Pastor rexeita ter construído un relato do accidente para culpar só ao maquinista

Pablo González
Pablo González REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

BENITO ORDOÑEZ

«Nunca dei unha instrución aos técnicos, nin para que conecten nin para que desconecten», dixo sobre a inhabilitación do ERTMS embarcado no Alvia

12 feb 2019 . Actualizado ás 07:55 h.

A exministra de Fomento, Ana Pastor, enfrontouse ao feito de ser o primeiro presidente do Congreso que, en exercicio do seu cargo, comparece nunha comisión de investigación. Pastor, que era a máxima responsable de Fomento cando ocorreu o accidente de Angrois , asegurou que a súa prioridade naquel momento foron as vítimas, así como levar a cabo unha auditoría global da seguridade ferroviaria en España. «Involucreime profesionalmente e persoalmente na atención ás vítimas», dixo, mentres facía un repaso, na súa intervención inicial, da normativa aprobada durante o seu mandato en relación cos afectados e a seguridade ferroviaria.«Foi unha noite dura, había persoas que non se sabía se estaban, e algúns tiñamos a algún amigo alí», explicou sobre o día do accidente, aquel 24 de xullo do 2013. O ton da súa comparecencia foi de luva branca, mesmo por parte dos deputados máis aguerridos da comisión.

«Acúsaselles a vostedes de construír unha verdade oficial sobre o accidente», puxo sobre a mesa o deputado de Foro Isidro Fernández Oblanca. Pastor respondeu que iso de «verdade oficial» soáballe a réximes pasados, pero afirmou: «Xamais da miña persoa saíu unha atribución do accidente a ninguén», dixo sobre a énfase que se puxo no seu momento na responsabilidade do maquinista. Pastor non quixo comentar o informe da Axencia Ferroviaria Europea (ERA, siglas en inglés), no que se asegura que as pescudas da Comisión de Investigación de Accidentes Ferroviarios (CIAF) realizadas durante o seu mandato non se axustaron aos parámetros mínimos de independencia. «Respecto o que di ÉRAA, non podo valoralo».

Gabriel Rufián (ERC) pediulle explicacións sobre o atraso que pediu España para publicar ese informe crítico e a exministra explicou que ante calquera documento que afecta a España esíxense garantías «para que non haxa indefensión». Sobre a desconexión do ERTMS embarcado no Alvia, Pastor enmarcou esta decisión no ámbito dos técnicos. «Nunca lles dei unha instrución, nin para que conecten nin para que desconecten», alegou.

«Un non ten que meterse onde non se ten que meter», dixo para reforzar a súa reticencia a contestar a preguntas relacionadas con asuntos técnicos que non estaban entre as súas competencias. «Que credibilidade podo ter eu se me sitúo a favor ou e contra de asuntos técnicos que se comentaron aquí?. Non podo nin debo». «estar a erixir en xuíz e non son xuíz», engadiu. «Era ministra de Fomento», replicoulle Rufián.

Alexandra Fernández (En Marea) incidiu tamén no asunto da desconexión, en que pasase se o ERTMS estivese activado no Alvia. «Non podo falar de hipótese», respondeu. Fernández explicoulle que daba un último aviso ao maquinista, e que se non o recoñecía, freábase o tren. Pastor seguiu sen contestar. «Nunca fixen un comentario sobre as causas do accidente». «A miña conciencia dime que non debo responder a isto. Cometería unha gran irresponsabilidade. Eu non podo sinalar a ninguén».

Tamén lembrou Rufián a comparecencia do expresidente da CIAF, Vicente Rallo, que volveu á sala da comisión para desmentir o que dixera horas antes, cando asegurou que a propia Ana Pastor ordenoulle que non reabrise a investigación oficial, como pedía Bruxelas. «Nunca lle dei instrucións, vino tres veces e se véxoo na rúa non o coñezo», explicou. «Foi un lapsus, é unha persoa maior». «Foi un lapsus moi longo», espetoulle Rufián sobre a declaración de Vicente Rallo. «Aquí a prexudicada son eu, pois aínda hoxe lin un teletipo que falaba de interferencias miñas. Xamais lle dei instrucións», repetiu. «Se se pon algo na miña boca que eu non dixen, reacciono como unha pantera», concluíu Pastor.

«A CIAF tiña entre as súas funcións atender ás vítimas, e esa é unha das cousas que creo que non se fixo ben», admitiu cando desde Cidadáns se lle preguntou por erros na xestión do accidente. Respecto da colaboración coa investigación xudicial e á tardanza en remitir informes ao xulgado, Pastor asegurou que nunca recibiu un oficio xudicial que non se respondese. «Se alguén non o cumpriu, mal feito».

«Non lle desexo a vostede que tivese que xestionar un accidente como este, nin sequera puiden ir á cama ese día», dixo nos momentos máis tensos do seu intercambio de argumentos con Alexandra Fernández. Pero mostrouse favorable a que se reabra a investigación oficial se hai elementos novos. «Quen teña que investigar que o faga». «Xamais influín nin dei instrucións á CIAF. Xamais me saltei a lei. Tampouco aquí», contestoulle a Pilar Cancela (PSOE).

Celso Delgado (PP) lembrou que os avisos de perigo do xefe de maquinistas de Ourense sobre a curva de Angrois producíronse antes da chegada de Ana Pastor ao ministerio e agradeceu á exministra o seu papel na crise. Pastor rematou a súa comparecencia como a empezou, cun recordo ás vítimas e un desexo de que se saiba toda a verdade.