Ofensiva política en Portugal contra as peaxes

GALICIA

Óscar Vázquez

Todos os partidos esixen en a Asemblea a gratuidade nas autovías, pero os equilibrios ideolóxicos impiden un acordo global, a pesar da ruptura da disciplina de voto no partido do Goberno

08 feb 2019 . Actualizado ás 14:30 h.

A loita que alcaldes e parte da poboación manteñen en Portugal desde o 2010 contra o pagamento de peaxes en todas as autovías do país, motivou hoxe unha ofensiva inédita na Asemblea da República lusa, ao presentar todos os partidos do arco parlamentario menos o Partido Socialista (o de o Goberno) iniciativas para pór fin ao cobro nas autovías.

Desde o centro de dereita do PSD e do CDS-PP, á esquerda de o Bloco de Esquerda, PCP e Partido Verde xustificaron a avalancha de iniciativas presentadas na Asemblea contra as peaxes na afirmación de que son «inxustos» territorialmente; supoñen unha carga excepcional aos traballadores que se desprazan ás zonas urbanas a diario; provocan accidentes nas saturadas e antigas vías convencionais alternativas, e ata propician unha maior contaminación nas rutas que se toman para evitar as peaxes e que atravesan poboacións e núcleos residenciais.  

No longo e axitado debate plenario que concluíu este mediodía e no que se trataron 16 iniciativas relativas á eliminación das peaxes nas autovías dos 19 asuntos abordados na sesión, as dúas vías que conectan Galicia co norte de Portugal, a A-28 (Viana do Castelo-O Porto) e a A-24 (Verín/Chaves-Viseu) ocuparon gran parte das esixencias de eliminación da carga económica en forma de peaxes automáticas, ao indicarse desde as filas do CDS-PP que «son unha inxustiza», ou desde o Partido Comunista, que impiden o desenvolvemento económico de zonas empobrecidas do país como diversas áreas do norte.

Pero a pesar de que a ofensiva contra as peaxes contaba con iniciativas impulsadas desde todo o arco ideolóxico, só dúas das presentadas acabaron sendo aprobadas. E iso que nas filas socialistas rexistrouse unha rechamante ruptura da disciplina de voto, chegando a apoiar as diversas peticións de eliminación dos pórticos de peaxe varios deputados do partido do Goberno. Cada autovía contou coa súa propia moción para que se eliminasen as peaxes, e os deputados socialistas de cada zona fóronse abstendo ou votando a favor da gratuidade, pero sen pór en perigo no reconto final a postura do Executivo de Antonio Costa de manter as peaxes para eludir indemnizacións ás concesionarias e a asunción do custo de mantemento das infraestruturas por parte das arcas do Estado.

Os equilibrios ideolóxicos entre esquerda e dereita fixeron que á hora das votacións a gran maioría de iniciativas presentadas para a abolición das peaxes non contasen co apoio suficiente. Só en dous casos foron aprobadas as propostas, pero en ambas as en lugar de instar o Goberno a devolver a gratuidade ás autovías, o PSD, partido do anterior Goberno de Portugal, só optou por recomendar ao Executivo, cambiar de lugar un control de peaxe en Aveiro, e reducir os pórticos de cobro na A-13, na contorna de Coimbra.