A Xunta rexeita eliminar as súas peaxes para non minguar educación e sanidade

As áreas da Coruña e Vigo esixen a súa gratuidade, como nas demais vías autonómicas

Las dos autopistas de titularidad autonómica tienen fijada la eliminación de los peajes para el 2045, tras 50 años de concesión.
As dúas autoestradas de titularidade autonómica teñen fixada a eliminación das peaxes para o 2045, tras 50 anos de concesión.

vigo / a voz

As dúas autoestradas autonómicas de Galicia (A Coruña-Carballo e Vigo-Baiona) seguirán sendo de pagamento, en principio, ata o ano 2045, cando terminan as súas concesións. A Xunta, titular de ambas as infraestruturas, descarta por completo eliminar as peaxes das dúas autoestradas, como solicitaron diversos alcaldes das dúas áreas metropolitanas e traslado o PSdeG a través do Parlamento ao Goberno autonómico. Entenden rexedores e parlamentarios socialistas que as peaxes das dúas autoestradas discriminan aos veciños dos municipios que as percorren fronte aos das sete autovías cuxas cotas abona integramente ás súas concesionarias a Xunta coa denominada peaxe en sombra.

Fronte a ditas reclamacións a Consellería de Infraestruturas rexeita por motivos orzamentarios proceder ao rescate das dúas concesións. En resposta á formulación do Grupo Parlamentario Socialista, o departamento que dirixe Ethel Vázquez manifesta que «o rescate a cargo dos Orzamentos da Xunta suporía desviar recursos destinados á cobertura de necesidades da comunidade autónoma».

Especificamente, Infraestruturas e Mobilidade advirte que levantar as peaxes da AG-55 e AG-57, coa consecuente indemnización a Autoestradas de Galicia (empresa do grupo Itínere, como o é tamén Audasa), levaría a recortar partidas «en materias básicas e prioritarias, tales como sanidade, educación ou servizos sociais», explica.

O 20 % do importe da construción dos 57,6 quilómetros das dúas autoestradas, así como o custo das expropiacións necesarias correron a conta da Administración galega, o que fai posible que o importe das súas peaxes estea entre os tres máis baratos de España. A pesar desa menor achega que tivo que facer a concesionaria, a amortización dos investimentos realizados por Autoestradas alcanzaba, no último exercicio estudado por Fomento, só o 17,8 % do investimento total.

Na súa resposta ao PSdeG, a Consellería de Infraestruturas fai fincapé en que decidiu aplicar unha rebaixa do 50 % nas tarifas das dúas autoestradas durante a madrugada (desde as 12 da noite ás seis da mañá) para tratar de conseguir unha utilización escalada das devanditas infraestruturas, maximizar a súa utilización en horas de menos tráfico, e posibilitar o acceso a prezos máis baixos, especialmente para o sector do transporte.

Aínda que non está aínda definida a data da posta en marcha da devandita bonificación, fontes da consellería avanzaron onte que o obxectivo é facela efectiva cara a mediados de ano. A Xunta anunciou dita rebaixa ao mesmo tempo que esixía de Fomento un plan para minimizar as subidas nas tarifas que no último ano experimentou a AP-9. A Administración galega tratou así de adiantarse a calquera reproche de que non aplica as súas esixencias nas autoestradas da súa titularidade.

A conselleira Ethel Vázquez mantén que «Galicia sufre unha situación de agravio comparativo con respecto ao conxunto do Estado en relación coas autoestradas de peaxe», ao non poder contar coas rebaixas que Fomento aplicou ás nove autoestradas crebadas, a súa gratuidade durante a noite, ou as bonificacións que a maioría das concesionarias ofrecen aos seus usuarios frecuentes en función do número de viaxes realizadas ao mes.

A Xunta está ultimando unha proposta ao ministerio para rebaixar o impacto das últimas seis subidas de prezos que a AP-9 rexistrou nun ano, adoptando bonificacións por uso recorrente, que entende o Goberno autonómico podería rebaixar especialmente o gasto que os transportistas ven obrigados a afrontar no viario que explota Audasa. E que lles levou exporse levar a cabo unha mobilización xeneralizada do sector en Galicia.

Por escrito. A Xunta advirte ao Parlamento que si se eliminan peaxes resentiranse outros servizos básicos

O Congreso aínda non empezou a estudar como se pode manter a rede viaria

O ministro de Fomento, José Luis Ábalos, arrincou o seu mandato afirmando que as concesionarias de autoestradas teñen «altísimos beneficios e iso hai que revisalo». A devandita valoración sucedeulle o seu anuncio de que o Congreso dos Deputados ía estudar, a petición do PSOE, os posibles modelos a adoptar para ter financiamento suficiente coa manter a rede viaria estatal, tanto de autoestradas como autovías e o resto das estradas.

O 17 de setembro, o deputado socialista Rafael Simancas rexistrou na Cámara a petición de constituír unha subcomisión para o estudo da sustentabilidade da rede de estradas do Estado. E aínda que a Mesa do Congreso deulle o visto e prace á petición, a comisión parlamentaria de Fomento non tratou aínda a súa creación.

A freada que a iniciativa de Fomento atopou nas Cortes coincide co anuncio que o ministerio fixo ao Comité Nacional do Transporte de que descarta por completo adoptar no que resta de lexislatura decisión algunha sobre o pagamento polo uso da rede viaria. Fomento manifestara a súa intención de pechar o debate na presente lexislatura pero, unha vez que se constitúa a mencionada subcomisión, os deputados terán medio ano para analizar os posibles modelos de financiamento a adoptar para garantir a conservación da rede; analizar os sistemas que aplicaron outros países, e propor ao Congreso as alternativas a aplicar na rede de estradas de España.

Proposta empresarial

O sector das grandes construtoras e concesionarias de infraestruturas viarias, agrupado na patronal Seopan, foi o primeiro que lanzou a idea de cobrar peaxe nas estradas de gran capacidade, como as autovías e corredores, mediante unha taxa cuxa recadación sería destinada ao mantemento e conservación da rede viaria. Para un horizonte de 25 anos, a patronal das construtoras estima que as autoestradas e autovías do país poderían contar cunha peaxe de entre 1 e 3 céntimos por quilómetro para os vehículos lixeiros e de entre 5 e 14 para os pesados (de media na AP-9 é agora de 0,1088 euros). A imposición dunha taxa nas autovías permitiría baixar o prezo nas autoestradas aos seus usuarios, ingresando as concesionarias a diferenza a través dunha bolsa común creada coa recadación das peaxes de toda España.

Fomento descarta aplicar a euroviñeta aos camións, como fan cinco países da UE

O pulso que o sector do transporte escenificou en decembro ante o Goberno central, anunciando mobilizacións para mediados de xaneiro se non se negociaban as súas reivindicacións, levou ao Ministerio de Fomento a concretar o seu horizonte en materia viaria para tranquilizar aos empresarios. Nas negociacións semanais que mantén o Comité Nacional de Transporte por Estrada co ministerio, o departamento que dirixe José Luis Ábalos manifestou xa o seu compromiso de non aplicar a chamada euroviñeta no que resta de lexislatura. A taxa defendida pola UE para gravar a contaminación dos camións xa funciona en Dinamarca, Luxemburgo, Holanda, Suecia e en tres rexións de Bélxica. Francia chegou a anunciar a súa implantación, pero renunciou a iso ante as protestas do sector do transporte. As tarifas da euroviñeta oscilan, en función das emisións do camión, entre 125 e 155 euros ao mes, e é obrigatoria para circular tanto por autoestradas como por estradas convencionais.

Outros países, como Alemaña, implantaron a súa propia taxa para camións, mentres que Suíza, Austria, Romanía, Bulgaria, Eslovenia, República Checa, Hungría, República Eslovaca e Montenegro esixen o pagamento da viñeta a todos os vehículos, a modo de tarifa plana sen que haxa que abonar peaxes a maiores.

O compromiso de Fomento anúnciase despois de que o Goberno de Pedro Sánchez chegase a aludir á utilización da euroviñeta nos documentos que a principios de mandato realizou o seu equipo para o borrador do anteproxecto de lei para paliar o cambio climático.

Coñece toda a nosa oferta de newsletters

Creamos para ti unha selección de contidos para que os recibas comodamente no teu correo electrónico. Descobre o noso novo servizo.

Votación
6 votos
Comentarios

A Xunta rexeita eliminar as súas peaxes para non minguar educación e sanidade