Os transportistas volverán ás vías convencionais polas peaxes da AP-9

Carlos Punzón
carlos punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

xoan a. adoitar

O sector augura máis retencións e tráfico pesado pola súa «fuga» da autoestrada

13 dic 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

O sector do transporte galego botou números coa subida das peaxes que lles vén amais o 1 de xaneiro na autoestrada AP-9 e a conclusión é: «Chegar ao limiar dos 100 euros por facer todo o percorrido de ida e volta resúltanos insostible». Antonio Señarís, presidente da Federación Empresarial de Transportes de Mercancías por Estrada de Galicia, e Alberto Vila, coordinador xeral da Federación Galega de Transportes, calculan que o incremento de tarifas suporalles ter que pagar ao ano uns mil euros máis en peaxes. «O camión que faga a diario a ruta entre Ferrol e Matosinhos, ademais do que teña que pagar en Portugal terá que afrontar na AP-9 o custo de 1.920 euros en peaxes cada vinte días, case tanto como en gasoil, e iso non é razoable», sinala Vila.

Ambos os representantes auguran a volta a gran escala dos camións ás estradas convencionais para evitar as crecentes peaxes do principal viario galego que dentro de 17 días experimentará un encarecemento nas súas tarifas do 3,47 %, o dobre que a media estatal do sector. «Onde se poida escapar da autoestrada, farémolo -asegura o coordinador xeral-, porque non nos quedará outra que recortar as subidas de peaxes evitando a autoestrada», precisa Señarís.

Tomando o trazado da AP-9, os transportistas auguran que a A-55 entre Tui e Puxeiros (Vigo) será utilizada polos escasos camións que usan agora ese tramo paralelo á autoestrada, incrementando así aínda máis o tráfico na que é a autovía máis perigosa de España. Desde o alto que divide Vigo e Mos ata pasado a ponte de Rande, a autoestrada é gratuíta, polo que intúen que os camións retornarán nesa zona ao viario para salvar a ría viguesa e saír de novo no Morrazo para seguir ata Pontevedra polas cada vez máis transitadas N-554 en Vilaboa e N-550 ata a capital pontevedresa. Nesa yincana pola AP-9 os representantes dos transportistas marcan como utilizable a circunvalación gratuíta de Pontevedra, para abandonala de novo en Caldas de Reis, volvela a tomar nas inmediacións de Santiago para salvar núcleos como Padrón e Milladoiro e aproveitar parte do seu trazado libre de peaxes. A N-550 vólvese antollar a ruta natural para os camións ata Sigüeiro, onde a AP-9 considérase útil para evitar un cruzamento habitual xerador de atascos, e seguir ata Ordes, optando xa no final do trazado na área da Coruña pola N-550 outra vez, a 651 ou a A-6 dependendo do lugar de destino ou de partida.

«Non quedará outra que perder algo máis de media hora nesas entradas e saídas para evitar custos a maiores», lamenta Vila, que pide a creación dun plan de peaxes en Galicia para o sector do transporte. A formulación de partida sería o de contar con bonificacións nas peaxes de ata o 50 % para todas as autoestradas e do 100 % nas áreas da Coruña e Vigo.

«Estas subidas nas peaxes farannos menos competitivas ás empresas galegas e van ser unha patada á produción e á riqueza de Galicia», afirma Señarís, que contrapón a próxima baixada do 30 % nas tarifas das autoestradas crebadas ou a liberalización xa realizada na AP-1 castelá e as vindeiras da AP-4 andaluzas e a AP-7 mediterránea.

Mentres o sector do transporte galego segue dándolle voltas á conveniencia de levar a cabo unha protesta, representantes empresariais como o presidente da confederación pontevedresa, Jorge Cebreiros, consideran que «chegou o momento de contestar a un agravio» como o que estima que con diñeiro público se produce co rescate de autoestradas crebadas, que agora verán rebaixadas as súas tarifas mentres soben máis que a media as da AP-9. «Ese rescate non ocorre en ningunha outra iniciativa empresarial», quéixase para denunciar unha dobre rapadoira en favor das concesionarias.

Cebreiros advirte que Galicia non se poderá permitir unha subida todos os anos como a que entrará en vigor o día 1 de xaneiro. «Cada vez seremos menos competitivos», conclúe, mentres mostra a súa escasa esperanza en que Audasa acceda a renunciar a algún dos dereitos outorgados polos sucesivos Gobernos.

Os autónomos reivindican en Galicia o mesmo trato que no resto de España á hora de afrontar gastos na súa actividade. «Todo incremento de custos nos fará menos competitivos», coincide Álvaro Viqueira, secretario xeral da Asociación de Traballadores Autónomos de Galicia. «Traerannos problemas estes sobrecustos, porque haberá xente que os poida repercutir nos seus servizos, pero outros moitos non», avanza.

A Xustiza acepta investigar a acusación da Fiscalía contra Audasa por cobro «abusivo» en Rande durante as súas obras

O Xulgado do Mercantil número 1 de Pontevedra estima que teñen sentido, e por iso admíteas a trámite, as acusacións que en forma de demanda colectiva presentou a Fiscalía contra Audasa por cobrar íntegros as súas peaxes durante a realización das obras de ampliación da ponte de Rande, a pesar das limitacións que supuxeron para o tráfico.

O tribunal atende o razoamento do Ministerio Fiscal ao considerar «abusivo» que entre o 2015 e o 2018 mantivésese invariado o cobro das tarifas de peaxe no tramo no que se inclúe a ponte, «coma se a vía estivese en perfectas condicións, e mesmo aplicando as subidas das tarifas», cando a acusación pública sinala que os traballos afectaron de «forma relevante e constante á fluidez do tráfico na autoestrada». Engade a toma en consideración da demanda que durante as obras os usuarios, a pesar de pagar a peaxe como sempre, viron reducido o número dos carrís útiles e limitouse a velocidade de paso pola ponte, o que xunto ás obras, engade, «provocou constantes retencións e atrasos para os usuarios, ademais de diminuír as condicións de seguridade da vía».

O mantemento do tráfico durante a realización da ampliación da ponte foi unha das esixencias expostas por Audasa ás construtoras que optaron ao concurso para levar a cabo o proxecto. Esa situación foi valorada especialmente polo sector de construción e enxeñería, ademais de por tratarse da primeira ampliación dunha ponte atirantado en todo o mundo.

Con todo, o que a Fiscalía denuncia e o tribunal estima como inicialmente razoable, é que se mantivese o prezo das peaxes coma se non houbese limitacións, o que mesmo é cualificado de «abuso», vulneración dos dereitos dos usuarios e merecedor da restitución do diñeiro cobrado e mesmo obxecto dunha posible indemnización aos afectados.

O xulgado pontevedrés anuncia que fará un chamamento público a todos os usuarios que puidesen ter sido prexudicados para que se sumen a un único procedemento e xuízo ordinario, achegando o seu propio procurador e avogado. Mentres se presentan, o proceso quedará suspendido durante dous meses.

A ampliación foi inaugurada o 30 de decembro do 2017, pero as obras continuaron ata o pasado novembro.

Xunta e oposición urxen o traspaso da autoestrada a Galicia e En Marea e BNG, o seu rescate

Tras o primeiro paso dado o martes polo Congreso dos Deputados para iniciar o traspaso das competencias da AP-9 a Galicia, tanto o Goberno autonómico como a súa oposición coincidiron onte, non sen matices, en urxir unha tramitación áxil da devandita transferencia. Como adiantou La Voz, tanto a deputada Alexandra Fernández, de En Marea, como os integrantes de Bildu presentaron unha petición de lectura única e tramitación directa da proposición de lei admitida, o que podería chegar a reducir os prazos mesmo a un mínimo de dous meses. Con todo, tanto o PP como o PSOE xa advertiron que a transferencia resultará complexa, polo que as posibilidades dunha tramitación exprés son baixas, e mesmo pode ocorrer que decaia todo o proceso desde o inicio se se convocan antes do traspaso eleccións xerais anticipadas. Para evitar esa ameaza, Ana Pontón, portavoz do BNG, a formación autora da proposición de traspaso da AP-9, instou onte a utilizar «a vía de urxencia no Congreso» ante a incerteza de non saber cal será a duración da lexislatura.

Negociación co Goberno

O vicepresidente da Xunta, Alfonso Rueda, asegurou onte que unha vez que se aprobe a transferencia no Congreso, o Executivo galego «intentará acelerar ao máximo os prazos que dependan das negociacións co Estado a través da Comisión Mixta de Transferencias», que pedirán «inmediatamente». O seu compañeiro de partido Pedro Puy, portavoz popular no Parlamento, instou mesmo a iniciar xa as conversacións na comisión mixta para aforrar tempo. O PP demanda mentres a Fomento que aplique un plan que reduza o impacto das novas subidas nas peaxes da AP-9 e os minore tamén na AP-53 con tarifas horarias, como as que vai aplicar a Xunta nas autoestradas autonómicas.

A importancia de que a transferencia se enfoque correctamente e convóquese a comisión mixta de negociación Xunta-Goberno central foi onte subliñada polo secretario xeral do PSdeG, Gonzalo Caballero, nun encontro coa ministra Meritxell Batet, despois de que o socialista Leiceaga demandase «respectar os ritmos e procedementos do Congreso». En Marea e o BNG reiteran a súa postura a favor de que o traspaso contemple a posibilidade do rescate da concesión e a súa gratuidade.