A reforma educativa propón un plan de choque contra o fracaso escolar

Sara Carreira Piñeiro
Sara Carreira REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

PACO RODRÍGUEZ

Os dous primeiros anos de ESO traballarase por áreas no canto de ter tantas materias

08 novs 2018 . Actualizado ás 22:33 h.

Evitar a repetición. Esa é a gran aposta da reforma legal que o Ministerio de Educación e Formación Profesional (MEFP) enviou en forma de proposta aos axentes educativos para botar por terra a Lomce. Un desmantelamento en toda regra da lei Wert, especialmente no que a inclusión e equidad de secundaria refírese. Este é un percorrido básico polo documento:

equidad e inclusión

Por principio. É o primeiro bloque do contido da proposta, unha declaración de intencións de por onde irá a nova lei.

Ámbitos. Unha das ideas que propón Celaá é que nos dous primeiros cursos de ESO trabállese por ámbitos, o que reduciría o número de profesores que ten o alumno, sendo unha ponte entre primaria e secundaria.

Sen itinerarios. Que haxa un 4.º de ESO para FP e outro para bacharelato é inaceptable para este Goberno, aínda que agora aínda non tivese efecto.

Menos repeticións. É a gran laxa da secundaria (en España repetiu o 36% do alumnado de 4.º de ESO). Pero como non se trata de pasar ao estudante sen máis, o ministerio propón «medidas educativas ordinarias previas á repetición», unha repetición que debe ser «unha decisión colegida da xunta de avaliación». No caso de que se produza, deberá incluírse un «plan individualizado». 

Un plan se abandonan. Os alumnos que non sigan estudando (18?% en España) marcharanse cun plan de orientación académico-profesional individualizado.

Todos titulan. Coa Lomce os alumnos de adaptación curricular (normalmente con algunha discapacidade) e os alumnos de FP básica non poden ter o título da ESO, e xa que logo os primeiros non pasan automaticamente a FP, por exemplo.

Máis aos que máis necesiten. Ao estilo dun plan que se probou con éxito no País Vasco, facilitarase dar máis recursos aos centros que máis o necesitan a cambio de plans de mellora e rendemento de contas.

Flexibilidade para alumnos con NEE. Os estudantes con necesidades educativas especiais (NEE) terá flexibilidade para rematar a FP básica e o bacharelato, e o seu nivel de competencias marcarase en función do punto do que saian.

Escola rural. Hai un apartado onde se fala de reforzala.

ordenación de ensinos

Sen troncais. A Lomce dividía as materias en troncais, específicas e de libre configuración, unha «jerarquización confusa» que permitía estar en 3.º de ESO con oito materias pendentes que se tiñan que aprobar en cuarto. Por iso é polo que Celaá avogue pola eliminación das xerarquías. Haberá máis optativas.

Ciclos en primaria. O ciclo de dous anos di que un neno ten que aprender X cousas ao rematar o ciclo, pero ao eliminalos, moitos alumnos non podían cumprir os obxectivos cada ano e a repetición aumentou un 37?%.

Sen estándares de aprendizaxe. Eran tan exhaustivos (por exemplo: Conta coleccións de ata 20 obxectos e compáraas utilizando cuantificadores; fai o anterior e utiliza cuantificadores para comparalas e asociar cantidades aos numerales do 0 ao 10 en situacións significativas... e así sucesivamente) que se afastan da adaptación da aprendizaxe a cada alumno.

Bacharelato compensado. Unha materia soa non impedirá rematar o bacharelato. E o título non estará vinculado á selectividade (que será só de acceso á universidade).

Probas, non reválidas. Elimina as reválidas, que serán probas muestrales e non anuais ao finalizar primaria e ESO. En 3.º ou 4.º de primaria e en 2.º de ESO haberá probas censales (para todos ) pero sen notas nin referencias persoais, de diagnóstico.

outros

Consello escolar máis forte. Volverán os concelleiros ao consello, que participará máis á hora de elixir ao director.

Sen «demanda social». A Administración programará os novos centros sen o eufemismo «demanda social» para permitir a apertura sen control de colexios concertados.

Educación diferenciada. Reforzará o termo de «non discriminación por xénero» para os concertos e eliminarase a referencia a que ‘‘a educación diferenciada'' non se considera discriminación por xénero».

Baremo diferente. As familias monoparentais, e as vítimas de violencia machista e terrorismo terán máis puntos para acceder a un colexio.

PROCESO LEGAL

«A Lomce non pode derrogarse neste momento», di o informe do MEFP

O texto do ministerio di da Lomce que «o desexable sería derrogala, desde o punto de vista de técnica xurídica non pode derrogarse na súa totalidade neste momento». Se se fixese, suporía «quedarnos sen lexislación educativa», pois «a Lomce non se configura como unha lei sustantiva de regulación completa» senón que é a reforma da anterior, da LOE. Así que a nova lei de Celaá tamén será unha reforma da LOE e, como a Lomce, será orgánica. O Goberno teno difícil para sacala adiante nesta lexislatura, non tanto polas maiorías (non necesitaría a Cidadáns se ten aos cataláns, que odian a Lomce), que tamén, senón polo tempo. O proceso Congreso-Senado (con maioría do PP)-Congreso son bastantes meses de trámite.

A Relixión non valerá para a nota en bacharelato e non terá alternativa no resto de etapas

É un das grandes apostas de Isabel Celaá: non haberá «a obrigación de cursar unha materia alternativa» para quen non pidan Relixión, porque se lles impón «unha obrigación académica a unha parte do alumnado só polo feito doutros opten polo estudo de relixión confesional». En bacharelato non terá a categoría académica, é dicir, non valerá para a nota media (que afecta a bolsas ou selectividade, por exemplo). E en paralelo a materia de Valores Cívicos e Éticos que ata agora servía como alternativa á Relixión será obrigatoria para todos os estudantes.

O uso da lingua cooficial e a súa escolarización dependerá só das comunidades

O equilibrio institucional volve a éraa pre-Wert. O Estado encargarase do 55% do currículo nas comunidades con lingua propia e do 65% nas que non a teñen. En caso de contar con este segundo idioma, as comunidades encargaranse da escolarización relativa á mesma, igual que o uso desta lingua nas escolas.

Tamén se pretende alixeirar de regulamentación a lei, xa que a Lomce entraba en demasiados detalles (con materia e cursos) e agora de feito hai ese problema co exame de Historia de España de selectividade en Galicia.