O home crave do ADIF en Angrois: «Asumo como propios os erros do sistema»

Un alto cargo de Renfe admite que non se formou ao maquinista tras a alerta de perigo sobre
a curva de Angrois, a pesar de que no xulgado aseguraron que reforzaran a formación


Redacción

O enxeñeiro Alfonso Ochoa de Olza Galé é a historia viva da alta velocidade española. Dirixiu a obra do AVE Madrid-Sevilla e máis tarde participou en boa parte das liñas que viñeron despois, incluída Santiago-Ourense, onde se produciu o accidente do Alvia que deixou 80 mortos e 144 feridos. Como director de Explotación e Desenvolvemento de Infraestrutura, confluíron nel tres decisións craves: a reforma do proxecto que deixou sen protección -sen ERTMS- a curva de Angrois, a decisión de desconectar este sistema de seguridade no Alvia, que coñeceu de primeira man, e a non aplicación da análise de riscos completo -cun informe dun avaliador independente- da contorna da curva onde se produciu o descarrilamento. Alfonso Ochoa, un dos catro cargos que compareceron na comisión de investigación do Congreso, defendeu este mércores estas decisións, aínda que talvez se mostrou máis tépedo que na súa declaración xudicial como testemuña.

«Creo que na liña non fallou nada, aínda que no conxunto algo tivo que fallar para que sucedese esta desgraza», dixo. Sobre a decisión de cambiar o proxecto e explotar a liña en ancho ibérico, asegurou que descoñece quen ou quen tomaron esa decisión. «Entendo que non se tomou no ADIF. De sempre estas decisións tómanse nos niveis máis altos», dixo sen mencionar a Fomento, algo que si fixo na súa declaración xudicial. Nun contexto no que se dirimen responsabilidades políticas foi moito máis cauto. Iso si, negou presións para acelerar os traballos e incluso asegurou que ao explotar a liña en ibérico poderíase ter adiantado a posta en servizo, prescindindo das obras no último tramo.

Para Ochoa, o feito diferencial foi o factor humano, os 100 segundos nos que o maquinista, por unha chamada telefónica, estivo «fóra da realidade». ¿E o resto dos actores do sistema?, preguntoulle Gabriel Rufián (ERC). Non eran conscientes, dixo, do risco da curva. «Non era consciente dese risco, si foino tería aplicado unha medida mitigadora», confesou. Rufián recriminoulle o inxusto que era cargar todas as culpas sobre o maquinista. «¿Non vai facer autocrítica?», preguntoulle. «Asumo como propios os erros do sistema», contestou Ochoa.

Pola súa banda, o director xeral de Seguridade de Renfe , Cecilio Gómez, cuestionou a fórmula elixida polo xefe de maquinistas de Ourense para avisar do risco que supuña a curva, nun correo que enviou en decembro do 2011 ao seu superior e que chegou a unha decena de cargos da operadora, aínda que algúns nin o leron. A preguntas de Alexandra Fernández (En Marea), devaluou a coartada que Renfe expuxo no xulgado para explicar que medidas tomáronse despois de coñecer o aviso. Aseguraron entón que intensificaron a formación dos maquinistas, pero Cecilio Gómez confesou que o condutor do Alvia accidentado non estaba entre eles.

Outro dos comparecentes, Antonio Gutiérrez, exdirector de Explotación do ADIF, apenas tivo que ver na xestión da liña, pero insinuou que cando o exministro José Blanco aseguraba que era unha liña de alta velocidade «talvez era o típico anuncio para quedar ben».

José Manuel Galindo, subdirector de Vía do ADIF, explicou que curvas como as de Angrois son relativamente habituais nas entradas das cidades.

Coñece toda a nosa oferta de newsletters

Creamos para ti unha selección de contidos para que os recibas comodamente no teu correo electrónico. Descobre o noso novo servizo.

Votación
6 votos
Comentarios

O home crave do ADIF en Angrois: «Asumo como propios os erros do sistema»