As vítimas do Alvia acusan a PP e PSOE de mentir e esixen dimisións

Gonzalo Bareño Canosa
Gonzalo Bareño MADRID / LA VOZ

GALICIA

Jesús Domínguez, portavoz de la plataforma de víctimas, hubiese querido que los responsables políticos pidiesen perdón y dimitiesen
Jesús Domínguez, portavoz da plataforma de vítimas, quixese que os responsables políticos pedisen perdón e dimitisen BENITO ORDOÑEZ

Os afectados din que «o interese comercial e político» antepúxose á seguridade

11 jul 2018 . Actualizado ás 11:57 h.

«Aquí mentiuse, enganóusenos, non se colaborou coa Xustiza e ninguén dimitiu». Cinco anos despois do accidente ferroviario de Angrois no que morreron 80 persoas e outras 144 quedaron feridas, a comisión de investigación aberta no Congreso arrincou cunha durísima alegación das asociacións Plataforma Vítimas Alvia 04155 e Apafas contra os que consideran principais responsables políticos: o exministro de Fomento socialista José Blanco; a súa sucesora, a popular Ana Pastor; o exsecretario de Estado no momento do accidente, Rafael Catalá; e o presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijoo. Acusáronos de haberse «blindado» eles e aos técnicos que sabían que non había seguridade para «deixar pasar o tempo» e que «isto se morra e entérrese».  

«Unha traxedia evitable»

O presidente da Plataforma Vítimas Alvia 04155, Jesús Domínguez, asegurou que foi unha «traxedia evitable» que se debeu ás présas por inaugurar unha liña «antes de tempo» e «sen as adecuadas medidas de seguridade», e denunciou as «presións» para ocultar a verdade dos feitos. Lembrou que, aínda que o Goberno afirmou tras o sinistro que non se trataba dun AVE , Blanco e Feijoo inauguraron a que denominaron «primeira liña de alta velocidade en Galicia» e afirmaron que tanto a vía como o propio tren dispuñan do sistema de seguridade ERTMS nos seus 90 quilómetros, cando en realidade só estaba operativo en 80 quilómetros de recta, pero non no tramo máis perigoso, que incluía a curva do accidente. «Os intereses comerciais e políticos antepuxéronse á seguridade das persoas», afirmou.

As vítimas esixiron que se asuman responsabilidades políticas por catro decisións que, ao seu xuízo, demostran as mentiras da versión oficial. A primeira foi o cambio do proxecto orixinal levado a cabo polo exministro socialista José Blanco, que implicou, segundo as vítimas, suprimir a seguridade no tramo máis perigoso, o da curva do accidente. A segunda, a desconexión, xa coa ministra do PP Ana Pastor no ministerio, do sistema de seguridade ERTMS nos trens Alvia porque provocaba atrasos. A terceira, o caso omiso dos altos cargos á advertencia por escrito que o xefe de maquinistas fixera xa no 2011 advertindo do perigo da curva. E a cuarta, o que ADIF non realizase a análise e a avaliación de riscos no tramo do accidente que esixía a normativa europea.

As vítimas consideran que en lugar de dimitir ou pedir perdón, os responsables políticos foron «premiados», de maneira que agora Pastor é a presidenta do Congreso, José Blanco é eurodeputado e Rafael Catalá foi nomeado ministro de Xustiza. Fronte a iso, insistiron en que houbo «unha cacería do Goberno ao maquinista» -aínda que din que este ten tamén a súa parte de responsabilidade- e denunciaron que se manipularon as súas primeiras declaracións, nas que aseguraba que ía a 180 por hora cuado debía ir a 90, omitiendo a frase que dixo a continuación: «Xa llo dixen aos de seguridade, como o vexa mátoo». Fóra xa da comisión, Domínguez pediu a dimisión de Ana Pastor por «mentir ás vítimas e a toda a cidadanía».  

Présas por inaugurar

Sobre os informes oficiais, as asociacións denuncian que a Comisión de Investigación de Accidentes Ferroviarios (CIAF) estivese formada por técnicos pertencentes ás propias institucións implicadas no accidente. Cristina Liras, vogal da Plataforma Vítimas Alvia 04155, afirmou que José Blanco «quería quedar como o ministro galego que inaugurara a alta velocidade en Galicia» e criticou duramente a Feijoo porque, segundo dixo, cando se negaron a recibir as medallas no primeiro aniversario do accidente recibiunos con antidisturbios. Concepción Díaz Andrés, vogal da Asociación de Prexudicados polo Accidente Ferroviario do Alvia de Santiago de Compostela (Apafas), criticou tamén ese acto de entrega de medallas e denunciou a falta de transparencia e de colaboración das autoridades á hora de facilitar a documentación esixida, así como o feito de que, a día de hoxe, ninguén lle pediu perdón polo ocorrido.

Javier García y Cristina Liras, que participó en la comisión, padres de Francisco Javier, uno de los fallecidos en el siniestro
Javier García e Cristina Liras, que participou na comisión, pais de Francisco Javier, un dos falecidos no sinistro BENITO ORDOÑEZ

O representante do PP, Celso Delgado, declinou facer preguntas e asegurou que, aínda que o seu grupo se opuxo a esta comisión, está disposto a facer un traballo «obxectivo» sobre unha causa «complexa». O portavoz do PSOE, Odón Elorza, pediu perdón porque o seu grupo se opuxese no seu día a esta comisión de investigación.

reunión co novo ministro

O titular de Fomento anuncia que recibirá pronto ás asociacións

O ministro de Fomento, José Luis Ábalos, recibirá en «os próximos días» ás asociacións de vítimas do accidente do tren Alvia. Segundo fontes do ministerio, as asociacións poderán trasladar ao titular de Fomento as súas reivindicacións. O anuncio da cita coincidiu coa reunión que Ábalos mantivo coa comisaria europea de Transportes, Violeta Bulc, que o pasado 26 de xuño trasladou ás vítimas nun encontro celebrado en Bruxelas que aproveitará o cume co ministro socialista para reclamar unha investigación «independente» sobre o mortal accidente. Un compromiso que, segundo aseguraron este martes os afectados polo sinistro, lembraranlle a Ábalos cando sexan recibidos no ministerio nunha data que está aínda por determinar.

O maquinista e o interventor comparecen hoxe na comisión de investigación

Tras as comparecencias das asociacións de vítimas do accidente, hoxe será a quenda da agardada intervención ante a comisión de Francisco José Garzón Amo, maquinista que estaba aos mandos do tren sinistrado no momento do accidente. Será esta a primeira intervención pública do maquinista, que figura como investigado na causa por unha imprudencia profesional grave.  

Unha carta

Garzón, que só escribiu ata agora unha carta dirixida ás vítimas publicada no libro O peor día de Galicia, da Biblioteca Galega de La Voz, despistouse o día do accidente ao recibir unha chamada de teléfono do interventor do convoi que descarrilou en Angrois, Antonio Martín Marugán, que tamén está citado a declarar hoxe. Ademais, comparecerán Carmen Jiménez Berrocal, directora da oficina de atención a vítimas de Renfe Operadora, e Manuel Salvador Román, familiar doutra das vítimas.

Rufián chama miserable ao presidente da comisión, do PDECat

O deputado de ERC Gabriel Rufián volveu provocar un incidente parlamentario, neste caso tras un agre enfrontamento co presidente da comisión, Feliu Guillaumes, do PDECat. Rufián tachou de miserable que se lle denegase facer máis preguntas tras ter excedido con moito o seu tempo asignado. «Vixíe as súas expresións», contestoulle o presidente da comisión, ao que Rufián retou entón a botarlle da sala. «E deixe de tremer, que preside unha comisión», engadiu. «Faría vostede perder os nervios a un santo», concluíu Guillaumes. Posteriormente, Rufián asegurou tamén que «Feijoo, mentres negaba comisións de investigación no Parlamento galego, montou un acto de entrega de medallas co miserable mal gusto de facelo xusto o día do primeiro aniversario do accidente». E criticou tamén que durante aquel acto Feijoo chorase ao lembrar ás vítimas. «Gañaría o Goya ao mellor actor», concluíu.