Vinte anos do Discoverer, o accidente que rompeu o illamento de Ferrol

O Goberno central compensou a traxedia coa gratuidade da AP-9 entre Fene e a cidade

20 anos do día no que As Pías partiuse en dous As testemuñas do accidente do Discovery recordan para La Voz unha noite que segue na retina colectiva

FERROL / LA VOZ

O 13 de xaneiro de 1998 Ferrol foi portada de xornais e informativos de televisión en todo o mundo. Ás 1.27 horas, unha borrasca que inesperadamente se desprazou cara ao noroeste, con refachos de vento que chegaron a alcanzar os 170 quilómetros por hora, provocou que a maior plataforma de perforación do mundo -254 metros de eslora, 38 de manga e 19 de puntal-, o Discoverer Enterprise, que se estaba construíndo en Astano, rompese as 16 estachas coas que estaba amarrada ao peirao do estaleiro e encaixásese na ponte das Pías, seccionándoo pola metade. O forte impacto ocasionou o afundimento de cen metros da estrutura viaria, a plataforma incrustouse lateralmente no oco aberto e Ferrol quedou sen a súa principal vía de comunicación co resto de Galicia. Non houbo que lamentar desgrazas persoais, porque ningún vehículo circulaba nese xusto momento polas Pías, aínda que si uns instantes antes, e os operarios que se atopaban no buque foran desaloxados minutos antes de que a plataforma se soltase -ao comprobar a forza do vento tratouse de reforzar o amarre e dous remolcadores lograron ladear a plataforma, pero non freala-. A próxima madrugada cúmprense vinte anos.

De inmediato accionáronse todas as medidas de urxencia, cortando o tráfico en ambos os extremos da ponte das Pías, que ofrecía unha imaxe desoladora, co asfalto rebentado, a estrada seccionada e os farois sobresaíndo do fondo da ría. Ás cinco desa longa madrugada, no centro de coordinación, constituído na Capitanía Marítima de Ferrol, estudábase a manobra de rescate do Discoverer Enterprise, que estaba lixeiramente escorado e custodiado por sete remolcadores.

O obxectivo alcanzouse pasadas as cinco da tarde dese mesmo 13 de xaneiro. Nunha impecable manobra, non exenta de riscos e presenciada por altos cargos da Xunta, do Goberno central e do Concello de Ferrol, sete remolcadores lograron sacar o buque e devolvelo á boia aos peiraos do estaleiro fenés.

O suceso puxo de manifesto o gran potencial de Astano na construción deste tipo de estruturas, porque o Discoverer Enterprise saíu do envite só con algunhas abolladuras no seu casco. De feito, a esta unidade seguíronlle outras dúas, porque a compañía armadora Transocean Offshore mantivo a súa confianza no estaleiro de Fene . Foron o Discoverer Spirit, que sufriu un contratempo parecido ao seu antecesor, aínda que de menores consecuencias, o 22 de xullo de 1999, ao ser arrastrado polo vento e encallar na costa de Mugardos , e o Discoverer Deep Sexas, que abandonou as augas de Ferrol o día 29 de maio do 2000 sen ningún contratempo.

Consecuencias

As consecuencias negativas que a rotura da ponte ocasionou á poboación da zona da ría foron inmediatas. Tras o impacto, os veciños de Fene , Mugardos e Ares quedaron sen subministración de auga potable, porque as tubaxes discorren encostadas á estrutura da ponte desde a depuradora de Ferrol e quedaron seccionadas; e a única vía de ligazón entre ambas as marxes da ría, a través da ponte de Xuvia, entre Narón e Neda, chegou a rexistrar caravanas de máis de dez quilómetros. Pola súa banda, o marisqueo aínda segue afectado, porque os cascotes da ponte permanecen no fondo da ría.

Pero, co paso do tempo, as vantaxes que trouxo a desgraza foron maiores. Así, a ponte das Pías, cuxa reconstrución se realizou nun tempo marca, xa que a reestrea, coa presenza do ministro Arias Salgado, se oficializó o 10 de marzo -56 días despois do desastre- pasou de dous carrís a catro.

No entanto, Ferrol non logrou acabar co seu illamento histórico ata decembro do 2003, coa apertura do último tramo da autoestrada, que puxo fin aos atascos que se rexistraban en Fene. As reivindicacións que diferentes colectivos da comarca mantiveron ao longo de todo ese tempo posibilitaron que, ademais, o tramo da AP-9 entre a peaxe de Fene e Ferrol, de 9,1 quilómetros de lonxitude, tivese carácter gratuíto. Deste xeito dábase cumprimento a unha medida adoptada polo Goberno central o 16 de xaneiro de 1998, tres días despois de que o Discoverer Enterprise rompese a ponte das Pías, «en compensación pola traxedia».

«¡A miña nai querida! ¿Que pasa aquí?»

Á. ALONSO/ C. LÓPEZ/ M. P.
Miguel Ezquerro, Conchi Prego, Antonio Gómez, Fernando Rodríguez, Rogelio Ramos y Juan Devesa
Vilar Miguel Ezquerro, Conchi Prego, Antonio Gómez, Fernando Rodríguez, Rogelio Ramos e Juan Devesa

Oito presentas que viviron en primeira liña o suceso relatan a experiencia daquela madrugada

Un recordo que ten un oco na retina de miles de persoas, un suceso indeleble. A ninguén se lle esqueceu o que ocorreu hai dúas décadas. La Voz recolle o testemuño de oito presentas protagonistas -«por desgraza», din todas- daquela madrugada na que a ponte das Pías partiuse en dúas.

MIGUEL E CONCHI, ÚLTIMOS EN PASAR POLA PONTE

«Viñamos de ver 'Titanic' e non nos colleu por segundos». Entraron no cine Azul cun tempo estable e saíron no medio do temporal. Miguel Ezquerro e Conchi Prego, con 41 e 40 anos entón, non se quixeron perder Titanic, que se estreou uns días antes. «Saímos sensibilizados, eu incluso chorara», asegura Conchi. Despois, enfilaron cara a Pontedeume . Cando pasaban pola ponte, ela, que ía de copiloto, viu varios barcos tirando de «unha sombra xigante». Por iso, xa en Fene , Miguel baixouse a ver que ocorría. Nese momento apagáronse as luces da ponte, pero como facía moito vento, decidiu volver ao coche. «Fómonos á cama e non tivemos nin idea ata o día seguinte. E iso que non nos colleu por segundos», contan. O coche dos amigos cos que foron ao cine foi o primeiro que desviou a policía para que non pasase polas Pías.

Seguir lendo

Coñece toda a nosa oferta de newsletters

Creamos para ti unha selección de contidos para que os recibas comodamente no teu correo electrónico. Descobre o noso novo servizo.

Votación
10 votos
Comentarios

Vinte anos do Discoverer, o accidente que rompeu o illamento de Ferrol