O alumnado de FP en Galicia creceu un 30 % nos últimos cinco anos

Tamara Montero
tamara montero SANTIAGO / LA VOZ

GALICIA

xoan a. adoitar

Os ciclos medios e superiores teñen un 15 % máis e a FP básica 5.000 estudantes

21 novs 2017 . Actualizado ás 05:00 h.

Un 30 %. É o que creceu a matrícula en formación profesional en Galicia durante os últimos cinco anos. A transformación dos ensinos hase traducido nunha oferta moito máis ampla e diversificada e nun poder de atracción enorme para os estudantes. Tal é este poder que conseguiu facerse cunha porción do alumnado que hai anos tería optado por unha carreira universitaria. As cifras demóstrano. Se no 2011 nas aulas de FP había algo máis de 30.000 alumnos, o curso pasado a matrícula superaba os 39.000, segundo os datos do Instituto Galego de Estatística.

Aumentan o alumnado e a oferta. Desde o ano 2012 na comunidade hanse implantado nada menos que 92 novos títulos de formación profesional, nove deles leste mesmo ano. É a cifra máis discreta do último lustro. Se no 2015 puxéronse en marcha 19 currículos, no 2012 e o 2013 implantáronse 15 e 13, respectivamente. Hai que ter en conta nesta progresión acelerada a implantación da FP básica, unha modalidade dirixida a aqueles estudantes que non remataron a secundaria obrigatoria. Este curso, segundo as estimacións da Consellería de Educación, fórmanse pouco máis de 5.000 estudantes en Galicia. A súa inserción, no ano 2014, saldouse coa implantación de 36 currículos en Galicia, a cifra máis alta da serie histórica.

Que estudan os alumnos que optan pola FP básica? Os ciclos que atraen a máis alumnado, segundo os datos que manexa a Consellería de Educación, son os de Peiteado e Estética no centro integrados de formación profesional (CIFP) Someso (A Coruña) e o instituto de ensino secundario (IES) de Teis (Vigo), así como os de Cociña e Restauración que imparten o CIFP Manuel Antonio (Vigo), o Carlos Oroza (Pontevedra) e o Compostela (Santiago). Mantemento de Vehículos é outra rama pola que se interesan os alumnos da FP básica. Os ciclos que atraen a máis estudantes son os que se imparten no CIFP Someso, no Valentín Paz Andrade (Vigo) e no IES Montecelo (Pontevedra). Teñen moita demanda o de Informática e Comunicacións do IES Fernando Wirtz Suárez da Coruña e o de Electricidade e Electrónica do Politécnico de Santiago.

As preferencias son un pouco distintas no caso dos ciclos medios e superiores. A matrícula aumentou, e moito. En concreto, o curso pasado pechouse cun 15 % máis de alumnos que cinco anos antes. Segundo as estimacións da Consellería de Educación, hoxe hai nas aulas de ciclos medios e superiores de Galicia uns 32.400 estudantes.

As familias profesionais relacionadas coa educación, a sanidade e a informática son as que máis interese espertan entre os estudantes. Entre os ciclos máis demandados atópanse os de Educación Infantil que funcionan no CIFP Ánxel Casal (A Coruña), CIFP Compostela (Santiago) e CIFP A Xunqueira (Pontevedra). Entre os máis demandados relacionados coa sanidade están os de Coidados Auxiliares de Enfermaría do IES Ricardo Mella (Vigo), o IES Lamas de Abade (Santiago) e o IES Leixa (Ferrol). Farmacia e Parafarmacia ten tirón no CPR Vivas (Vigo) e o Lamas de Abade, mentres que os ciclos de Anatomía Patolóxica e Citodiagnóstico máis demandados son os do IES Lamas de Abade e o CIFP Ánxel Casal, no que tamén funciona moi ben o ciclo de Dietética.

En canto ás novas tecnoloxías, os estudantes prefiren estudar Desenvolvemento de Aplicacións Multiplataforma (IES Fernando Wirtz Suárez e IES San Clemente), Animación 3D, Xogos e Contornos Interactivos (CIFP Imaxe e Son da Coruña) e Vídeo Disc-Jockey e Son (IES Audiovisual de Vigo). No IES A Guía, de Vigo, e o Rosalía de Castro, de Santiago, triunfa Animación de Actividades Físicas e Deportivas, mentres que no CIFP Manuel Antonio, de Vigo, faino Cociña e Gastronomía.

Económicas, unha aula para 500 alumnos que xa nunca se enche

Hai unha aula na Facultade de Económicas de Santiago, a primeira á dereita nada máis cruzar a porta, que ten capacidade para 500 alumnos. Xa case nunca se enche. Pero Emilia Vázquez, que hoxe é a decana desa facultade, lembra aquelas clases maxistrais nas que esa aula si estaba repleta de alumnos. As cousas cambiaron, e moito, nesa facultade. Pero non é só cuestión de crise demográfica ou de atracción doutros ensinos -que tamén-, senón dun profundo cambio no sistema de ensino superior. O que trouxo a posta en marcha do Espazo Europeo de Educación Superior.

Primeiro cambio que nomea a decana: o límite de prazas. Cada ano acceden aos estudos da Facultade de Económicas uns 350 alumnos, douscentos de Administración e Dirección de Empresas e o resto de Económicas. Antes ese límite non existía.

Segundo: a desaparición das licenciaturas para deixar paso aos graos tamén reduciu o tempo que pasan os universitarios cursando estudos. Se antes a carreira tiña cinco anos de duración, agora son catro. Iso significa que nos corredores conviven un número máis reducido de universitarios.

E terceiro e máis importante: o método de ensino cambiou na Universidade. Cambiou moito. «Era menos participativo», lembra Emilia Vázquez daqueles anos de clases maxistrais nas que o estudante o que facía era, basicamente, tomar apuntamentos. Hoxe a participación é diferente. Hai prácticas. Ese grupo de 200 alumnos que conforma unha promoción divídese noutros máis pequenos que permiten dar un ensino máis personalizada, máis apegada á práctica. A costa, claro, dun maior esforzo do profesorado. «Multiplica a docencia aínda que sexan menos alumnos», explica a decana da facultade compostelá. A máis grupos, máis horas de clase. E como a capacidade do profesorado ten un límite, iso obriga a establecer unha taxa razoable de matrícula para que poidan facer fronte a todo.