Dez países aplican xa a taxa cero de alcol

José Manuel Pan
josé manuel pan REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

Gladys Vázquez

Profesionais e noveis teñen prohibido beber e conducir neses Estados europeos, cinco dos cales estenden a todo tipo de condutores o veto ao consumo de bebidas alcohólicas

19 may 2017 . Actualizado ás 05:00 h.

Táxaa cero de alcol que quere implantar a Dirección Xeral de Tráfico en España para condutores profesionais e noveis xa se aplica desde hai anos en dez países da Unión Europea. Alemaña, Bulgaria, Croacia, Eslovaquia, Eslovenia, Hungría, Italia, Lituania, República Checa e Romanía prohiben completamente o alcol aos profesionais do transporte de mercancías e persoas (camioneiros, condutores de autobuses, taxistas, servizos de urxencias...). Non hai niveis como en España, onde os profesionais da estrada poden pórse ao volante a pesar de ter consumido alcol sempre que non superen a taxa de 0,15 miligramos por litro de aire expirado (0,3 gramos en sangue), un nivel que segundo os casos pode chegar a acadarse cunha soa cervexa ou cun vaso de viño.

Todos os países da Unión Europea impuxeron límites sobre o alcol ao volante e han ir endurecido as súas lexislacións de seguridade viaria cun aumento das sancións e coa redución progresiva dos niveis de alcoholemia para todo tipo de condutores ata chegar a táxaa cero para os automobilistas en xeral. É o caso de Bulgaria, Eslovaquia, Hungría, República Checa e Romanía, cinco países que tomaron a determinación de vetar por completo o alcol para calquera automobilista que circule polas súas estradas.

Non parece esa a intención, polo menos por agora, dos responsables da seguridade viaria en España. O director xeral de Tráfico, Gregorio Serrano, ten claro que hai que facer algo para evitar que condutores bebidos poñan en perigo aos demais usuarios da estrada, pero ata o momento só ten previsto propor táxaa cero de alcol para profesionais do transporte de persoas e mercancías e para os noveis, condutores que acaban de sacarse o carné e carecen de experiencia na condución. «Tomaremos, como país, a decisión de implantar táxaa cero, polo menos para os condutores noveis e profesionais», asegura Serrano, que trata de conseguir o obxectivo de que «cada vez sexa máis complicado circular polas estradas españolas para quen conducen baixo os efectos do alcol».

A proposta lanzada polo director de Tráfico non será inmediata. Serrano quere acordala cos grupos políticos do Parlamento para que non sexa unha medida temporal que dependa do equipo que goberne o país. Esa modificación nas taxas de alcoholemia necesita dunha aprobación lexislativa e os responsables de Tráfico están a traballar na reforma da Lei de Seguridade Viaria para modificar diversos aspectos que é necesario actualizar, entre eles o das alcoholemias ao volante, que ademais da taxa cero para noveis e profesionais podería tamén incluír unha redución do nivel actual para os condutores en xeral, que está fixado en 0,5 gramos de alcol por litro de sangue (0,25 miligramos na proba de aire). 

6.500 mortes polo alcol

Apartar aos condutores ebrios das estradas é un dos principais obxectivos da Comisión Europea para reducir o número de mortos en accidentes de tráfico nos próximos anos no seo da Unión. A Comisión advirte de que a condución baixo os efectos do alcol é un factor determinante en case o 25 % dos accidentes mortais que ten como escenario as estradas europeas. No ano 2012 morreron 6.500 persoas en Europa en sinistros de tráfico provocados polo alcol. Son datos que non ofrecen dúbidas sobre os prexuízos da condución baixo os efectos de bebidas alcohólicas. 

Castigado en toda Europa

A condución con alcoholemia está incluída na directiva europea que facilita o intercambio transfronteirizo de información sobre oito tipos de infraccións graves de seguridade viaria para que poidan ser sancionadas en calquera dos Estados membros nos que se cometa. Cada Estado pode ter acceso desta forma aos datos de vehículos matriculados noutro Estado membro para que a infracción non quede impune.

En España, superar as taxas legais está sancionado con entre 500 e 1.000 euros de multa e a perda de entre 4 e 6 puntos do carné, pero unha taxa elevada converte a infracción en delito.

Os reincidentes por alcoholemia e drogas, primeiro obxectivo da DXT

O anuncio do director xeral de Tráfico da súa intención de implantar táxaa cero de alcol nos condutores profesionais e nos noveis é un paso a medio prazo para combater o problema do alcol ao volante. De feito, a reforma legal necesaria para poder impor esa nova normativa non estaría lista antes de finais do 2018, no mellor dos casos. Por iso, Tráfico tomou outras medidas ata que as reformas na Lei de Seguridade Viaria permitan endurecer as sancións e realizar modificacións no sistema de sancións do carné por puntos, que é outro dos obxectivos que se marcou o equipo que dirixe Gregorio Serrano.

Os dous graves accidentes dos últimos días nos que morreron cinco ciclistas tras ser embestidos por coches cuxos condutores (en ambos os casos, mulleres) superaban as taxas de alcoholemia e de drogas levaron á DXT a convocar de forma urxente o Comité de Seguridade Viaria no que se adoptaron drásticas decisións, a maioría dirixidas de xeito específico á protección dos ciclistas. Pero o acordo máis importante do plan urxente aprobado polos directivos da DXT e mandos da Agrupación de Tráfico da Garda Civil que forman o Comité é o da retirada do carné aos condutores reincidentes en alcol ou drogas. A medida afecta a calquera automobilista que dea positivo dúas veces en menos de dous anos. Ademais da sanción económica e a retirada de puntos que corresponda, o infractor reincidente perderá no momento a vixencia do carné e será enviado a unha revisión extraordinaria para que un tribunal médico comprobe que mantén as aptitudes psicofísicas necesarias para conducir. Se o condutor ten algún problema co alcol ou coas drogas permanecerá sen carné ata que se recupere da súa patoloxía e as autoridades sanitarias (do Sergas, no caso de Galicia) consideren que volve ser apto para conducir.

Tráfico cre que hai condutores que teñen un problema grave co alcol e que non lles fan efecto as sancións nin as retiradas de puntos. Son persoas que necesitan un tratamento e a eles vai dirixida a nova medida que inclúe a retirada do permiso de conducir e a revisión médica extraordinaria.

Son os xefes provinciais de Tráfico os que teñen a competencia para retirar a vixencia o carné por suposta perda de aptitudes psicofísicas e para enviar a un condutor a unha avaliación por un tribunal médico. É algo que está recollido na normativa e que xa vén aplicando aos condutores de idade avanzada sorprendidos en sentido contrario por autovías e autoestradas.