A morte da Duquesita e a extinción dun universo

FUGAS

afsdga

08 novs 2019 . Actualizado ás 11:35 h.

Desgraciadamente a ansiada aparición de todo cambia pon fin á excelente saga escrita pola narradora británica Elizabeth Jane Howard (Londres, 1923-Suffolk, 2014) e que integran ademais as novelas Os anos lixeiros, Tempo de espera, Confusión e Un tempo novo. E é que as Crónicas dos Cazalet -que o selo Siruela empezou a publicar a mediados do 2017- fixeron gozar sen conto ao lector desprovisto de prexuízos. Porque non hai nada nelas de vangardista, nin de innovador, nin de arriscado, nin esteticamente rompedor: desde a formulación máis absolutamente convencional, que podería evocar perfectamente os camiños da novela decimonónica, a autora inglesa relata con magnífica elegancia e sensibilidade o devir histórico dunha familia de clase alta desde os anos de entreguerras 1937 e 1938 que ocupa o primeiro volume ata a segunda metade da década dos cincuenta en que se mergulla esta quinta entrega. Con todo, o que parece mil veces visto ou tan manido, contar as cousas con sinxeleza como fai esta exmodelo -que estivo casada entre 1965 e 1983 co poeta Kingsley Amis, pai do gran Martin Amis-, sitúase moi lonxe de estar ao alcance de moitos dos prosistas reiteradamente enxalzados pola crítica máis sisuda.

NA TELEVISIÓN E A RADIO

Porque non falamos dos tempos de Jane Austen nin de Henry James, nin sequera do Evelyn Waugh de Retorno a Brideshead, Elizabeth Jane Howard publicou o primeiro tomo do ciclo en 1990 e no 2013 chegaba o último ás librerías. Para entón xa era todo un clamoroso éxito, ao que contribuíran as adaptacións á televisión e á radio promovidas pola BBC. Resulta difícil, neste punto, non citar aquí a serie Downton Abbey. O fresco dun tempo que traza Howard converteuse de inmediato en imprescindible.

Todo cambia confirma a extinción dun universo desde as súas páxinas iniciais co falecemento de Kitty, coñecida como a Duquesita, a matriarca e sostén do clan. Os ríxidos costumes e vellas tradicións dan paso a parámetros de liberdades diferentes que forzan ás novas xeracións a cambiar, a aceptar tamén que a grandeza é patrimonio doutra época. En fin, unha obra con aroma de clásico.