Cinco autoras revelación que atraparon ao lector

FUGAS

MABEL RODRIGUEZ

A súa ópera prima está a dar que falar e que ler. Antía Yáñez, Eva Baltasar, Marta Carniceiro, Ayanta Barilli e Katharina Winkler debutaron con éxito. Elas asinan un bo comezo. Aquí cinco primeiras novelas orixinais e moi potentes

06 feb 2022 . Actualizado ás 11:01 h.

Ao mal tempo, bos libros, din. Hai que seguir cos pés e a mirada as letras destas autoras que conquistaron ao lector á primeira. Aquí cinco primeiras novelas que corren na fala da xente. A literatura asistiu nos últimos dous anos a máis debuts cegadores, como o de Tara Westover cunha educación, as memorias dunha moza atrapada nunha familia radical mormona; Conversacións entre amigos, o ácido e complexo retrato das relacións de parella escrito pola millennial Rooney Sally, O encanto, glamuroso regreso á Habana dos 50 con que se estreou como novelista Susana López Rubio, responsable da adaptación televisiva do tempo entre costuras. Pero esta vez limitaremos a selección a cinco obras recentes que lles sorprenderán, aínda que talvez non apreciarán todos os públicos.

Empezamos pola A de Antía Yáñez (Burela, 1991). A enxeñeira de Camiños que despuntou coa súa novela para nenos O misterio de Portomarín estreouse na literatura para adultos con Senlleiras , unha historia en dous séculos que vai pola terceira edición (vendeu uns 2.000 exemplares), atrapando a toda clase de adictos ao thriller con faragulla, que neste caso é un acto de xustiza que salda débedas históricas aproveitando un momento crucial para a muller. Perfecta para unha noite en vela (mellor dúas ou tres...), Senlleiras (Galaxia) comeza cunha trama policial no 2017 na Coruña (levaralles, entre outros sitios, ao Pato Mareado), coa morte violenta dunha influencer, Alda, tras ter publicado en redes unha fotografía inquietante, cunha mano pantasma. A investigación deste crime actual altérnase coa historia doutra muller, Alana, marcada pola soidade da súa nai e por unha sorte predestinada polo seu status e a época. En Senlleiras viaxamos aos primeiros anos do XX do brazo de «mulleres senlleiras que merecen ser nomeadas». Cunha linguaxe que combina frescura e madurez, intuición e coñecemento, Antía Yáñez non solta ao lector en ningún momento da súa viaxe.

Seguimos coa B de Barcelona, cidade de onde chegan dúas das primeiras novelas máis hechizantes do momento. Eva Baltasar (Barcelona, 1978), poeta e alérxica á vida en sociedade (leo), dá e fainos dar en Permafrost (Random House) un salto ao baleiro. A Terra queda sen permafrost, pero a escritura como unha coitelada lenta de Eva Baltasar, ese eu aterido, implacable e suicida que foxe sen atopar saída na eternidade urbana desta novela, é un testemuño en primeira persoa, doméstico, existencial, do quecemento do mundo. Eva atravesa unha idade do xeo interior, que nos derrete en cubitos. Hai pouco menos dun ano que a editorial Club Editor lanzaba Permagel (o título do orixinal en catalán de Baltasar), que despachou xa 10.000 exemplares, e parece estar a callar en español como a neve nos vellos invernos.

Permafrost é un berro erótico e mortal contra a orde establecida, empezando pola nobre institución da familia. Eva Baltasar lévanos polo lado máis salvajemente poético das letras, polas cornixas da vida social ata a cociña dos nosos medos. A protagonista de Permafrost sofre unha precariedade sentimental de fondo, inculcada en casa. O retrato da nai é demoledor, e moi doméstico (unha nai curtida, envorcada en vivir e educar para a dureza do mundo, non na liberdade, o amor e o pracer; Baltasar escribe así sobre o personaxe da nai: «O único orgasmo que coñece é dar boas noticias»). Permafrost é unha exitosa sabotaxe ao cadro feliz de familia, ao fogar como o mellor dos lugares.

Menos rompedora que Permafrost, pero brillante nos seus xeitos, voa dos estantes O ceo segundo Google, de Marta Carniceiro (Barcelona, 1974), que lles despistará cun título millennial que supera o contido. Aires de Chejov e Zweig sopran nesta novela que custa atopar hoxe xa en librerías galegas e mergúllanos na vida cotiá dunha parella en crise tras a adopción dunha nena e a voracidade da crianza. «Ser nai non pode selo todo», escribe Carniceiro nesta peza con certo parentesco co pai infiel e Atadura, unha sutileza tan realista como especial e un final luminoso.

No top five dos máis vendidos de Planeta ten o seu oco a primeira novela de Ayanta Barilli (Roma, 1969), que se trae os aires mediterráneos e un sabor de «sol salgado» ao escaparate atlántico dos títulos saborosos. Cóntame un libreiro coruñés que a ópera prima de Barilli, finalista do Premio Planeta (e filla de Sánchez Dragó) está a convencer máis ao lector que a finalista da edición anterior. Co mesmo alento de fondo que Senlleiras, Un mar violeta escuro arrinca forte e ofrece unha narración copiosa e sensitiva na que non deixan de pasar cousas, grandes e pequenas, ao xeito torrencial das novelas latinoamericanas.

Postos a ter que pechar con cinco libros a mochila incluímos entre os debuts con éxito unha C, de Cárdeno adorno (Periférica), o relato baseado nunha historia real de malos tratos que rescata da indolencia do esquecemento Katharina Winkler (Viena, 1979). Poética e dunha dor morada auténtica, mergúllanos na historia de Filiz, levar a unha aldea de Turquía. Cárdeno adorno fará que sintan dor, ira, impotencia, a cicatriz dunha ferida antiga que non está pechada. Ao final desta xoia azul de libro poderán tomar alento. E conciliar o soño... ata o próximo libro.

UN MAR VIOLETA ESCURO 

Quique García, Efe

AUTORA

ALLANTA BARILLI

EDITORIAL

PLANETA

A novela finalista do Planeta confíanos as vidas de Elvira, Ángela e Caterina nun relato que empeza forte. Lean o comezo na web do selo Planeta («Nunha ocasión dixéronme que Elvira fora puta. Lémbroo perfectamente. A miña tía Carlotta estaba a acicalarse para ir a unha estrea teatral e eu, aínda nena, observábaa sentada no bordo da súa cama. Unha cama de matrimonio moi grande, demasiado, sobre todo porque nunca a compartía con ninguén da súa mesma especie».

PERMAFROST

RAFA-CORTES

AUTORA

EVA BALTASAR

EDITORIAL

RANDOM HOUSE

Eva Baltasar asina un do debuts máis brillantes da tempada con esta peza confesional que dinamita tabús e dispara á familia. «Estou en casa. En realidade, 'casa' é o cuarto de invitados do piso de alugueiro da miña irmá. O cuarto é sinxela e lisa como unha cela», aquí o comezo do capítulo 10. Sobrecogedor. Imprescindible.

 SENLLEIRAS 

Alberto Lora

AUTORA

ANTÍA YÁÑEZ

EDITORIAL

GALAXIA

A primeira novela para adultos da burelense Antía Yáñez atrapa durante 350 páxinas que abordan dous momentos e fálannos de «mulleres senlleiras que merecen ser nomeadas». Dous momentos históricos e un «thriller» adictivo para saldar unha débeda histórica.

CÁRDENO ADORNO 

Stefan Klüter

AUTORA

KATHARINA WINKLER

EDITORIAL

PERIFÉRICA

A poesía e unha crúa realidade conflúen nesta peza baseada nunha historia que nos leva a unha aldea kurda de Turquía, a unha vida atrapada nunha tea de araña de crueldade e malos tratos. O final compensa a pena.

O CEO SEGUNDO GOOGLE

Tanitart - Paloma Masnou

AUTORA

MARTA CARNICEIRO

EDITORIAL

CANTIL

«A memoria é a mentira perfecta», lemos neste debut redondo de Carniceiro que nos mergulla na vida dunha parella tras a adopción da súa filla, Naïma. Hai cheiros, situacións e realidades moi domésticas nesta primeira novela con ecos de Rodoreda, Stefan Zweig, Sándor Márai e gran sutileza expresiva. A maternidade é a maternidade, ata no mellor dos mundos.