Navantia alagou parte de dúas fragatas norueguesas para probar que eran estancas

Beatriz García Couce
Beatriz Couce FERROL

FERROL CIDADE

José Pardo

O estaleiro ferrolán realizou as avaliacións durante a fabricación dos barcos. Noruega admite que, de momento, non ten evidencias clara da responsabilidade de Navantia no afundimento e descarta por agora tomar medidas

30 novs 2018 . Actualizado ás 19:45 h.

A Comisión que investiga o accidente da fragata norueguesa Helge Ingstad, en augas próximas a Bergen despois de chocar cun petroleiro nunha terminal portuaria, emitiu un informe no que apunta a posibles fallos de deseño que poderían ter afectado á estanqueidad do buque, que foi fabricado no estaleiro ferrolán. A factoría militar pública construíu na década dos 2000 cinco fragatas para a Armada do país, baseadas nas F-100 españolas, pero dun tamaño menor. A pesar de ser algo completamente excepcional en programas deste tipo, Navantia Ferrol levou a cabo neses buques probas reais de estanqueidad -e non simulacións- que certificaron a idoneidade dos navíos. «Foron espectaculares», lembra Raquel Abeledo, que no 2006 traballaba na cidade na empresa Fluidmecánica, contratada por Navantia para realizar tarefas de apoio a esas probas. Lémbraas ben porque consistiron na inundación, con miles de litros de auga, da cámara da engrenaxe reductor, unha das partes que compoñen a cámara de máquinas do buque.

As operacións de enchido, de comprobación que non había filtracións ao resto e de achique da auga utilizada prolongáronse durante moitas horas, pero certificaron a estanqueidad do buque. Nestes traballos estiveron implicados decenas de traballadores, tanto do persoal directo de Navantia como das firmas auxiliares, e contaron tamén con representantes da Marina de Noruega .

Na segunda e na terceira

As primeiras probas levaron a cabo na segunda fragata da serie, bautizada como Roald Amundsen, e posteriormente volveron repetirse na terceira, a Otto Sverdrup. Por iso, despois de coñecerse as sospeitas que estendeu a comisión de investigación de Noruega sobre a calidade dos buques fabricados en Ferrol, a indignación calara en gran parte do persoal do estaleiro. Os investigadores, que basearon o seu informe unicamente nos testemuños dos tripulantes, xa que a cuarta fragata da serie permanece practicamente afundida desde o pasado día 13, sosteñen que, tras o choque, o buque encheuse moi rápido de auga e apunta a un posible erro crítico de deseño.

Ese extremo foi negado o pasado xoves por Navantia, que afirmou que o deseño cumpre con todas as certificacións e, en concreto, satisfai as condicións de inundación requiridas pola regulamentación aplicables a buques militares. Ademais, desde distintos ámbitos da industria marítima insistiuse tamén en que o deseño de todos os buques que constrúe Navantia é inspeccionado e validado por unha sociedade de clasificación. Neste caso tivo que ser recepcionado tamén pola Defensa norueguesa.

Aínda que as veladas acusacións foron realizadas polos membros da Comisión de Investigación de Accidentes de Transporte norueguesa, a Armada norueguesa apresurouse a matizalas, ao pedir que non se tomen conclusións apresuradas dun informe que é preliminar.

Noruega non se expón reclamar por agora

A primeira ministra norueguesa, Erna Solberg, intentou este venres tranquilizar os ánimos ao pospor unha posible reclamación económica a Navantia e, por extensión, a España, ao ser o estaleiro unha empresa pública do grupo SEPI. «Non hai nada claro sobre isto agora mesmo», confesou a dirixente nórdica. «Hai que analizalo xuridicamente e deixamos aberto se a petición dunha compensación pode ser unha cuestión no futuro».

Solberg explicou que, antes de pensar en expor esixencias a Navantia, é necesario que os expertos ditaminen onde se produciu o fallo e que o Ministerio de Defensa analice as cláusulas e especificaciones do contrato asinado cos estaleiros.

Como consecuencia da colisión, que se produciu ao confundir a tripulación da fragata as luces do petroleiro coas da terminal portuaria onde se atopaban, o casco presentou unha fenda de 47 metros de longo. Posteriormente, e nesas circunstancias, os remolcadores empurraron o buque ata facelo encallar en terra, pero a marea devolveuno ao mar. Despois, as suxeicións coas que o habían ancorado romperon. Así se afundiu. O sinistro causou oito feridos leves entre os 136 tripulantes do buque.