Monetizar a minería de datos

E. V. Pita REDACCIÓN

EXTRAVOZ REDE

O ex hácker Mat Travizano devolveu aos usuarios o control dos seus datos persoais. Plataformas como Wibson, Dock.io e Bitclave ou o navegador Brave son caixas fortes blindadas con criptografía e contratos intelixentes de blockchain que preservan o anonimato e intimidade ao internauta e permítenlle monetizar os seus datos. A comunidade Blockchain.gal segue de preto estes avances.

02 jul 2018 . Actualizado ás 19:40 h.

O portal de Dock.io mostra un debuxo con varias plataformas petrolíferas cos logos de Facebook, Linkedin ou Google facendo minería de datos con canas de pescar nun mar de 2.000 millóns de internautas que usan as súas redes sociais gratuítas a cambio de ver publicidade. Parece un trato xusto pero o negocio real está en explotar esa información. Nos últimos meses, emprendedores de Silicon Valley lanzaron a primeira xeración de plataformas seguras e baseadas na cadea de bloques ou blockchain que prometen acabar coa minería de datos que enriqueceu a Facebook, Amazon, Netflix ou Google (os xigantes chamados FANG). Destacan Dock.io, Wibson (creada polo ex hácker Mat Travizano e agora experto en Big Data) ou Bitclave, que promete diñeiro dixital ou micropagos en criptomoneda aos usuarios. Detrás subxace unha carreira para que millóns de prosumidores únanse á roda e adopten masivamente una das criptomonedas que algunha plataforma emite.

Pero, por que razón ía cobrar un amigo de Facebook por subir un like, un cliente por comprar un libro ou roupa en Amazon ou un tuitero por escribir unha frase enxeñosa? Remedios Zafra, no entusiasmo (2017), conta que moitos creadores culturais ou académicos, bolseiros ou colaboradores, soben contidos de forma altruísta e hipermotivados, pero ese entusiasmo voluntarista acaba sendo instrumentalizado e afúndese na precariedade.

Pola súa banda, o gurú Jaron Lanier no seu libro Quen controla o futuro? (2013) fixo o mesmo diagnóstico: «Internet ten que pagar a todo o mundo pola información que sobe ou, polo menos, polos datos que se extraen». Sostén que se alguén sobe un comentario a Twitter e iso xera visitas, debería haber algún micropago para compensarlle. Agora, se alguén colga un vídeo que recibe millóns de visitas iso xéralle un subidón de ego e talvez un patrocinador. Os demais reciben aplausos unha tempada e caen no esquecemento.

Pero agora, os micropagos aos creadores son unha alternativa real se se combina a criptomoneda, como o bitcoin, cos contratos intelixentes e o blockchain. Galicia tamén entrou nesta carreira por entender os usos que poden ter as novas plataformas baseadas na cadea de bloques. O vigués Xoán González é cofundador de Blockchain.gal, unha comunidade de informáticos que fan reunións mensuais, a última en Santiago, para debater. O seu obxectivo é difundir esta nova tecnoloxía segura e os seus usos e pór en contacto aos interesados como programadores, investidores ou avogados. O FabLab de Vigo tamén organizou sesións de dúas horas para comprender a revolución do blockchain.

González explica que unha das aplicacións claras de blockchain « é ou control dous seus datos privados e públicos por parte dous particulares. Agora lestes datos están en mans de grandes empresas como Facebook, Google ou Linkedin sen que ou usuario teña control sobre ou uso que se fai deles, e moitas veces son cedidos a terceiros sen autorización nin compensación».

Este membro da comunidade A Industriosa recalca que «nunha sociedade na que ou dato é diñeiro, non parece moi intelixente ceder vos datos propios sen máis».

Xoán González engade que o usuario das redes sociais tamén ten problemas para manter diferentes perfís en redes sociais ou profesionais actualizados, así como o risco das fugas de datos, «nas que datos sensibles son expostos publicamente ou vendidos con fins delituosos».

A solución parece vir de diferentes plataformas por exemplo Dock.io, centrada no ámbito profesional, ou Wibson.org, máis orientada a particulares. Segundo González, estas plataformas pretenden devolver o control dos datos aos usuarios, de forma que poidan decidir con que comparten eses datos dunha forma simple, monetizarlos e mantelos actualizados. «Todo isto vai coas vantaxes adicionais a nivel de seguridade e privacidade que proporciona blockchain», di.

O deseñador Roberto Andrade, de Delta Studio, fincado en Vigo, xa usa a plataforma dock.io. Explica as súas razóns: «Non é por un tema de seguridade, é por ser propietario da información que xeras na Rede». O experto engade que cando un internauta usa Facebook ou Linkedin, a súa información pertence ás plataformas (as súas interaccións, gustos, datos e amigos), e úsano para monetizarte, vendendo packs de consumidores a empresas en forma de publicidade. A idea de montar unha rede social deste estilo sobre blockchain baséase en que sexas propietario dos teus datos. Xa non pertencen a unha empresa, senón que están encriptados no blockchain, accesibles só por ti, e ti decides se queres venderllo a diversas empresas para recibir publicidade ou o que sexa». Insiste en que «a idea final é que sendo propietario dos teus datos, poidas ser ti e non o intermediario (os FANG) o que se beneficie».

Andrade subliña que Brave, un navegador que saíu hai pouco, intenta facer o mesmo cos anuncios que saltan durante a navegación do usuario. Basta con ir a YouTube e ver tutoriales de Brave que descargan páxinas libres de publicidade.

De momento, este deseñador non gañou diñeiro cos seus datos en Dock.io porque «isto está súper verde. Para facerse unha idea, Dock.io sería só unha interfaz das posibles que se poderían conectar ao blockchain que contén toda esta información, pero por agora eles tamén desenvolven o blockchain, o cal é un pouco perigoso porque pode derivar nun monopolio. Se che metes neste mundo, hai moi poucas aplicacións reais de blockchain funcionando. Dock.io está a levantar hype por agora para conseguir tracción e investimento, pero dubido que teñan un produto desenvolvido funcional. Así que non, non hai monetización por agora, nin se queira se como funcionaría».