Nissan anuncia o peche da súa planta en Barcelona en decembro

La Voz REDACCIÓN

ECONOMÍA

O Goberno negocia co fabricante como canalizar o peche ou mesmo trata de buscar unha solución alternativa. A empresa recibiu 25 millóns de euros en axudas públicas nos últimos 15 anos

28 may 2020 . Actualizado ás 21:09 h.

Á primeira hora deste xoves, Nissan comunicou formalmente ao Ministerio de Industria e aos sindicatos a súa intención de pechar as plantas que ten en Barcelona -na Zona Franca, Montcada i Reixac e Sant Andreu da Barca-, nas que traballan preto de 3.000 persoas. A automobilística designou a Frank Torres, que foi director de operacións da firma en España hai uns anos, como encargado de xestionar o proceso de desmantelamento da planta da Zona Franca, tras o anuncio realizado pola dirección do Xapón. 

A directiva de Nissan escúdase en que non existe ningunha opción que permita manter a fábrica en funcionamento. E é que tal e como asegurou o presidente da compaña en Europa, Gianluca de Ficchy, non existe «ningunha solución viable de futuro» para as instalacións produtivas do grupo en Barcelona. Estas palabras son un auténtico xerro de auga fría, posto que descartan calquera posibilidade de que o grupo nipón dea marcha atrás á súa decisión de botar o peche ás plantas. Un peche que, por certo, xa ten data marcada no calendario: será en decembro deste ano.

Nissan, segundo lembrou esta mañá o goberno autonómico, recibiu nos últimos 15 anos 25 millóns de euros en axudas públicas. As últimas, as cotizacións dos traballadores que se acolleron a un ERTE polo covid-19. O compromiso de emprego remata en decembro, para cando a empresa nipoa ten previsto o peche. 

O peche comunícase apenas catro meses despois de que o presidente do Goberno dese por garantido o mantemento do emprego na fábrica de Barcelona tras un encontro con responsables da alianza Renault-Nissan-Mitsubishi  no foro de Davos.

Máis halagüeño parece o futuro das plantas que Nissan ten en Ávila (430 empregados) e Cantabria (535 traballadores), que tal e como explicou De Ficchy, seguirán operando «hoxe e mañá» baixo o paraugas de Nissan, xa que conta con proxectos industriais propios alleos aos do que fan as plantas catalás.

Tras a noticia, o Ministerio de Industria asegurou que lamentaba profundamente a decisión e propuña á presidencia da firma xaponesa crear un grupo de traballo para buscar alternativas á fábrica. O Executivo segue defendendo que a continuidade da planta da cidade condal é posible mediante un plan de viabilidade presentado hai uns meses á presidencia de Nissan Motor Company Limited e elaborado de xeito conxunto por Industria e a Generalitat de Cataluña . Nun comunicado, o departamento dirixido por Reyes Maroto insistiu en que manter a fábrica barcelonesa ten sentido económico para Nissan Motor, «ao ser máis rendible investir que asumir o custo do peche, que podería superar os 1.000 millóns de euros».

«A planta de Barcelona ten carácter estratéxico, xa que abandonar a Cidade Condal e España é abandonar a Unión Europea, co consecuente custo reputacional nun mercado de máis de 500 millóns de habitantes», engade o comunicado. Na nota, Industria sinala que unha vez coñecida a decisión, que lle foi comunicada oficialmente esta mañá, iníciase un período de negociacións no que se establecerán os prazos e as condicións do proceso. Así, o Goberno de España convocará nos próximos días a Generalitat, Concello de Barcelona, Consorcio Zona Franca e centrais sindicais para analizar conxuntamente a situación e estudar diferentes escenarios de futuro.

Na mesma liña dirixíronse as declaracións da vicepresidenta terceira para Asuntos Económicos, Nadia Calviño, que asegurou que o Goberno quere negociar co fabricante automobilístico como canalizar o peche anunciado da súa planta ou, mesmo, tratar de buscar «unha solución alternativa». «Propuxemos á empresa pór en macha un proceso de discusión e negociación para ver como se pode canalizar este proceso, xa que se trata dunha planta que tiña sentido estratéxico para a compaña, ao ser a única en Europa», asegurou a ministra nunha entrevista en TVE.

«É unha decisión estratéxica de gran calado para Nissan», sentenciou Calviño, quen apuntou  ademais que «os investimentos necesarios na planta son inferiores ao custo estimado de pechala». Por iso, asegurou que o Goberno traballará coa empresa, a Generalitat, o Consorcio de Zona Franca, o Concello de Barcelona e cos sindicatos «para ver como podemos canalizar este proceso ou buscar solución alternativa». 

Calviño tamén defendeu durante a súa comparecencia no Congreso que Nissan trasladou ao Goberno un unha «mensaxe moi distinta» ao peche da súa planta en Barcelona e á saída da firma de Cataluña . Neste sentido, a vicepresidenta asegurou que agarda «canalizar do mellor xeito posible» esta situación ou atopar «solucións alternativas». «A mensaxe que se deu na reunión na que participei é moi distinto, pero o que o Goberno vai facer é traballar coa Generalitat, a Zona Franca, o Concello de Barcelona, a empresa e os traballadores para ver como se pode canalizar da mellor forma posible esta decisión, ou ben buscar solucións alternativas», sentenciou. Tamén asegurou que, dentro do plan estratéxico dedicado á automoción, o Goberno está a traballar «de forma moi construtiva» con este sector «indispensable» e que conta no país con «activos estratéxicos importantísimos que determinarán o compromiso estratéxico dos principais operadores internacionais».

O presidente da Generalitat de Cataluña, Quim Torra, avanzou este xoves que fará «todo o que estea nas súas mans» para evitar o peche das plantas catalás de Nissan, e apelou ao Goberno á unidade institucional para intentar «reverter» esta decisión.

Nunha rolda de prensa telemática xunto ao vicepresidente do Govern, Pere Aragonès, e os consellers Àngels Chacón (Empresa) e Chakir O Homrani (Traballo), o Govern catalán quixo transmitir a mensaxe de que non dá a decisión por «definitiva» e que fará o posible por evitala.

Nesta liña, Torra explicou que falou este xoves co presidente do Goberno, Pedro Sánchez, para activar «todos os mecanismos» necesarios para intentar «reverter» o peche, e avanzou que os departamentos da Generalitat implicados nesta crise industrial coordinaranse cos diferentes ministerios para «actuar de xeito decidido» ante o «grave problema que se nos presenta».

«É o momento de sumar, de ir todos xuntos para evitar o que sería un prexuízo enorme», dixo o presidente catalán, que lembrou que están en xogo 25.000 empregos (contando os indirectos), e quixo subliñar que o Govern estará «ao lado» dos empregados de Nissan e das súas empresas provedoras.

A Generalitat recibiu a noticia esta mañá nunha reunión coa dirección de Nissan en Europa e esta tarde reúnese cos comités de Nissan e cos sindicatos e as patronais cataláns.

Trasladar a produción a fábricas de Renault

Nos últimos días, varios medios xaponeses aseguraron que a multinacional ten intención de pechar a súa planta catalá e que trasladará a súa produción a fábricas de Renault.

Á espera de que se produza o anuncio oficial de Nissan, os traballadores de Barcelona continuaron este mércores coa folga indefinida, que suma xa 23 días, e coas mobilizacións, agora xa na rúa, tras semanas de non poder facelas polas restricións impostas polo estado de alarma debido á COVID-19.

25.000 empregos directos e indirectos dependen desta planta

Os tres centros de Nissan en Barcelona -Zona Franca, Montcada i Reixac e Sant Andreu da Barca- dan traballo a unhas 3.000 persoas, pero son preto de 25.000 os empregos directos e indirectos que dependen da planta.

A fábrica de Zona Franca -a máis importante- ha ir perdendo carga de traballo de xeito paulatino no último ano, o que levou xa a finais de 2019 a expor un ERE con 600 prexubilacións, mentres que a planta traballaba por baixo do 30 % da súa capacidade.

A pandemia de covid-19 non fixo máis que empeorar a situación e nestes momentos a fábrica está parada, cunha folga indefinida que afecta a parte do persoal, mentres que o resto continúa afectada por un ERTE.

Os traballadores redobran as mobilizacións

En canto saltou a noticia, os traballadores plantáronse. Os sindicatos de Nissan advertiron xoves que plantarán cara aos plans de peche dos centros de produción da compaña en Barcelona. E xa anunciaron que iniciarán mobilizacións para protestar pola decisión do fabricante automobilístico.

Esta mesma mañá, os representantes sindicais do persoal chamaron aos traballadores a manter a folga indefinida que se iniciou o pasado 4 de maio e a redobrar as mobilizacións. De momento, decenas de traballadores concentráronse ante a planta da Zona Franca e están a queimar pneumáticos mentres estudan novas protestas. «Os traballadores de Nissan non descansaremos ata convencer a multinacional de manter as operacións industriais en España», asegurou CC.OO., que emprazou ademais ás institucións españolas, catalás e municipais a traballar xunto aos sindicatos para buscar unha solución.

Nun comunicado subscrito polo secretario xeral de CC.OO. de Cataluña, Javier Pacheco, a central insiste en pór en valor o alto custo que terá para Nissan o peche de Zona Franca e que se eleva aos 1.000 millóns de euros, entre indemnizacións aos traballadores, provedores e reclamacións xudiciais mercantís e laborais. Nesta cantidade entrarían tamén os gastos en infraestruturas e para descontaminar o chan industrial.

A secretaria xeral de USOC, María Recuero, cualificou de «inxusta» a decisión e denunciou que Nissan «aproveite as dificultades económicas e de mobilización social por o covid-19 para anunciar unha decisión de efectos catastróficos nuns momentos xa de por se moi duros para o emprego». Nun comunicado, a dirixente sindical instou a dar unha resposta «dura» a este anuncio para facer inviable o peche, e chamou a «a mobilización social continuada» e a tecer unha «alianza social e institucional» para buscar unha alternativa industrial que permita a salvación dos postos de traballo.

Pola súa banda, UGT rexeitou a decisión tomada por asínaa nipoa en plena pandemia do coronavirus e que «condena» a máis de 3.000 familias de forma directa e a máis de 20.000 de forma indirecta, á vez que denunciou que «nin as administracións nin a dirección europea e xaponesa de Nissan estiveron á altura das circunstancias».

Nesta liña, o sindicato lembrou que Nissan Motor Ibérica leva desde o 2012 traballando moi por baixo da súa capacidade e reprocha ás administracións que non teñan reaccionado ata fai moi pouco. Ademais, criticou que a multinacional teña tomado decisións estratéxicas «nefastas», sen investimentos e sen afrontar os problemas reais dos traballadores.

Neste escenario, reclamou «medidas urxentes» ás administracións públicas para axudar ao sector da automoción e reindustrializar un sector que xera máis de dous millóns de postos de traballo en toda España.