A Xunta rompe unha lanza polo carbón como garante da subministración eléctrica

f. fernández REDACCIÓN / LA VOZ

ECONOMÍA

CÉSAR TOIMIL

Alega ao plan nacional de enerxía e clima que a central das Pontes debe continuar ata o 2030, aínda que sexa queimando unha mestura con biocombustibles

31 mares 2020 . Actualizado ás 05:00 h.

A loita titánica contra o coronavirus deixou en barbecho a tramitación do Plan Nacional Integrado de Enerxía e Clima (PNIEC), unha especie de folla de ruta para acadar o paraíso terreal coa descarbonización da economía, aínda que non total, ao longo de nove anos, entre o 2021 e o 2030. O Ministerio para a Transición Ecolóxica abriu un período de información pública do estudo ambiental do segundo borrador (que inclúe recomendacións da Comisión Europea) do PNEIC, que debía finalizar o 25 de marzo, ou sexa, o mércores pasado. Con todo, «a data de fin da presente consulta pública suspéndese » tras a declaración do estado de alarma, explica o ministerio.

Pero a Consellería de Industria remitiu xa as súas alegacións ao documento. Este marca uns obxectivos de desenvolvemento progresivo de nova potencia renovable, consagra a desaparición das centrais de carbón e só se permite a licenza de preservar as de ciclo combinado (gas natural) como único vestixio, dentro de dez anos, dos combustibles fósiles e, xa que logo, contaminantes, en aras da seguridade de subministración. Concretamente, prevé para o 2030 unha potencia eléctrica de 161 gigavatios (fronte aos 105 actuais). Deles, 50 serán de eólica (case dúas veces máis que agora e que inclúe a mariña); 39 de solar fotovoltaica (multiplicaríase por cinco); 27 de ciclos combinados (os mesmos que agora); 15 de hidráulica (sen apenas variación); e tres de nuclear (un 60 % menos).

Con este plan, o sector eléctrico contaminará un 72 % menos que no 2017, segundo a previsión do PNEIC.

Ben, pois a Xunta destaca a necesidade de descarbonizar a economía, o avance das enerxías renovables e a eficiencia enerxética, pero «a condición de que non poñan en risco a seguridade enerxética nin comprometan a competitividade dos diversos sistemas produtivos».

Fundamentalmente, a Administración autonómica non está moi de acordo co recorte que experimenta a cogeneración, dun 30 % entre o 2020 e o 2030. A Xunta lembra que esa tecnoloxía -con plantas de gas, gasoil e fuel- «está asociada á industria calorintensiva e que a axuda a ser máis competitiva, reducindo os custos enerxéticos, as emisións e as perdas eléctricas do sistema ao achegar a xeración á demanda».

É necesario seguir mantendo un parque de xeración de electricidade diversificado que garanta a seguridade da subministración e no que todas as enerxías estean presentes de xeito equilibrado

O fin do carbón tampouco é a panacea para a Xunta, sobre todo polo impacto económico que terá para as comarcas afectadas, As Pontes e Cerceda. A Consellería de Industria considera que o Goberno «debe abrir unha fiestra de oportunidade para que algunha das centrais térmicas de carbón que realizaron os investimentos necesarios para adaptarse ás esixencias da directiva de emisións industriais para reducir as súas emisións poidan seguir operando na modalidade de cocombustión». Refírese á planta de Endesa nas Pontes. A Xunta defende a súa continuidade aínda que sexa substituíndo o mineral por mesturas de biocombustibles autóctonos e carbón ou mesmo biocombustibles e gas, con emisións «similares no caso do carbón ou mesmo moi inferiores no do gas, ás dos ciclos combinados e máis competitivas en custos».

Industria reflexiona que «é necesario seguir mantendo un parque de xeración de electricidade diversificado que garanta a seguridade da subministración e no que todas as enerxías estean presentes de xeito equilibrado». E é que, engade, «o peche definitivo do carbón implicaría substituír a súa produción polas actuais centrais de ciclo combinado, que teñen custos enerxéticos máis altos, polo que o prezo do gas sería moito máis determinante para a fixación do prezo da electricidade, á vez que trasladaría a vulnerabilidade do sistema gasista ao eléctrico, tanto ante posibles subidas de prezos ou, en casos extremos, de falta de subministración de gas».

Reclama figuras administrativas para tramitar proxectos de forma máis áxil

Nas alegacións remitidas ao Ministerio para a Transición Ecolóxica, a Consellería de Industria repróchalle que non acordase antes coas autonomías as necesidades de cada territorio. Lémbralle que «as comunidades teñen competencias enerxéticas, e entre elas, o desenvolvemento das enerxías renovables no seu ámbito territorial, polo que deben participar activamente no desenvolvemento do Marco Estratéxico de Enerxía e Clima a través da Conferencia Sectorial de Enerxía .

Tamén bota de menos a Xunta no plan uns estudos de prospectiva enerxética «serios e realistas que definan escenarios enerxéticos, económicos, ambientais e tecnolóxicos previos a calquera decisión de tal envergadura, posto que lograr os obxectivos fixados vai depender, entre outros factores, da evolución tecnolóxica e da evolución económica do país».

A Xunta reclama tamén «novas figuras administrativas que permitan unha tramitación áxil» dos proxectos de novos parques porque «non é realista establecer estes novos obxectivos cos vellos procedementos administrativos».

Fondo de Eficiencia Enerxética

Mentres, as principais compañas enerxéticas achegarán este ano 206,9 millóns ao Fondo Nacional de Eficiencia Enerxética. Repsol financiarao con 41 millóns; Endesa, con 27,4; Cepsa, algo máis de 23; Naturgy, uns 22; e Iberdrola, 16, entre outras. Así o establece unha orde do Ministerio para a Transición Ecolóxica, que fixa tamén o obxectivo de aforro en 3.046,51 gigavatios hora. Con ese diñeiro foméntanse medidas de eficiencia entre consumidores e industrias.