Era o segredo mellor gardado de Inditex, que publicou a imaxe xusto antes da saída a bolsa da multinacional

mila méndez
Xornalista

«O afán de innovación e superación permanente co que iniciamos este proxecto hai 36 anos é a idea motriz que nos guiou ata aquí». Estas eran as palabras coas que Amancio Ortega Gaona (Busdongo, 1936) presentábase na primeira memoria anual da historia de Inditex . A correspondente ao exercicio de 1998. Un documento de 96 páxinas coa información íntegra das contas consolidadas do grupo onde o máis rompedor non eran os números, senón unha foto. O 16 de setembro de 1999 o mundo empresarial púxolle cara, por fin, ao fundador do imperio téxtil. Na sétima páxina Ortega deixaba de ser un misterio. Polo menos, o seu rostro.

O fillo dun ferroviario nado nunha vila de León que se mudou moi novo á Coruña, onde vive desde 1950, nunca foi amigo das aparicións públicas. Ata o entón príncipe Felipe tivo que coñecelo nun á parte durante a súa visita ás instalacións de Arteixo en 1998, lonxe dos focos. Unha fotografía en branco e negro dos anos 70 era a única imaxe coñecida do empresario. O lema tantas veces repetido por Zara para xustificar tal aversión ás cámaras, «as persoas non son importantes, senón o proxecto empresarial», encarnouse á perfección en Ortega .

O paso «natural»

A decisión, que a multinacional definiu como un «feito natural na evolución da compaña», gardaba un porqué. Como publicou La Voz aquel 16 de setembro, Inditex estaba inmersa nuns «proxectos de futuro» que marcaron o seu xiro definitivo.

Entre eses pasos estaba a saída a bolsa, que se produciu o 23 de maio do 2001, con José María Castellanos como conselleiro delegado. Un acto ao que o presidente de Inditex, fiel á súa preferencia polo segundo plano, tampouco asistiu. Un ano antes, no 2000, deixouse fotografar por primeira vez nun evento público, a inauguración do Centro Hípico Casas Novas, en Arteixo.

ENTRADA EN EL MERCADO BURSÁTIL (23-05-2001). El grupo sale a bolsa un año y medio después. Amancio Ortega no asiste al acto que oficializa Jose´María Castellanos, entonces, el consejero delegado. En el 2001 también se crea la Fundación Amancio Ortega
ENTRADA NO MERCADO BOLSISTA (23-05-2001). O grupo sae a bolsa un ano e medio despois. Amancio Ortega non agarraches ao acto que oficializa Jose´María Castellanos, entón, o conselleiro delegado. No 2001 tamén se crea a Fundación Amancio Ortega TXABI ARCENILLAS

Como avanzou a dirección da empresa no 99, a foto non ía supor un «incremento da proxección pública do seu presidente». Meu dito meu feito. Nunca concedeu entrevistas e a súa muller, Flora Pérez, é a que se deixa ver na Junta Xeral de Accionistas.

O 80 aniversario

O «home invisible», como se dicía nos círculos empresariais, non puido evitar ser o protagonista da festa do seu 80 aniversario no 2016. Aínda que non foi por iniciativa propia. A súa filla pequena, Marta, orquestrou o flashmob no que os empregados de Sabón, e de todo o mundo, felicitárono polo seu aniversario. O home hermético non puido conter aquí as bágoas.

Figura na lista das dez presentas máis ricas do planeta e a súa empresa lidera do ránking das industrias téxtiles. A súa xesta, por moi contada, aínda asombra. Comezou como mozo dos recados nunha tenda de camisas da Coruña, Gala. En 1963, coa súa primeira esposa, Rosalía Mera, crearon Confeccións Goa. En 1985, Inditex, o grupo que aglutina a todas as marcas, desde Zara a Massimo Dutti. Nun sector tan mediático como o da moda, nunca encaixou nos canons de popularidade aos que si se amoldaron outros galegos como Adolfo Domínguez ou Roberto Verino.

DESEMBARCO DE PABLO ISLA (15-07-2005). Veinte años despues de la constitución de Inditex, arranca una nueva era. Pablo Isla se convierte en vicepresidente y consejero delegado en el 2005. Con el se consolida la expansión internacional del grupo. Desde el 2011, ocupa la presidencia ejecutiva del «holding».
DESEMBARCO DE PABLO ISLA (15-07-2005). Vinte anos despues da constitución de Inditex, arrinca unha nova era. Pablo Isla convértese en vicepresidente e conselleiro delegado no 2005. Co consolídase a expansión internacional do grupo. Desde o 2011, ocupa a presidencia executiva do «holding». XOSE CASTRO

A téxtil das marcas

En 1999 a multinacional tiña 800 tendas en máis de 20 países e contaba con 15.000 traballadores. Hoxe as cifras hanse multiplicado. Suma 7.420 tendas nos cinco continentes. Algo menos de 1.600 só en España. O persoal acada as 171.839 persoas, segundo a súa memoria anual. Vende en 202 mercados a través da súa plataforma on-line. Dous decenios máis tarde, Ortega deixou o temón en mans de Pablo Isla, presidente executivo desde o 2011. Un galego, Carlos Crespo, é o conselleiro delegado. Con todo, Sabón segue sendo a súa casa. O empresario continúa indo a diario ás instalacións.

A semana pasada, coa presentación do exercicio fiscal do primeiro semestre do ano, o xigante téxtil galego volveu rexistrar unha nova marca. As vendas marcaron un máximo histórico ao acadar os 12.820 millóns de euros, un 10 % máis que no mesmo período do 2018. É ese «afán de superación permanente» do que xa falaba Ortega hai 20 anos.