O parón da térmica de Endesa fará perder o 20 % dos tráficos do Porto de Ferrol

Beatriz García Couce
Beatriz Couce FERROL / LA VOZ

ECONOMÍA

JOSÉ PARDO

Os camioneiros avisan de que recruarán as súas protestas despois de catro meses de parálises e perdas de oito millóns

18 ago 2019 . Actualizado ás 05:00 h.

A onda expansiva da paralización da actividade da central térmica de Endesa -desde fai xa catro meses- amplía cada vez máis o seu radio de actuación. Chega á propia eléctrica, que mantén practicamente apagada unha das súas xoias da coroa -a maior planta térmica do país- como consecuencia do encarecemento do custo dos dereitos de emisión que han de pagar as instalacións que liberan CO2 á atmosfera.

Ese sobrecusto redundou nunha perda de competitividade da central e a súa expulsión do sistema de xeración, fronte a tecnoloxías que producen máis barato. Ademais de afectar na conta de resultados de Endesa, o parón está a afogar aos 150 transportistas que ata o momento se encargaban de trasladar o mineral que chegaba en barcos ás instalacións da terminal descargadora do porto exterior ata a vila mineira. Pero ademais, mételle unha tesoirada ao balance de tráficos da Autoridade Portuaria de Ferrol-San Cibrao.

Se a situación non cambia -e polo momento non hai indicios de que vaia a modificarse a curto nin a medio prazo- o organismo marítimo que dirixe José Manuel Vilariño perderá ao peche do presente ano ao redor de tres millóns de toneladas de carbón. A terminal que ten Endesa en Caneliñas está a rebordar deste mineral, acumulado debido a que non se lle dá saída. No primeiro semestre do ano descargáronse nestas instalacións 1.991.771 toneladas de carbón, fronte ás 2.019.742 que foron depositadas no mesmo período do ano anterior. Apenas 100.000 toneladas de diferenza, porque os barcos chegaron durante os primeiros meses do ano, como tamén o fixo por sorpresa o parón. Ninguén contaba con que o proceso de descarbonización enerxética -o total, previsto para o ano 2050- chegase de súpeto e dunha forma tan brutal.

Pero o verdadeiro bajón producirase no segundo semestre, coincidindo coa paralización deste tráfico. Durante todo o 2018 se desestibaron no porto exterior ferrolán 4,7 millóns de toneladas de carbón. Todo apunta a que este ano a cifra non se moverá das 1,9. O porto, que no 2018 logrou uns tráficos de 13,6 millóns de toneladas, finalizará o exercicio con 11 millóns. Perderá dunha plumada o 20 % do seu movemento. «No acumulado do primeiro semestre do ano (o dato consolidado máis recente) aínda non se reflicte unha baixada pronunciada no tráfico de carbón. Pero todo indica que se o volume de actividade da central térmica das Pontes mantense como nestes últimos meses, de aquí a que conclúa o exercicio, é previsible que teña un impacto destacado. De todos os xeitos, este descenso non só afecta á Autoridade Portuaria de Ferrol-San Cibrao, senón que é froito da notable aceleración que sufriu o proceso de transición enerxética a nivel nacional», sinalan fontes da entidade. Os seus responsables, no entanto, inciden en que, ante ese escenario, o organismo marítimo «xa realizou nos últimos anos un intenso traballo de procura da diversificación do tráfico, que se viu reflectido, por exemplo, na posta en servizo no 2018 da terminal de colectores».  

Peches dos camioneiros

Pero mentres a terminal segue paralizada, os transportistas padecen unha brutal caída de ingresos. Manuel Bouza, portavoz dos camioneiros, sostén que nestes catro meses de parón deixaron de ingresar oito millóns de euros. E neste sentido, advirte de que esa perda económica repercute na economía de Ferrolterra e Lugo. Este luns os transportistas celebrarán unha asemblea para decidir novas mobilizacións, despois de haber ir en caravana a Madrid o pasado xullo. Avisan de que recruarán as protestas e que previsiblemente acordarán levar a cabo un peche no Concello pontés e noutros municipios da comarca. Ademais, tamén queren unir esforzos con outros traballadores afectados polo proceso de transición ecolóxica, así como participar nos encontros previstos coa empresa e as administracións central e europea para abordar este problema.

Tamén os traballadores das compañas auxiliares de Endesa -ao redor de 250- secundarán o vindeiro mércores, día 21, unha mobilización, xa que temen pola continuidade dos seus postos. Ocúpanse do mantemento da central pero, sen estar operativa, esas tarefas irán decaendo.