A automoción é o novo ouro de México

Manoli Sío Dopeso
M. Sío Dopeso REDACCIÓN / LA VOZ

ECONOMÍA

Nun radio de 300 quilómetros, San Luís Potosí concentra tres plantas de coches e 850 multinacionais de compoñentes, dúas delas galegas

16 jun 2019 . Actualizado ás 10:08 h.

No corazón de México, en pleno deserto, multinacionais do automóbil dos cinco continentes despréganse ocupando miles de hectáreas, cun ollo posto nos rendibles balances de produción e o outro atento ao molesto veciño da Casa Blanca.

Xa na súa campaña para acceder á presidencia estadounidense Donald Trump mostrou as súas cartas coa súa presión sobre o grupo Ford para impedir a construción dunha planta en San Luís Potosí. O construtor cedeu, e o estado mexicano perdeu un investimento de 1.600 millóns de dólares.

Agora, e mentres algúns agardaban que a guerra comercial de Trump frease ao impetuoso investidor estranxeiro, nos suburbios de San Luís Potosí fálase máis da nova planta de BMW, un xigante de 300.000 metros cadrados que brilla baixo o sol do deserto, mentres os reclutadores de emprego colgan carteis nas prazas principais: «Estamos a buscar talento».

Nesta capital colonial, de 800.000 habitantes e ata cinco catedrais levantadas coa opulencia dun falso Barroco, a taxa oficial de desemprego achégase a cero. Hai música e algarabía nas rúas de San Luís Potosí. O municipio consolídase como estado líder do país no desenvolvemento do sector automóbil.

De acordo coas cifras da Secretaría de Economía, entre o 2013 e o 2017 en San Luís Potosí aterrou capital internacional por valor de 6.819 millóns de dólares, superando aos estados mexicanos ata agora referentes no sector, como Aguascalientes, Querétaro, Zacatecas ou Guanajuato, que en conxunto suman unha vintena de construtores de vehículos e máis dun milleiro de provedores.

Pero o que está a ocorrer en San Luís Potosí supera todas as expectativas. «Entre 1968 e o 2006 [data do anuncio da implantación de General Motors] só tiñamos 45 compañas automotrices no estado. Tras a aterraxe de General Motors, o anuncio de chegada de BMW e a instalación de Goodyear no 2014 crecemos ata as 105 compañas. Actualmente temos ao redor de 230 empresas, que dan emprego a 82.000 persoas, e proxectamos que para finais do 2020 os provedores de autopartes [compoñentes de coches] sexan 300», explica Héctor Soto Aduna, director do Clúster Automotriz de San Luís Potosí.

O automóbil emprega a 82.000 persoas en San Luís Potosí; en Galicia, a 22.000Para pór estes datos en contexto: en pouco máis dunha década, Potosí desenvolveu unha industria de automoción que xa triplica ao consolidado sector galego en número de provedores, liderado polo grupo PSA desde hai case 60 anos (levan 116 instalados en chan galego), e cuadriplica o emprego directo que xera na nosa comunidade (22.000 traballadores en Galicia).

A clave do éxito de está rexión está nos dous potentes motores: General Motors e BMW, pero tamén na súa posición estratéxica e ben comunicada para enfocar a produción ao mercado internacional, non só ao americano. De feito, o construtor xermano fabricará en México o Serie 3, para desde alí mandalo a 40 mercados. 

Presenza española e galega

«Somos un punto loxístico moi atractivo para os inversionistas», explica Gustavo Ponte Orozco, secretario de Desenvolvemento Económico de San Luís Potosí. «Entre San Luís Potosí, Guanajuato, Querétaro e Aguascalientes conformamos o único lugar no mundo, nun espazo de 300 quilómetros, no que che vas atopar sete plantas armadoras, unha planta de motores e máis de 850 provedores», afirma.

Entre todos eses fabricantes de compoñentes instalados en chan mexicano, están os grandes grupos españois do sector. O pasado mes de marzo, o grupo vasco Gestamp, especializado en compoñentes metálicos de alta enxeñería, inaugurou a súa sétima planta no país azteca, esta vez en San Luís Potosí, con 74 millóns de investimento e 300 traballadores.

O burgalés Grupo Antolín, un dos maiores fabricantes de interiores para vehículos do mundo, acaba de anunciar a súa terceira planta en México, en Cuautitlán, que fornecerá o panel de portas e o panel de instrumentos do futuro Ford Electric.

Grupos de orixe galega tamén están presentes na automoción de México. En Puebla está a filial de Viza, que chegou ao país da man da carga de traballo contratada con Volkswagen, aínda que o grupo vigués acaba de ser adquirido polo xigante canadense Magna.

En México tamén se está abrindo camiño o grupo vigués Marsan Transformacións Superficiais. Comezou en Celaya (estado de Guanajuato) no ano 2013, e posteriormente, no 2016, a empresa iniciou a actividade dunha segunda planta produtiva de pintura para un dos seus principais clientes en Villagrán. O grupo anunciou este ano unha terceira planta de pintura en Villagran-Celaya.