Galegos atrapados en Portugal: «Tivemos que facer máis de 60 kms para encher»

Lucía Vidal REDACCIÓN / LA VOZ

ECONOMÍA

RAFAEL MARCHANTE | REUTERS

Aqueles que gozan das súas vacacións de Semana Santa no país luso buscan alternativas ante a falta de combustible. Algúns avións encheron en Lavacolla e vehículos portugueses saltaron a fronteira para botar gasolina en Galicia

18 abr 2019 . Actualizado ás 00:41 h.

A crise enerxética que vive Portugal pola folga dos transportistas de combustible está dominada pola confusión e o desasbastecimiento en máis de 2.700 das 3.068 gasolineiras dispoñibles. O paro afecta de forma especial ao gasóleo. 1500 estacións de servizo non teñen nin unha gota de gasoil. En Lisboa xa hai oitocentas gasolineiras desabastecidas.

A situación trastornou os plans de miles de viaxeiros en plena Semana Santa. Desde primeira hora da mañá formáronse retencións de máis de media hora ás portas de gasolineiras que aínda tiñan algo de combustible a última hora do martes. Colas que se multiplicaron polo país veciño e que tiveron especial impacto nas localidades máis importantes, como O Porto ou Lisboa.

Galegos afectados 

Moitos galegos elixiron a próxima Portugal para pasar estes días de vacacións. Yoli Asorey é unha delas. Testemuña das longas fileiras de vehículos nas inmediacións das estacións de serivicio, a 170 quilómetros da capital lisboeta, vía xa carteis luminosos alertando da ausencia de carburante. O Paula Losada, desde o sábado na zona do Algarve. «Decateime esta mesma mañá -di por este mércores- despois de ver as colas nas gasolineiras e ler a noticia en La Voz». O seu marido ten que volver ao seu posto de traballo este xoves, en Ourense, e xa pensaron unha ruta alternativa para o regreso: «Seguramente vaiamos por Huelva ou Badaxoz porque un depósito cheo non nos acada para chegar a Galicia». Tiveron que percorrer máis de sesenta quilómetros -e só tiñan autonomía para cen- ata atopar unha estación de servizo onde encher: «Saímos do hotel en busca dunha. Na primeira nada. Na segunda tampouco. Nalgunhas gasolineiras puxeron tornos para que a xente non pase e non se formen atascos». Un final de festa estresante, co engadido de viaxar cunha nena de nove anos: «Tiñamos pensado pasar o xoves en Lisboa e facer unha parada en Aveiro pero xa nada».

Outros transportes 

Non só resultou afectado o transporte por estrada. Ademais de vehículos, taxis ou autobuses, os avións sufriron nas súas carnes os efectos da seca de chafarices. Ata dezaseis aeronaves con saída dos aeroportos lusos de Lisboa e Faro -neste último xa se están utilizando as reservas de urxencia- tiveron que cargar combustible no aeródromo sevillano de SanPablo . No caso da capital lisboeta, as petroleiras deixaron de administrar materia prima desde o mediodía do martes. E para este mércores agardábase a aterraxe na capital hispalense doutros oito avións con despegamento en Portugal. Segundo informa a televisión pública portuguesa RTP, o aeroporto compostelán de Lavacolla tamén serviu de base de reposición ao longo desta xornada. O ministro de Economía luso, Pedro Siza Vieira, sinalou que se o servizo de abastecemento non se retoma nas próximas horas poderían «ter perturbacións na operación aérea», afirman varios medios locais.

Situación de alerta 

A folga convocada polo Sindicato Nacional de Transportistas de Mercancías Perigosas toca de cheo ademais ao abastecemento de combustible en portos, instalacións de bombeiros ou empresas de transporte público. O Goberno portugués declarou a situación de alerta e mobilizou a militares e forzas de seguridade para garantir o abastecemento de combustible. Entre as medidas excepcionais adoptadas atópase a chamada requisición civil, un instrumento legal que permite blindar unhas operacións mínimas para o funcionamento de servizos esenciais tales como hospitais, bases aéreas, extinción de incendios, portos e aeroportos, e cubrir ata un 40 % da demanda de gasolineiras. Os condutores de vehículos pesados están obrigados, en caso de ser requiridos, a axudar co transporte de combustible, e dáse prioridade a forzas de urxencia e seguridade á hora de encher.

A Asociación Portuguesa de Empresas Petrolíferas (Apetro) denuncia que se están incumprindo os servizos mínimos. «Non están a saír vehículos das instalacións de almacenaxe para satisfacer o 40 % da capacidade habitual das gasolineiras en Lisboa e na rexión do Porto», afirma Joãou Reis, que asegura que a situación «comeza a agravarse de forma complicada».

Os motivos da folga

A folga arrincou o luns e prolongarase por tempo indefinido. Os representantes dos traballadores que secundan o paro esixen que se cre unha categoría específica para eles.

As gasolineiras galegas recollen clientes rebotados do país veciño

A folga convocada polo Sindicato de Transportistas de Mercancías Perigosas, que esixen unha categoría profesional específica, tamén está a ter eco en Galicia. As estacións de servizo da comunidade galega recibiron este mércores un aluvión de clientes, tanto particulares como transportistas, procedentes da veciña Portugal. Desde Sertuy, na fronteiriza Tui, aseguran que se notou moitísimo», aínda que en Otamar -outra gasolineira da mesma localidade- non saben diferenciar se a cantidade tivo máis que ver co paro ou coa coincidencia coa operación saída de Semana Santa. «É verdade que se puido dobrar a cantidade de xente respecto dun día normal». En Salvaterra acudiron a encher condutores portugueses dun radio de acción «de ata trinta e cinco ou corenta quilómetros». Polas impresións que puideron intercambiar con eles, «creen que a situación durará uns cantos días máis». Na outra provincia fronteiriza con Portugal, Galior, na Mezquita, recibiu «a xente de Portugal que veu comprar gasolina».