O triunfo da gasolina sobre o diésel dispara a recadación fiscal en Galicia

Manoli Sío Dopeso
m. sío dopeso VIGO / LA VOZ

ECONOMÍA

Óscar Vazquez

As matriculacións galegas incrementan máis dun 46 % a súa achega ao fisco

24 ene 2019 . Actualizado ás 05:00 h.

Mentres as vendas de vehículos derrúbanse, e a incerteza sobre que coche comprar aprópiase do mercado, Facenda aproveita para facer caixa a través do imposto de matriculación, que acada cifras marca de recadación en Galicia.

Este gravame é un dos gastos que trae a compra dun automóbil novo. Págase só unha vez, non como a taxa de circulación ou o imposto de vehículos de tracción mecánica, que se abona cada ano no concello no que está censado o vehículo. Desde o ano 2008, a cantidade a pagar por este tributo depende exclusivamente do volume de emisións contaminantes do coche, que de media son máis altas nos turismos con motor de gasolina (121 gramos de CO2 por quilómetro) que nos que utilizan gasoil (119 gramos). Os modelos híbridos e eléctricos, considerados medioambientalmente limpos, non tributan.

Y ~esta é el clave que explica ~en bueno medida el repunte ~de recaudación ~de el Agencia Tributaria, uno fenómeno que vai ligado directamente a volcar de mercado gallego, que ~se ha decantado mayoritariamente hacia el modelos de gasolina (27.108 unidades ao peche do 2018, fronte ás 25.877 con motor diésel).

Máis CO2, máis impostos

O resultado é que o imposto de matriculación que pagan os galegos supuxo o ano pasado máis de 21,2 millóns de euros (513 millóns en toda España), unha cifra que é un 46 % máis elevada que a rexistrada no 2017 (14,46 millóns de euros), segundo os datos publicados este martes pola Axencia Tributaria.

Trátase do maior aumento desde que hai rexistros. Fuentes do sector puntualizan que o 2018 tamén foi un ano de marca de vendas, o cal incide no repunte, pero aclaran estas fontes que a estatística de Facenda reflexa que o crecemento das vendas localizouse maioritariamente nas gamas de vehículos que emiten máis de 120 gramos de CO2 por quilómetro. Por baixo dese baremo non pagan ao fisco, e por amais sitúanse todas as gamas medias e altas de vehículos de gasolina.

A proba é que a recadación tributaria dos novos modelos de gasolina matriculados en Galicia o ano pasado ascendeu a case 11,3 millóns de euros, un 14 % máis que a dos vehículos diésel, que achegaron 9,8 millóns ás arcas do Estado.

O sector do automóbil cita outros dous factores que incidiron no aumento da recadación fiscal a través desta taxa: a moda dos todo terreos urbanos (SUV), de máis cilindrada, e o novo protocolo para medir as emisións, que entrou en vigor en setembro do 2018, aínda que o Goberno decidiu aprazar ata o 2021 o groso do impacto fiscal que leva aparellada esta nova norma.

A moratoria aplicada supón un descenso da subida do imposto de matriculación do 20 ao 5 %.

Fabricantes e vendedores aseguran que se o novo protocolo de emisións WLTP chegásese a aplicar a partir do 1 de xaneiro do 2019, como estaba previsto inicialmente, os vehículos de nova matriculación encarecéronse unha media de entre 1.000 e 1.500 euros. A razón é que o novo método para cuantificar de forma máis real as emisións ten en conta non só o comportamento en laboratorio, senón tamén en situación real, na estrada, onde se reflicten os verdadeiros niveis que Facenda ten en conta para fixar a tributación.

A subida do gasoil será de 4,6 céntimos por litro, non de 3,8

Unha das medidas de maior impacto cidadán que inclúen os Orzamentos Xerais do Estado que o Goberno trata de sacar adiante é a retirada da bonificación fiscal ao combustible que consumen os vehículos diésel.

Este cambio entra dentro das iniciativas en materia de fiscalidade verde, que, segundo os cálculos do Executivo, aumentarán os ingresos en 670 millóns.

Segundo o proxecto de Lei de Orzamentos, a revisión fiscal suporá o encarecemento do gasoil en 3,8 céntimos por litro. Pero en realidade a subida será maior. Aos 3,8 céntimos por litro hai que sumar o impacto do IVE (21 %) abonado polos consumidores de gasoil, o que elevará a 4,6 céntimos por litro o custo real desta medida.

Isto bota por terra os cálculos do Goberno, que estimou que esta subida terá un custo de ao redor de 36 euros para un consumidor medio (15.000 quilómetros ao ano, e que teña un vehículo cunha antigüidade media); e eleva o impacto a preto de 50 euros ao ano.

Este incremento repercute directamente sobre os condutores particulares, que, segundo a DXT, roldan os 13 millóns en España. Un 5 % deste parque automobilístico afectado polo novo gravame está matriculado en Galicia. Esta proporción eleva o número de prexudicados pola subida do diésel a máis de 650.000 condutores galegos. Falta agora por ver se o incremento tamén impactará sobre os profesionais, é dicir, o gasoil de uso profesional e o bonificado.

Exencións a transportistas

O Goberno mantén que se están estudando as singularidades de cada sector para poder discriminar», pero aí queda. A máxima responsable do departamento de Facenda, María Jesús Montero, na súa comparecencia hai uns días para explicar os Orzamentos deixou unha porta aberta a unha posible modificación da directiva, aínda que mediu en extremo as súas palabras ao asegurar que a Axencia Tributaria está a estudar «se hai fórmulas» para monitorizar cando se usa un destes vehículos con fins profesionais e cando se fai para fins persoais. O obxectivo é evitar fraudes na posible aplicación da exención ao carburante: «É difícil controlar cando usan estas persoas o seu vehículo para a súa vida cotiá e cando para o seu traballo», asegurou.