O AVE a Galicia, a salvo fronte á dopaxe orzamentaria catalán

Pablo González
pablo gonzález REDACCIÓN / LA VOZ

ECONOMÍA

Viaducto de O Eixo, en el AVE Santiago-Ourense. Tiene 1.224 metros de longitud y cuenta con 25 piares
Viaduto do Eixo, no AVE Santiago-Ourense. Ten 1.224 metros de lonxitude e conta con 25 alicerces XOÁN A. SOLER

Entre Zamora e Ourense gastaron xa 3.900 millóns e só quedan 495, que se poden investir nun só exercicio

12 ene 2019 . Actualizado ás 13:49 h.

Foi precisamente en Cataluña onde xurdiron máis voces críticas -case todos desde o nacionalismo- co novo acceso ferroviario a Galicia, nun momento, en plena crise económica, onde si se podía facer dano. Os proxectos son máis fráxiles ao principio, neses longos períodos de cociña administrativa nos despachos. Cando hai decenas de cortes adxudicados a empresas, con centos de traballadores implicados, pódese xogar coas certificacións anuais retardando a obra, pero dificilmente pódese dar marcha atrás.

O aumento do 18 % do investimento estatal en Cataluña -a maioría procedente do Ministerio de Fomento- non terá efecto no AVE galego, pois ninguén escatimaría medios para unha obra á que queda -con cautelas- un exercicio orzamentario para póla en servizo. Todo o contrario: politicamente interesa pór toda a carne no asador para apuntarse o tanto de estrear a longamente agardada liña ferroviaria galega. O Goberno de Pedro Sánchez negou onte que o aumento das partidas para Cataluña sexa o prezo a pagar polo apoio dos independentistas, pero a oposición ten claro que a estratexia é evidente: trátase de pór ao nacionalismo ante a contradición de non apoiar uns Orzamentos que serían moi positivos para a comunidade autónoma á que din defender.

«Imos a lume de biqueira», di un alto cargo do ADIF para explicar como vai o ritmo das obras do AVE galego e, xa que logo, a execución orzamentaria, que durante o 2017 quedou en algo máis de 300 millóns dos máis de 400 orzados. O prazo para acabar as obras entre Pedralba e Ourense é decembro do 2019, segundo o cronograma que manexa o ADIF, e o da posta en servizo, unha data indeterminada do 2020, cando finalicen as probas. Antes acabarase o tramo entre Zamora e Pedralba, que aforraría 50 minutos de media ás cidades galegas.

Xa que logo, habería que investir ao longo do 2019 o que quedou sen executar dos 4.395 millóns que custan os 310 quilómetros entre Olmedo (Valladolid ) e Ourense. En realidade xa se completou máis do 87 % desta cantidade, co que só quedarían 495 millóns para investir. Esta cifra é moi similar á que se orzou nos últimos anos e é a que se agarda para este exercicio. De feito, poden quedar restos para as certificacións que se paguen no 2020. Xa que logo, o AVE galego permanecería a salvo tanto nun contexto duns Orzamentos aprobados que miran cara á España mediterránea, como nunha situación na que se prorroguen as últimas contas do Executivo de Rajoy.

É evidente que o Goberno vai primar o corredor mediterráneo nestes Orzamentos. O ministro de Fomento, José Luis Ábalos, valenciano, non ocultou a importancia estratéxica que lle dá a este eixo ferroviario. Leste envorco dos investimentos cara ao Leste non tería efecto sobre obras avanzadas e consolidadas como o AVE , aínda que talvez si para emprender novos proxectos. Que os prazos de obra sexan moi axustados é un asunto diferente. 

Menos obra nova

O propio Ministerio de Fomento, a través dun dos seus altos cargos, recoñeceu a En Marea que, en materia de estradas, as partidas destinadas a obra nova serían por primeira vez inferiores ás de mantemento. Pero neste caso conflúen dous factores: o preocupante estado no que se atopan as vías despois de anos de crise nos que só se atenderon as reparacións urxentes; e a preocupación do ministro pola conservación da rede viaria, que relaciona directamente coa seguridade viaria.

Parece que os Orzamentos si incluirán partidas para comezar a paliar o agravio ferroviario que sofre Lugo. E, máis adiante, haberá que acometer obras pendentes no novo acceso de alta velocidade, como o túnel paralelo do Padornelo, a variante e a estación de Ourense. En calquera caso, a Xunta estará vixiante. Onte mesmo a conselleira de Infraestruturas, Ethel Vázquez, remitiu unha carta ao delegado do Goberno, Javier Losada, reclamándolle información sobre a marcha das obras do AVE . Losada informou estes días dos recortes de tempo que este ano traerá a apertura de Zamora-Pedralba para distintas cidades galegas. A conselleira cre que estes aforros non se corresponden cos anunciados polo ministro durante a súa visita a Galicia e, en paralelo, pide o calendario do período de probas da liña, «así como os informes técnicos relativos aos tempos de recorrido».

Máis información