O Goberno fía os seus Orzamentos a unha recadación marca a pesar da desaceleración

Ana Balseiro
Ana Balseiro MADRID / LA VOZ

ECONOMÍA

Revisa á baixa o crecemento e asegura que as contas cumpren co esixido por Bruxelas

15 oct 2018 . Actualizado ás 23:34 h.

O Goberno escribiu onte unha nova páxina na súa entrega por capítulos dos Orzamentos Xerais do Estado (PGE) para o 2019. Se o venres presentou as medidas do acordo acadado con Unidos Podemos, este luns tocoulle a quenda ao borrador do plan orzamentario que acaba de enviar a Bruxelas (o prazo expiraba onte mesmo) e que supón pór cifras aos compromisos económicos anunciados con contagotas nas últimas semanas: desde a revalorización das pensións segundo o IPC ata a ampliación do permiso de paternidade, pasando pola creación de novas figuras tributarias para gravar as actividades económicas do século XXI ou subir os impostos ás rendas máis altas e ás grandes empresas.

As ministras de Economía e de Facenda, Nadia Calviño e María Jesús Montero, respectivamente, defenderon na rolda de prensa posterior ao Consello de Ministros extraordinario que este plan cumpre á vez os compromisos adquiridos con Bruxelas e coa cidadanía, cuxa vida mellorarán (insisten) unhas contas que o fían toda a unha recadación fiscal marca, a pesar de revisar á baixa o crecemento agardado da economía. Os principais eixos analízanse a continuación: 

CADRO MACRO

Revisión á baixa. Calviño explicou o novo cadro macroeconómico no que se asintan os cálculos orzamentarios e que, con respecto ao de xullo, supón unha revisión dunha décima á baixa no crecemento do PIB previsto para este ano e o próximo, ata o 2,6 % e o 2,3 %, respectivamente. Asegurou que é unha estimación «prudente», en liña co proxectado polos organismos internacionais e nacionais, desde o FMI á AIReF. O comportamento «menos favorable da demanda externa» é o que explica o menor crecemento, aínda que as novas previsións manteñen a fortaleza do investimento e da demanda nacional, co que a taxa de paro prevista non varía: o 15,5 % este ano e o 13,8 % o próximo. 

déficit

O 1,8 % para esquivar un axuste de 11.000 millóns. O plan remitido á Comisión Europea contempla un déficit do 1,8 % para o próximo ano, fronte ao 1,3 % previsto polo Goberno de Rajoy. Con todo, a relaxación do déficit está pendente de aprobación ata que o Congreso tramite a eliminación do veto do Senado. Se non chega a producirse, Montero asegurou que non terá impacto no teito de gasto -que aumentará un 4,4 %, ata os 125.064 millóns-, xa que o Estado apenas tería que asumir un recorte de 1.000 millóns. Maior sería, con todo, o das comunidades (uns 2.000 millóns) e os concellos, de igual contía. A titular de Facenda advertiu que, se non se aproban as medidas previstas nestes Orzamentos e mantéñense os vixentes, o déficit só se rebaixaría ao 2,2 % o ano que vén e habería que facer un recorte de gasto de 11.000 millóns. 

INGRESOS E gastos

O incremento dos ingresos case dobra ao dos gastos. O borrador recolle 515.552 millóns de gastos, unha subida do 3,1 % respecto dos do ano en curso, fronte a uns ingresos de 493.329 millóns, o 5,7 % máis. Así, dos 11.724 millóns de incremento agardado de ingresos, 6.413 responden a melloras recadatorias polo ciclo económico, mentres que 3.811 débense a novas figuras impositivas e outros 1.500 proceden de taxas (ingresos non tributarios). No caso dos gastos, a subida total de 5.230 millóns resulta na súa maioría dos compromisos xa adoptados polo Goberno do PP (3.238 millóns) e os 1.992 restantes das novas medidas orzadas.

novas medidas fiscais

Sociedades e servizos dixitais, a galiña dos ovos de ouro. As novas medidas fiscais suporán unha recadación de 5.678 millóns de euros, pero os cambios que máis diñeiro achegarán ás arcas públicas serán o tipo efectivo mínimo do 15 % fixado para as grandes empresas no imposto de sociedades, que segundo o Executivo se traducirá en 1.776 millóns (un 7,3 % máis) e os 1.200 millóns que reportará a creación do imposto sobre servizos dixitais. Séguenlle a creación da taxa sobre transaccións financeiras (850 millóns que financiarán á Seguridade Social) ou as medidas que se adoptarán en materia de loita contra a fraude (500 millóns). O incremento do imposto de patrimonio recadará 339 millóns, outros 328 a subida do IRPF ás rendas moi altas e 218 a limitación a 1.000 euros dos pagamentos en efectivo. Polo lado contrario, a rebaixa de sociedades para pemes detraerá 260 millóns, 35 máis a rebaixa do IVE aos servizos veterinarios e 18 a baixada deste imposto nos produtos de hixiene feminina.

Medidas sociais

«Rostros humanos tras as cifras», beneficiados por case 5.100 millóns de gasto. A ministra de Facenda tamén debullou as novas medidas sociais que se inclúen no capítulo de gastos, dos que a parte do león levaranlla as pensións (como mostra o gráfico adxunto), que entre a revalorización segundo o IPC e a subida do 3 % ás mínimas e ás non contributivas absorberán 1.088 millóns. Séguenlles a subida do financiamento para bolsas, a mellora da dependencia ou a alza do salario mínimo, que a ministra Calviño sostén que non lastrará o emprego senón que, ao contrario, mellorará os ingresos da Seguridade Social. Tras cuantificar os «millóns» de cidadáns que se beneficiarán das diferentes medidas orzadas, Montero dixo que o importante «son os rostros humanos tras as cifras».

O castigo fiscal ao diésel recadará o dobre que a alza do IRPF para as rendas altas

Aínda que o Goberno reitera que a subida do imposto ao diésel para equiparalo á gasolina non ten un obxectivo recadatorio senón ambiental, para avanzar na transición cara a enerxías limpas, o certo é que o impacto orzamentario previsto pola medida (unha subida de 3,8 céntimos por cada litro) non é desdeñable, tal e como se recolle no borrador remitido a Bruxelas. E é que Facenda estima que a subida do diésel reportará 670 millóns ás arcas públicas, é dicir, o dobre dos que agarda recadar coa subida do IRPF ás rendas máis altas, cifrada en 339 millóns.

Montero sinalou que o 30 % da recadación (se se cumpren os cálculos, 201 millóns) destinarase no 2020 a un plan renove para a compra de vehículos híbridos ou eléctricos.

As subidas de pensións levan case un de cada catro euros do gasto social

Os 704 millóns que custará subir as pensións co IPC xunto aos 384 pola alza do 3 % nas mínimas e non contributivas suman case 1.100 millóns, que supoñen o 21,3 % do incremento do gasto social (5.098 millóns) recollido no borrador dos Orzamentos. A revalorización «garantirá o mantemento do poder adquisitivo dos pensionistas», e a subida das prestacións máis baixas servirá para «paliar a situación de vulnerabilidade na que se atopan os seus perceptores», segundo recolle o documento enviado onte a Bruxelas.

O Goberno cualifica de «ineludibles» as subidas, argumentando que forman parte do cambio de políticas que defende e que se complementan, ademais de con a alza das pensións, con «novas medidas cunha clara orientación social, como dependencia, subsidios, permiso de paternidade ou subida do salario mínimo, co obxectivo de fomentar e reforzar o estado de benestar e redistribuír os beneficios do crecemento».

Por outra banda, o Executivo estima que as cotizacións sociais subirán 1.500 millóns polo incremento da recadación por cotas e das bases máximas de cotización «como consecuencia da subida do salario mínimo.