Galicia rexeita a relaxación do obxectivo de déficit que hoxe aproba o Goberno

ana balseiro / J. CAPEÁNS MADRID / LA VOZ

ECONOMÍA

J.P.Gandulo / EFE

Montero non logra tentar ás comunidades do PP con 2.500 millóns máis no 2019

20 jul 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

Nunha reunión, a número cen, aínda máis longa do habitual -prolongouse durante case cinco horas- o Consello de Política Fiscal e Financeira (CPFF) aprobou onte relaxar os obxectivos de déficit para o conxunto das comunidades autónomas os próximos tres anos. A proposta do Executivo, que hoxe irá ao Consello de Ministros e logo ás Cortes, saíu adiante no seo dun consello completamente dividido, xa que recibiu o respaldo de sete comunidades -as gobernadas polo PSOE (salvo a Comunidade Valenciana, que se abstivo) e Cantabria- e o rexeitamento doutras seis (as do PP, entre elas Galicia, e Canarias).

O conselleiro de Facenda, Valeriano Martínez, votou en contra da decisión de elevar o déficit porque o considera unha decisión «errónea», do mesmo xeito que o fixeron Madrid, Castela e León, Murcia e A Rioxa, ademais de Canarias , gobernada por Coalición Canaria.

Á reunión de onte, que presidiu por primeira vez a ministra socialista de Facenda, María Jesús Montero, non acudiu ningún representante da Generalitat de Cataluña, que reclama negociacións bilaterais, algo que Montero rexeitou de plano, asegurando que non dialogará sobre financiamento autonómico fose deste foro.

A nova senda fixada atrasa o equilibrio orzamentario ao 2021, xa que o próximo ano as comunidades pasarán a un déficit máximo do 0,3 % do PIB, en lugar do 0,1 % estimado inicialmente, o que se traducirá «en 2.400 ou 2.500 millóns máis, segundo evolucione o PIB, para destinar ás súas propias competencias», destacou a ministra en rolda de prensa. Para o 2020 o déficit autonómico fíxase no 0,1 % e non en cero, atrasándose o equilibrio ao exercicio seguinte.

O conselleiro de Facenda cualificou de «medida equivocada» esta flexibilización orzamentaria, argumentando que o que realmente necesitan as comunidades son «máis recursos de natureza ordinaria, para nada máis débeda». Ademais, lembrou que Galicia camiña pola senda da «seriedade, do compromiso» e atópase en situación de «consolidación técnica». E é que a comunidade pechou o 2017 cun déficit do 0,2 %, e neste exercicio séguese reducindo, polo que para a Xunta carece de sentido que o obxectivo do próximo ano elévese ao 0,3 %, algo que, con todo, si beneficia ás comunidades que aínda non conseguiron cadrar as contas.

A ministra de Facenda, pola súa banda, defendeu o resultado da reunión do Executivo con Bruxelas que permitiu relaxar a senda de axuste sen comprometer o Estado do benestar cun axuste excesivamente severo (11.000 millóns de euros). E é que, subliñou, á vista dos actuais Orzamentos Xerais do Estado, había consenso en que os obxectivos de déficit para este ano, do 2,2 %, eran «irreais e non se poderían cumprir». De aí a súa satisfacción por lograr que Europa accedese a elevar medio punto, ao 1,8 % en lugar do 1,3 % do PIB, o límite para o 2019. 

A negativa, un ataque ao PSOE

«Creo que non se entendería, por parte dos cidadáns, que fósemos máis austeros do que nos permite Europa. Oporse a iso non sería explicable, nin tería ningún obxecto máis que combater a lexitimidade do Goberno que ocupa a Moncloa», aseverou Montero, en alusión directa á negativa das comunidades do PP de apoiar a maior marxe orzamentaria, que ve como un ataque ao Executivo de Sánchez a costa do benestar da cidadanía.

A ministra lembrou igualmente que o novo obxectivo, ao que hoxe dará luz verde o Consello de Ministros, terá que ser aprobado polo Congreso e o Senado, e que se non se logra o apoio nas Cortes «volveríase á senda anterior».

Montero insistiu na «sensibilidade» do Executivo á hora de repartir as cinco décimas adicionais que concede Bruxelas, destacando que dous delas irán ás comunidades, outras dúas á Seguridade Social e só una á Administración Xeral do Estado, que é a que maior esforzo de axuste fará.

Feijoo di que o imposto de sucesións non se toca

O presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijoo, asegurou onte, na rolda de prensa posterior ao Consello, que Galicia non ten ningunha intención de tocar as rebaixas do imposto de sucesións que levou a cabo durante os últimos anos «con moito esforzo». Preguntado pola suposta intención do Goberno central de homoxeneizar tributos, o que podería traducirse nunha hipotética anulación do recorte aplicado polo Executivo galego ao imposto que grava as herdanzas, mostrouse totalmente en contra dunha medida desas características e defendeu contra vento e marea a autonomía dunha comunidade que foi «cumpridora co gasto e o déficit». O presidente enmarcou esa iniciativa fiscal -98.000 galegos non pagaron impostos por recibir unha herdanza- na promesa do seu Goberno de avanzar nesa liña de rebaixar a presión impositiva cando pasase «a tormenta», en referencia á crise.

Feijoo argumentou que esa independencia fiscal non pode ser «invadida» por decisións do Estado. Engadiu que as comunidades que cumpriron os obxectivos de estabilidade orzamentaria «teñen que ter autonomía fiscal» e «o dereito» de manter as rebaixas fiscais que aprobaron. 

Cabe lembrar que o de sucesións e doazóns é un imposto estatal cedido, é dicir, regúlase a través dunha lei igual para todo o Estado, pero son as comunidades as que o xestionan e recadan. De feito, as autonomías teñen capacidade normativa para fixar a tarifa e aplicar deducións e bonificacións da cota, decidindo así canto se paga. Coa actual lei en vigor, o Estado non pode obrigar ás comunidades a cobrar un mínimo común polos impostos cedidos (como é o caso de sucesións ou o de patrimonio). Precisamente fai un par de anos desatouse a polémica porque algúns territorios, como Andalucía, acusaban a Madrid de competencia fiscal desleal porque rebaixou ata a súa desaparición práctica algúns tributos, e reclamaban unha «armonización fiscal», que pasaría porque o Estado impuxese unha tarifa mínima, que agora non existe.