Elena Neira: «Se non hai cines, non é rendible facer unha película de 200 millóns de euros»

María Doallo Freire
María Doallo OURENSE

CULTURA

Una imagen de Elena Neira
Unha imaxe de Elena Neira Cedida

A especialista en distribución audiovisual analiza as tendencias no sector

31 may 2023 . Actualizado ás 05:00 h.

A especialista en novos modelos de distribución audiovisual Elena Neira (Ourense, 1975) visitou Galicia para dar unha conferencia na sede da produtora CTV na que analizou as tendencias actuais do sector. A experta falou sobre a posguerra do streaming.

—Cal é a tendencia actual no audiovisual?

—Non hai unha gran tendencia senón varias, sobre todo unha vez superada a pandemia e despois de que o streaming empezase a reaxustarse. A reconfiguración deste sistema é unha das cadencias actuais, que xa non é exclusivamente unha subscrición, se non que abre a porta á publicidade. Tamén todo o que se refire á batalla polo espectador, xa que temos cada vez a atención máis dividida porque estamos hiperbombardeados de oferta. Agora o reto dos medios é conseguir ser relevantes para adquirir unha mínima cota de atención. Hai moitas tendencias de formato como, por exemplo, as series, que despois de ter vivido unha época de moito esplendor, agora están cun crecemento apalancado e, con todo, o cine, o documental, os curtos ou os videoxogos están vivindo un incremento interesante.

—Fala xa da posguerra do «streaming» e, aínda que non morreron, as salas si se viron damnificadas por esta nova tendencia. Cre que acabarán desaparecendo? Que farán os que seguen venerando o contido neses espazos?

—Creo que volvemos un pouco ao mesmo que pasou co streaming, que o que fixo foi cargarse toda a parte das fiestras de distribución, digamos que as distintas etapas de exploración comercial do produto desapareceron. Co cine pasa tres cuartos do mesmo, pero digamos que se non hai salas de cine, non é rendible facer unha película que custe 200 millóns de euros. A principal fiestra de rendibilidade dunha película son as salas. Co cal, se queremos que siga habendo un determinado tipo de cine, as salas son fundamentais detrás do ciclo de explotación. O que ocorre é que a sétima arte probablemente estea a evolucionar cara a un modelo moi claro no que non se estreará todo en pantalla grande porque o problema é que isto require moitísimo investimento para que sexa verdadeiramente relevante e grande. O que pasa é que se vai producindo un fenómeno indirecto de selección natural no que determinados títulos non verán as salas ou verán unhas moi especializadas e os grandes títulos si que terán campañas para os cines comerciais. As películas máis damnificadas serán, e de feito están a ser, as medias, porque se están estreando en plataforma e trágallas o streaming. Non creo, e non quero, que desaparezan as salas de cine pero é imposible que non lles afecten as novas tendencias se queremos que determinados produtos evolucionen.

—O futuro para o contido audiovisual é TikTok ou isto é só para temática social?

—TikTok é unha peza moi importante de desenvolvemento de contido e cobre un determinado tipo de lecer moi concreto. Como concepto de ciclo e de fluxo continuado de microespacios que están enlazados un detrás doutro, xa está a empezar a influenciar a outro tipo de contidos. Só hai que ver a película que gañou o Óscar este ano, Todo á vez en todas partes, que é un produto destacadamente deseñado para os zetas, para a xeración de TikTok porque hai moitísimas tramas e están a pasar todo o intre cosas. É a quintaesencia para a xente que consome contido así. Tal e como está o actual desenvolvemento do audiovisual non parece que haxa un medio que veña a substituír a outro. Todos están a coexistir e hai unha hiperfragmentación da audiencia. Hoxe en día a dieta audiovisual dun espectador medio está composta por unha infinidade de canles e pantallas e TikTok é unha peza máis que axúdanos a entender como se está desenvolvendo a xeración máis nova e tamén onde está parte da audiencia.

—A intelixencia artificial tamén inflúe na creación de contido audiovisual. De feito provoca grandes controversias no sector, non é así?

—Si, mira o que está a suceder nos Estados Unidos coa folga de guionistas que ten paralizado Hollywood. Eles son os responsables de gran parte dos contidos que se estrean e queren que os procesos de intelixencia artificial generativa sexan instrumentais con respecto ao labor do creador, é dicir, queren que non se poida utilizar a un guionista para reescribir unha idea de IA ou que non se poida basear un proxecto nela, entre outras cousas. A intelixencia artificial leva utilizando moitos anos, sobre todo aos efectos de aumentar a eficiencia, o que ocorre é que agora nos atopamos con exemplos que atacan directamente ao traballo das persoas relacionadas e iso é perigoso. Con IA pódese conseguir que unha persoa diga o que queiras, sen necesidade de volver gravar ningunha escena da rodaxe.