O sector cultural europeo perdeu o 31 % da súa actividade e 199.000 millóns no 2020

La Voz REDACCIÓN

CULTURA

El sector de la música experimentó una caída del 76 %. En la imagen, el Concierto de Año Nuevo de Viena
O sector da música experimentou unha caída do 76 %. Na imaxe, o Concerto de Ano Novo de Viena DIETER NAGL HANDOUT | Efe

As caídas máis pronunciadas foron as das artes escénicas e a música, mentres que o sector do videoxogo experimentou unha subida

27 ene 2021 . Actualizado ás 08:53 h.

No 2020 a economía da cultura e a creatividade europea perdeu aproximadamente o 31 % da súa actividade ata acadar unha perdida acumulada de 199.000 millóns de euros e foron as artes escénicas (-90 %) e a música (-76 %) as máis afectadas, unhas caídas que contrastan co sector do videoxogo, que resistiu a arremetida do coronavirus cunha subida de o  9%.

Estes son algúns dos datos que se desprenden do estudo Reconstruíndo Europa: a economía cultural e creativa antes e despois da covid-19, presentado esta mañá de xeito virtual por Marc Lhermitte, responsable de Ernst&Young -a consultora encargada do documento-; o músico Jean-Michel Jarre, e Jean-Noel Tronc, presidente da Agrupación Europea de Sociedades de Autores e Compositores (GESAC). Segundo as conclusións deste estudo que recolle Efe, coa aparición do covid-19 as industrias culturais e creativas víronse «máis afectadas» que a industria do turismo e case tanto como a industria do transporte aéreo. Unha crise sanitaria que golpeou con maior dureza aos países do centro e do leste de Europa (de -36 % en Lituania a -44 % en Bulgaria e Estonia ). En concreto, estas industrias no seu conxunto experimentaron perdas aproximadamente do 31 % do seu volume de negocios no 2020, unha perda acumulada de 199.000 millóns de euros (dun total de 444.000 millóns de euros); e foron os sectores da música e as artes escénicas os que experimentaron perdas do 75 % e o 90 %, respectivamente; 53.000 millóns de euros nas artes visuais ou 26.000 millóns de euros nas audiovisuais.

Así mesmo, as repercusións do covid-19 nas artes visuais afectaron á arquitectura, a publicidade, os libros, a prensa e as actividades audiovisuais, que caeron entre un 20 % e un 40 % comparado co 2019; aínda que foi a industria dos videoxogos «a única que resiste» cunha subida do 9 %. «As industrias culturais e creativas son tan dinámicas como vulnerables, tan esenciais como diversas e, afortunadamente, non é demasiado tarde para actuar. Ademais dun financiamento masivo, o que se necesita é un marco xurídico sólido que fomente os investimentos e a súa recuperación, garantindo ao mesmo tempo unha remuneración xusta para os creadores e os seus socios comerciais», dixo Tronc durante a rolda de prensa. Neste sentido, o presidente da GESAC, entidade da que forma parte a Sociedade Xeral de Autores Española (SGAE), explicou que unha «aplicación rápida e eficaz» da directiva sobre os dereitos de autor «é fundamental», así como pediu aos dirixentes europeos que «usen» as ICC como un «importante acelerador do progreso social, societal e ambiental de Europa».  A gravidade da crise, engade este informe no que participou a cineasta española Isabel Coixet, vese tamén na baixada dun 35 % da recadación das entidades de xestión colectiva, cuxos ingresos se reducirán «drasticamente» no 2021 e o 2022. Por iso, Tronc alertou da «rega» de ter «outro baleiro» en 2021 para os principais festivais.

Non se compensan as perdas

O aumento do consumo dixital «non compensa» a perda de ingresos xerados polas vendas físicas (de libros, videoxogos, xornais...) e os eventos na maioría dos sectores, matiza o informe. Así, no sector da música, as vendas físicas (cedés e vinilos) reduciranse neste anos nun 35 %, mentres que se agarda que os ingresos dixitais da industria da música gravada crezan só un 8 %. Pola súa banda, o sector audiovisual terá un comportamento similar: cunha caída dos ingresos xerados polos cines europeos estimada nun -75 % no 2020. En canto á data de continuación da actividade cultural neste ano, o documento fala de «incerteza» e por iso engade que se verá «seriamente comprometida» durante este ano a capacidade de as industrias culturais para manter e aumentar o investimento en novos proxectos de creación e innovación.

Segundo o estudo de EY, o 46 % dos enquisados afirmou que non se sentiría cómodo indo a un concerto durante os próximos meses do 2021, e o 21 % recoñeceu que non se sentiría cómodo indo durante os próximos anos. En palabras do músico Jean-Michel Jarre durante a rolda de prensa, Estados Unidos e China «mandan no económico», pero Europa «segue sendo un modelo para a cultura por como respectamos aos creadores. Así que Europa ten unha responsabilidade, ten que ser forte fronte a Estados Unidos e China , reforzando os dereitos dos autores e creadores e a propiedade intelectual». E por iso pediu á Unión Europea desenvolver un sistema de normas relativas ao mundo dixital. «Europa -engadiu- ten que crear unha relación máis equilibrada coas plataformas. Somos socios destas plataformas e merecémonos unha parte decente do pastel dixital. As cousas están a cambiar».

Reconstrución

Tendo en conta a contribución crave de as industrias culturais á economía xeral e o seu potencial para sacar á UE da crise, o estudo conclúe que o sector creativo debería ser «fundamental» para os esforzos de recuperación de Europa e recomenda un enfoque con tres vertentes: «financiar, capacitar, potenciar». É dicir, recomenda un financiamento «público masivo» e a promoción do investimento privado, un marco xurídico «sólido» para crear as condicións necesarias para revitalizar a economía creativa e salvagardar o seu crecemento a longo prazo; así como para potenciar o poder brando do sector e o talento creativo individual para impulsar o progreso social.