As dúas vidas de Marisol: 35 anos loitando por ser «invisible»

C. Aldegunde REDACCIÓN / LA VOZ

CULTURA

A gran incógnita é saber se acudirá a recoller o Goya de Honra este sábado, aínda que todo apunta a que non

25 ene 2020 . Actualizado ás 12:36 h.

Era a gran incógnita. Se Pepa Flores recollería o Goya de Honra que lle outorgou este ano a Academia de Cine ou alguén o faría no seu nome. Tras días de moitas especulacións, apenas unhas horas antes do comezo da gala despexouse a incógnita: as súas fillas, a actriz María Esteve e a cantante Celia Flores, farano no seu nome. O misterio está resolto, e aínda que algúns fanteseaban con que a nena prodixio Marisol aparecese no escenario para axustar contas co seu pasado, iso nunca deixou de ser unha utopía, xa que Pepa Flores leva retirada dos escenarios desde hai 35 anos.  Aínda que custe crelo, leva máis tempo fóra da vida pública que en activo, a pesar de lárgao que foi a súa traxectoria profesional. No ano 1985 decidiu romper con todo, pero sobre todo con Marisol, o seu nome artístico, para ser, simplemente, Pepa. Fíxoo despois de presentar no festival de San Sebastián o seu último traballo no cine Caso Pechado xunto ao un novísimo Antonio Banderas que trataba de abrirse camiño no mundo do cine. E despois pechou a porta para sempre á vida pública. Leva todo este tempo tratando de levar unha vida o máis anónima posible e sempre fuxiu, a pesar das ofertas millonarias para reaparecer publicamente, da fama. Tiña 38 anos, tres fillas (María, Tamara e Celia) e estaba a piques de separarse de Antonio Gades, co que se casou en Cuba anos antes con Fidel Castro e a bailarina Alicia Alonso como testemuñas.

«Fixo o que tiña que facer, decidiu irse e foise. Creo que obrou moi ben e alégrome de que todo lle vaia como ela quere que lle vaia. Teño un recordo formidable e un gran cariño a distancia e alégrome moito do premio», explica Mario Camus a Efe, que confesa estaría encantado de ser el mesmo o encargado de entregarlle o Goya honorífico a Pepa Flores na súa Málaga natal, aínda que por motivos de saúde non pode viaxar. «Era unha delicia -engade-. Levaba nisto desde pequena, pero aprendeu e mellorou e mostrou unha chea de recursos que non utilizaba nas súas comedias. Era unha moza colosal», referíndose ao seu talento ante as cámaras.

A piques de cumprir 72 anos, Pepa Flores leva tres décadas xunto ao italiano Massimo Stecchini. Ha sído o seu cómplice na súa nova vida afastada dos focos. Pero nos últimos díase volveu a ver como as cámaras se apostaban nas proximidades do seu domicilio para tratar de saber se a actriz e cantante acudirá ou non a recoller o merecido galardón. «Pepa leva moitos anos intentando ser normal e nunca o vai a conseguir», apuntaba un destes días Stecchini, segundo informa a axencia Gtresonline. Sen negalo categoricamente, a súa parella deixa bastante claro que entres os plans para a noite deste sábado non está acudir á gala a recoller o galardón. «Sente un agradecemento profundo que non se pode demostrar doutro modo. Pero atopar o equilibrio entre manter unha postura que non se debe romper e a honestidade é complicado. Nunca poderá facer algo que negou a tantísima xente e a tantísimas entidades. Sería facer algo completamente contrario ao que é ela», engade.

Una de las pocas imágenes que se han tomado de Pepa Flores desde que decidió volver al anonimato
Unha das poucas imaxes que se tomaron de Pepa Flores desde que decidiu volver ao anonimato

Aínda que recurrentemente o mito de Marisol e Pepa Flores volve ser revisitado por algún medio de comunicación, o certo é que a actriz conseguiu o que se propuña: ser «case» unha anónima no seu día a día. Por iso, era pouco probable que o sábado aparecese no Palacio de Deportes José María Martín Carpena, que acolle os premios por primeira vez lonxe de Madrid. A pesar de estar na súa cidade, Pepa Flores só quebrantou a súa férrea defensa do anonimato en contadas ocasións, sempre para apoiar aos seus seres queridos. Unha das últimas ocasións foi durante a presentación do disco da súa filla Celia, coa que se subiu ao escenario para interpretar a dúo una das súas cancións. A cantante recompilou no seu disco 20 anos de Marisol a Pepa Flores, parte do repertorio da súa nai. No videoclip do primeiro single, Chiquitina, mesmo participou a súa irmá María Esteve. Precisamente Celia Flores cantará o sábado na gala dos Goya algúns dos temas máis coñecidos de Marisol, como tamén o fará Amaia Romero , a gañadora de OT 2017. 

Cando Pepa Flores decidiu matar a Marisol

Ao longo dos anos é complicado atopar unha figura da transcendencia de Pepa Flores, que ademais teña sido capaz de enterrar a súa mocidade e a súa infancia e renacer noutra persoa, afastada dos focos e das cámaras. Na España dos anos 60 Marisol converteuse nun raio de luz, e non só parafraseando a súa famosa película. A anxelical nena loura (que en realidade non o era tanto e comezaron a tinguila para aumentar a súa beleza) era a filla que todos os españois querían ter. Cantaba, bailaba, era graciosa e risueña, e remataba conquistando os corazóns de todo o mundo. Pero tras os focos, a realidade era outra. Proviña dunha familia moi humilde de Málaga e a súa primeira aparición en televisión (por aquel entón só había unha canle) foi no programa de Tico Medina onde lle dixo: «Chámome Pepa Flores e quero cantar como Lola Flores». Así a descubriu o produtor Manuel Goyanes, que viu nela á auténtica galiña dos ovos de ouro na que finalmente se convertería. Mesmo a acolleu na súa casa, onde convivía coa súa familia.

Pero a infancia de Pepa Flores afástase moito da imaxe que se proxectaba nas súas películas. Explotada con interminables xornadas de traballo sendo apenas unha adolescente, hai uns anos sementouse a dúbida de se tería sufrido abusos sexuais sendo menor. Contan que a Marisol lle sobreveu o período sobre as táboas dun teatro. Esa parte da súa vida é unha das máis escuras e existen versións totalmente contraditorias de como a viviu Marisol. Luis Lucía, director de moitas das películas producidas por Goyanes, declaraba hai tempo a Vanity Fair: «O seu nome soaba por todas partes como unha campá. E transformárona nunha señorita». E engadía nunhas polémicas palabras que a familia do proxector habíaa tratado como a unha filla. «¡E como viviu e como comeu! Como unha filla máis en casa de Manolo Goyanes. E pasouno pipa e casou co seu fillo», asegurou. 

Esta versión era diametralmente oposta á de Jaime de Armiñán, que dirixiu a Pepa Flores nalgunha película e que se refería a Goyanes como «o propietario de Marisol». «Atopei a Pepa, Pepa Marisol, que era e é unha actriz magnífica, unha moza extraordinaria que naquel momento estaba secuestrada», explicou. Nestes mesmos termos existen unhas declaracións da actriz, que aseguraba que «estaba illada e non tiña acceso a tocar a rúa». 

«Era un personaxe permanente en revistas, e de portada. Calquera motivo merecía un posado: porque empezaba unha película, porque a acabou, porque era o seu aniversario, porque se cambiou o pelo, por calquera cousa. Durante 12 anos estiven a facer fotos con ela», conta a Efe o fotógrafo César Lucas. Autor da foto na que Pepa Flores aparecía espida, marcando un fito na transición, que publicou Interviú en portada en 1976 (repetiríaa despois con motivo do peche da publicación no 2018), Lucas foi o primeiro en fotografar á nena artista, en 1963. «Marisol converteuse nun mito. Houbo fenómenos previos como Pablito Calvo ou Joselito, pero faltaba unha nena, unha moza. Iso foi un pelotazo incrible (...), un impacto tremendo. Converteuse no exemplo para todos os nenos dunha época, logo creceu e foi a noiva dos adolescentes. Aínda apartada totalmente do espectáculo, o mito segue vivo», afirma Lucas.

Con só 21 anos casou co fillo Manuel Goyanes, e separáronse aos tres anos. Máis tarde, xa en plena Transición, coñeceu ao pai dos seus tres fillas, co que tivo unha turbulenta relación que rematou no ano 1986. Nese tempo comezou a matar a Marisol, para emerxer como Pepa Flores. Pero era case imposible, así, tras varias películas nos anos 80, onde xa nada tiña que ver coa doce nena loura dos seus comezos, decidiu deixalo todo e tratar de ser, aínda que haxa épocas nas que lle custe un pouco máis, invisible. 

O italiano que conquistou a Pepa Flores tras a súa retirada

Aínda que poida soar estraño, Marisol tiña tan só 38 anos cando decidiu abandonar a súa carreira, que fora fulgurante nas décadas anteriores. Pepa Flores retirouse á idade que o fan moitos deportistas, que teñen que reinventarse tras unha mocidade dedicada ao deporte. Ela regresou a Málaga cos seus tres fillas despois de que Antonio Gades, tras máis de dez anos de relación, abandonásea pola millonaria suíza Daniela Frey, segundo lembra Vanity Fair. Vivían en Altea onde ela se dedicaba completamente ao coidado dos seus tres fillas. Así que cando o bailarín se marchou, Pepa Flores mudouse a Málaga, onde vivían os seus pais e os seus irmáns. Saíra sendo unha nena para volver en contadas ocasións e alí estableceu o seu cuartel xeral, onde atopou a paz e a tranquilidade para intentar ser anónima. En Málaga coñeceu ao seu actual parella, coa que leva máis de trinta anos, case tantos como leva afastada dos focos

Trátase de Massimo Stecchini, un italiano once anos máis novo que ela coñecido na cidade por ser o fillo do dono da pizzería Trastevere, a primeira que abriu na cidade. Alí traballaba de encargado. Xunto a el Pepa Flores atopou a estabilidade que tanto estrañaba, e os dous gozan dos netos dela e dos longos paseos por Málaga, onde xa ninguén a para pola rúa e, a maioría dos seus veciños, respectan o seu tan anhelado anonimato.