Vampiros: de Drácula a Buffy

miguel anxo fernández

CULTURA

Christoher Lee, en «Drácula vuelve de la tumba»
Christoher Le, en «Drácula volve da tumba»

Unha exposición e un ciclo de proxeccións da Cinémathèque francesa abordan o mito no cine, a televisión, as belas artes e a literatura

23 novs 2019 . Actualizado ás 20:48 h.

O comisario da exposición Vampires, de Dracula à Buffy, Matthieu Orléan, exprésase con rotundidade na web da Cinémathèque: «O cine, nacido nos albores do século XX, non tardou en interesarse con entusiasmo por esta historia de iniciación, que se desviaba da sociedade victoriana. O expresionista Nosferatu de Murnau senta as bases dunha metafísica que dá ao cine o seu reflexo como unha arte vampírico: a arte da ilusión e o embalsamamiento, arte de corpos que non envellecen e cámaras que non se reflicten nos espellos».

A filmografía recollida no catálogo, sen ser exhaustiva, anota máis de 300 filmes en torno ao tema vampírico, que van desde a curtametraxe The Vampire (Robert G. Vignola, 1913), ata a aínda inédita Morbius (Daniel Espinosa , 2020). Ambos son estadounidenses, país que reúne o maior número de obras baixo o paraugas de Hollywood , aínda que en máis dun século aparecen varios españois: o primeiro, a comedia Un vampiro para dous (1965), xunto a varios do prolífico Jesús Franco desde o seu O conde Drácula en 1970, con Christopher Le e Herbert Lom, xunto a León Klimovsky, Vicente Aranda, José María Elorrieta, Jorge Grau, Paul Naschy e José Ramón Larraz, entre outros. Con todo, no mercado latino lidera México cunha vintena de películas, en boa parte de Federico Curiel.

 

Alice Eis, en «The Vampire», rodada en 1913
Alice Eis, en «The Vampire», rodada en 1913

Saturar a carteleira

Sería desde os anos cincuenta, sobre todo desde o Drácula (1958) en cor do británico Terence Fisher, cando esta variante do xénero fantástico comezaría a saturar a carteleira internacional, en países como Francia, Italia, España, e mesmo Xapón e Turquía. Case un centenar deses títulos serán proxectados ata o 19 de xaneiro próximo como parte do monográfico que a Cinémathèque Française ofrece como a retrospectiva transversal máis ampla ata a data sobre o mito vampírico, que inclúe a serie Vampires (1915-1916) do francés Louis Feuillade, con Musidora como amante do gran vampiro, e o clásico de Dreyer, Vampyr, de 1932. Non se conserva copia de The Vampire , de Alice Guy, a primeira directora en ocuparse do tema en 1915. Un programa que completa o citado libro que afronta o tema vampírico desde a historia, a poesía, a política, o erotismo e a cultura pop, a cargo de numerosos especialistas, completada con entrevistas aos cineastas Francis Ford Coppola, Werner Herzog, Albert Serra, Olivier Assayas e Bertrand Mandico, que nalgún momento afrontaron o personaxe.

Coppola quixo ir ás orixes de Vlad Draculea Tepes, o Empalador, co seu Drácula (1990), rodada nos estudos Universal na súa totalidade, aínda que os decorados convencionais pasaron a un segundo plano, xa que os suplirían «o vestiario deseñado pola xaponesa Eiko Ishioka -os seus bosquexos forman parte da exposición- e os outros decorados limitaríanse a amplos espazos mal definidos», buscando que se distinga ao personaxe encarnado por Gary Oldman «a través da impresión que producen as súas vestimentas». Pola súa banda, Herzog admite que o seu Nosferatu, vampiro da noite (1979), con Klaus Kinski, «é unha homenaxe ao filme de Murnau, non un remake», sobre todo na caracterización de Kinski tomando como referencia a de Max Schreck en 1922. Conta Herzog que non puido rodalo en Romanía porque o ditador Ceausescu «fora nomeado polo Parlamento sucesor lexítimo de Vlad Tepes, defensor de Romanía contra as invasións turcas, e como tal conde Drácula a título honorífico». Nunca autorizaría a rodaxe que finalmente realizou en Checoslovaquia. 

Desde os inicios

Confirmado que os vampiros están vinculados ao cine desde as súas orixes, xa que a novela homónima de Bram Stoker apareceu en 1897. Foi Murnau con Nosferatu (1922) quen fixo o primeiro gran achegamento ao personaxe, ao que se sumarían pouco despois Tod Browning, Dreyer, e desde finais dos sesenta cineastas como Polanski, Carpenter, Burton, Wes Craven, Jarmusch, Del Toro e os antes sinalados Herzog e Coppola, fascinados con representar o atraente universo de morte e sexo do vampiro que necesita do sangue alleo para atopar a súa propia paz. Ao mesmo tempo, introducían notas conxunturais de cada época como o blaxpotation e a liberación sexual nos anos setenta e, máis adiante, a eclosión da sida, por citar algúns exemplos. Sucumbiron tamén á fascinación actores míticos como Bela Lugosi (que se iría á tumba vestido de Drácula), Christopher Le, Lon Chaney Jr., Peter Cushing, e outros como Tom Cruise, Johnny Depp e os protagonistas de Crepúsculo , Robert Pattinson e Kristen Stewart.