Páxinas de Espuma gaña o Premio Nacional ao Mellor Labor Editorial Cultural 2019

Álvaro Soto MADRID / COLPISA

CULTURA

Encarnación Molina y Juan Casamayor, editores y fundadores del sello Páginas de Espuma
Encarnación Molina e Juan Casamayor, editores e fundadores do selo Páxinas de Espuma LISBETH SALAS

O Ministerio de Cultura recoñece ao selo, que dirixe Juan Casamayor, «polos seus vinte anos de dedicación constante e independente á mellor literatura»

18 sep 2019 . Actualizado ás 13:33 h.

O Ministerio de Cultura concedeu a Páxinas de Espuma o Premio Nacional ao Mellor Labor Editorial Cultural de 2019 «polos seus vinte anos de dedicación constante e independente á mellor literatura, pola súa atención especial ao ámbito do conto e por cultivar o vínculo entre as dúas beiras do Atlántico». O xurado tamén valora «o fomento da lectura na contorna escolar e o seu empeño en pór ao alcance dos lectores e lectoras a obra completa de contistas universais». O premio ten carácter honorífico e, por iso, carece de dotación económica.

Fundada en 1999, Páxinas de Espuma construíu un catálogo de 800 títulos que combina escritores clásicos xunto a escritores actuais, autores españois e autores americanos, talentos consagrados e talentos noveis. Publicou a escritores como Balzac, Pessoa, Schwob ou Zola e a contemporáneos como Arturo Uslar Pietri, Medardo Frade ou Javier Tomeo. Tamén recuperou clásicos da literatura universal como os contos completos de Edgar Allan Poe traducidos por Julio Cortázar e prologados por Carlos Fuentes e Mario Vargas Llosa; os contos completos de Guy de Maupassant a cargo do dobre premio nacional de Tradución Mauro Armiño; ou a narrativa breve completa de Antón Chéjov. A colección Narrativa Breve, a serie Pequenas Resistencias, a antoloxía Por favor, sexa breve ou as minificciones, nas que apareceron a obra completa de Juan Pedro Aparicio, José María Merino e Ana María Shua, abriron as portas da edición a escritores españois e latinoamericanos. A editorial ten así mesmo unha liña ilustrada e unha de non ficción.

O xurado estivo presidido por Olvido García Valdés, directora xeral do Libro e Fomento da Lectura, e como vicepresidente actuou Jesús González, subdirector xeral adxunto de Promoción do Libro, a Lectura e as Letras Españolas. Os demais compoñentes do xurado foron Pedro de Andrés Romero , pola Federación de Gremios de Editores de España (FGEE); Jesús Rodríguez, pola Confederación Española de Gremios e Asociacións de Libreiros (CEGAL); Josefa Roma, pola Asociación Colexial de Escritores de España (ACE); Verónica García, pola Federación de Asociacións Nacionais de Distribuidores de Edicións (FANDE); Dolores Gallardo, pola Federación de Asociacións de Xornalistas de España (FAPE) e Teresa San Segundo, polo Centro de Estudos de Xénero da UNED. Tamén asistiu como vogal do xurado o galardoado o ano anterior: Vicente Ferrer, en representación da editorial Media Vaca.

Este premio concedeuse por primeira vez no ano 1994 ás editoriais Tusquets e Anagrama. En anos sucesivos foron galardoadas as editoriais: Hiperión, Alianza, Gredos, Cátedra, Pre-Textos, Castalia, Visor, Trotta, Biblioteca Nova, Valdemar, Cantil e Quaderns Crema (na persoa de Jaume Vallcorba), Renacemento, Edi2003, Siruela, Sígueme, Galaxia/Círculo de Lectores, Crítica, as sete editoriais do proxecto Contexto, Gadir, Marcial Pons, Alba, Akal, Salamandra, Libros do Zorro Rojo , Kalandraka, Turner, Trea, Antonio Machado Libros, Kairós, Austral e Media Vaca, en 2018.

Juan Casamayor, editor de Páxinas de Espuma: «A pesar do que se diga, as novas xeracións súmanse á lectura»

Juan Casamayor, un dos dous editores responsables de Páxinas de Espuma, editorial especializada no xénero do conto, resalta o «futuro enorme» do libro e as cifras de lectura, tamén entre os mozos, tal e como sinalou nunha entrevista realizada por Europa Press tras ter sido galardoado o selo co Premio Nacional.

«As cifras de lectura están aí e, a pesar do que se diga, as novas xeracións súmanse á lectura», sinala o editor, que xunto a Encarnación Molina fundou a editorial en 1999 e que desde entón construíron un catálogo de ao redor de 800 títulos.

Nos 20 anos de existencia da editorial «tamén creceu a comunidade lectora do conto», tal e como subliña Casamayor, a diferenza do momento no que naceu Páxinas de Espuma, cando ocuparon un nicho de mercado sen editoriais especializadas.

Desde entón, o sector experimentou unha «explosión de editoriais independentes», pero tamén os grandes grupos, entre os que cita a Lumen ou Alfaguara, apostaron «de xeito decidido» polo xénero do relato curto.

Por todo iso, Casamayor é «optimista» e afirma que, como aragonés, é «moi cabezota». «Neste vórtice de novas tecnoloxías e novas formas de ler, de consumir e de adquirir un libro sempre haberá alguén que queira contar e escoitar unha historia, e no medio sempre estará a figura do editor», di.

No 20.º aniversario de Páxinas de Espuma, ante un «paradigma cambiante», a editorial tamén cambiou cos diferentes «usos de lecer e de consumo dos lectores», pero sempre tivo clara a súa «vocación». «Un chega á conclusión de que cometeu máis acertos que erros, porque se non, non estariamos a cumprir anos», aduce Casamayor.

Ve «urxente» o apoio ás librerías

En canto ao apoio da Administración, o editor cre que «é urxente, e caso de UCI», o apoio ás librerías, porque son un «índice» do estado dun país e un «pulmón da cultura da diversidade».

Ademais, desexa unha política máis forte de bibliotecas. «A adquisición por parte das Administracións para fondos de bibliotecas tería que ser un dos principais capítulos a ter en conta no apartado cultural», sostén.