A Coruña fréase polo atasco de obras crave

Xosé Vázquez Gago
Xosé Gago A Coruña

A Coruña CIDADE

ANGEL MANSO

A cidade hase quedado por detrás en transportes e accesos, e xógase o seu posto de referencia en materia sanitaria co Novo Chuac

26 oct 2021 . Actualizado ás 09:19 h.

Nos últimos sete anos, A Coruña perdeu vantaxe competitiva. Santiago e Vigo estrearon novos accesos viarios, novas instalacións hospitalarias e teñen máis avanzadas as súas estacións intermodais, modernos nodos de transporte nos que se combinan autobuses, trens e outros vehículos. O porto exterior enfrontábase a un futuro como única dársena do noroeste e case de todo o país sen unha conexión ferroviaria, e a remodelación do centro urbano e da fachada marítima tras o baleirado dos antigos peiraos aparecía máis como un problema que como unha oportunidade pola falta de plans de futuro e de acordos para levalos a cabo.

A maioría deses problemas seguen aí. Déronse algúns pasos para abordalos, pero aínda deben traducirse en actuacións concretas. A solución será posible en gran parte grazas aos plans de axudas da Unión Europea activados tras a pandemia do coronavirus, que deben facilitar o financiamento necesaria para eses proxectos. Outra das vantaxes deses fondos é que están condicionados a prazos de execución concretos, o que en principio facilitará os acordos entre as distintas Administracións implicadas nas obras, aínda que sexan de distintos signo político. 

Novo Chuac

Pendente do inicio real. A ampliación do Chuac é a obra máis ambiciosa da Xunta para os próximos anos. Suporá un investimento total de 430 millóns de euros por parte da Administración autonómica, que agarda contar con respaldo da UE, e de máis de 22 millóns polo Concello. O obxectivo é duplicar a superficie do hospital, o que ademais de mellorar a asistencia sanitaria contribuirá a que continúe sendo un dos centros de referencia de todo o país. 

Por agora están en marcha os traballos da fase cero, unha reforma incluída no anterior plan director, que data do século pasado. Parte das seguintes fases dependen das expropiacións, que executará a Xunta, pero financiará o Concello. O goberno local debe incluílas no orzamento, que agora está a negociar coa Marea Atlántica. Esa formación foi moi crítica co plan da Xunta, aínda que cando foi presentado optou por absterse. A negociación ameaza con ser un novo escollo nos compromisos adquiridos por Inés Rey e Núñez Feijoo

Estación intermodal

Aínda sen data. A nova súper estación ía ser a primeira de Galicia, pero será a última. Sufriu múltiples atrasos, causados polo rexeitamento do anterior goberno local ao proxecto da Xunta e, xa neste mandato, polos incumprimentos do Goberno central nos prazos que anunciara. Hoxe segue sen data de licitación, pendente de que o ADIF aprobe o convenio co Concello e a Xunta para construíla. Está previsto investir preto de 70 millóns de euros, en parte procedentes das axudas europeas. 

Tren ao porto

Unha saída. O imprescindible tren ao porto exterior por fin foi incluído nos orzamentos. Os fondos Next Generation salvaron o obstáculo do seu financiamento. Agora queda licitar a obra, adxudicala e executala, un proceso que levará anos. O ferrocarril é clave para o porto, que non podía competir con outras dársenas sen el. Pero tamén é fundamental para a cidade, que agora poderá completar a liberación dos peiraos interiores e o traslado das mercancías perigosas. A súa construción foi cualificada de fito, pero máis ben é unha necesidade básica para a área que atesoura o maior PIB de Galicia que, de forma incomprensible, non se atendeu antes. 

Fachada marítima

A cidade futura. A gran transformación da Coruña neste século debe chegar coa incorporación dos peiraos de Batería, Calvo Sotelo e San Diego. Neste mandato hanse dado avances cara a un acordo entre todas as Administracións, pero as negociacións co Concello entraron en punto morto -como xa ocorreu no 2020 co Chuac- e cada día corre o tempo para acceder a fondos da UE, como propón a Xunta. 

O acordo consistiría na compra dos terreos polas Administracións. María Pita farase co 75 %, pero non quere asumir esa porcentaxe das obras e aínda debe incluír os fondos no seu orzamento. Pola súa banda, os da Xunta xa inclúen 20 millóns para adquirir a súa parte dos peiraos e reformar a porcentaxe de chan que lle correspondería, ademais de levantar un equipamento aínda por decidir. 

Os accesos

Anos de espera. Tamén a UE, se se cumpren os plans dos actuais responsables políticos, asumirá a ampliación de Alfonso Molina e a ponte da Pasaxe, que foron obxecto de promesas incumpridas durante anos, e no primeiro caso, décadas. Como co hospital e a intermodal, A Coruña xa perdeu o primeiro tren da renovación dos seus accesos. A de Alfonso Molina tería que facerse en paralelo ás de Rande e as circunvalacións de Santiago, xa tería que estar lista, pero o proxecto quedou estancado despois de que o anterior goberno local rexeitáseo. A pesar diso, os coruñeses tamén pagaron a subida de peaxes coas que se financiaron as melloras de Vigo e a capital galega, e coa que tamén se ía pagar Alfonso Molina.