O turismo na Coruña: dun xullo «horrible» a un agosto descafeinado

Elena Silveira
Elena Silveira A Coruña

A Coruña CIDADE

MARCOS MÍGUEZ

Resérvalas hostaleiras para o próximo mes roldan o 80 %, aínda que o sector prevé variacións en función das medidas sanitarias

02 ago 2021 . Actualizado ás 00:28 h.

Este mes de xullo foi o peor en moito tempo... en canto a turismo refírese. Así o confirma o presidente de Hospeco, Richard Huerta , quen explica que especialmente dous factores inflúen neste balance negativo: a choiva e o mal tempo predominante durante este mes, e as medidas restritivas anunciadas pola Xunta a mediados de xullo debido a un repunte nos contagios polo covid-19, unha circunstancia que derivou en «unha auténtica avalancha de cancelacións» no sector hostaleiro. «Julio foi terrible; en canto á vez que tivemos e en canto a ocupación. De feito, na primeira quincena houbo unha ocupación media, pero desde o día 20, coas novas restricións, houbo unha freada importante». Indica que as fins de semana deron un pouco de osíxeno ao sector, pero nada que ver co de xuño, que foi «bastante mellor».

Os locais de hostalería tamén notaron os ballóns de xullo e o presidente da Asociación Provincial de Hostalería, Héctor Cañete, confirma que foi un mes «moi malo», con caídas na facturación e nas vendas de máis do 50 %. «Non levantamos cabeza e, a estas alturas, non sabemos se o que ocorreu en xullo débese a que non veñen turistas, a que a xente ten medo e non sae ou ás medidas restritivas. O caso é que lvos locais de hostalería non están a funcionar ben», indica.

As novas restricións

O mércores a Xunta anunciou que A Coruña, Arteixo, Culleredo e Cambre pasaban desde o venres ao nivel alto de restricións por covid. É dicir, coa prohibición de reunións de non convivientes entre a 1.00 e as 6.00 da noite, o peche do lecer nocturno e a necesidade de presentar o certificado de vacinación para poder permanecer no interior dos locais de hostalería. «É dicir, chove sobre mollado», sentenza Héctor Cañete.

Antes de coñecer os cambios anunciados o pasado mércores, Richard Huerta vía o mes de agosto como esperanzador e indicaba que a previsión era superar o 80 % das reservas que xa estaban confirmadas para a primeira quincena. «Damos por perdido o mes de xullo. Foi un mes moi malo. É verdade que a xente que vén a Galicia non o fai buscando turismo de praia, pero tampouco que non poidan saír á rúa pola choiva e o frío. E é unha pena que nunha cidade como A Coruña, con tanta oferta turística, teñamos pasado o mes de xullo coma se fose febreiro», explica. Engade que tiñan boas perspectivas para o mes de agosto, pero agora xa non sabe se será tan bo: «Depende das restricións que se impoñan. É verdade que temos moitas cancelacións e reservas de última hora, intentando ser o máis flexibles posible para adaptarnos ao que demandan os clientes, pero o covid márcao todo», explica Huerta .

Menos almorzos nos hoteis

O presidente de Hospeco comenta que os hábitos ou preferencias que chegan ao ámbito da Coruña cambiaron nestes últimos anos. Entre outras novidades, destaca que a maioría dos clientes prefiren non contratar o almorzo bufé e buscar locais alternativos. «Supomos que é para evitar concentracións de xente nunha sala», puntualiza. Tamén está en alza a demanda de apartamentos turísticos, algo que permite ao turista un menor contacto con outros clientes e unha maior autonomía en canto a comidas e horarios. «O turismo rural está nun momento bo, con bastantes reservas, e en canto aos cámping, os datos son máis complicados de obter, polo que agora mesmo non sabemos se teñen moita demanda», engade.

Demanda de bungalós

En todo caso, no cámping Os Manzanos, situado en Oleiros , confirman que a ocupación en xullo foi «bastante frouxa», posiblemente consecuencia do mal tempo e do covid». «Para agosto agardamos unha mellor previsión. Os bungalós non teñen problema, hai demanda suficiente, pero xa non hai tanto cliente de tenda de campaña», explica Mercedes Campaña, responsable de establecemento que acaba de remodelar e ampliar as súas instalacións. Engade que antes había moito máis cliente estranxeiro, sobre todo holandés, francés e inglés. «Pero este ano a maioría son clientes españois», engade.

Tamén desde o Noa Boutique Hotel, situado en Santa Cruz (Oleiros), aseguran que en xullo tiveron un 10 % de cancelacións. «En todo caso, non foi moi doloroso porque esas reservas que se cancelaron suplíronse con outras. E non resulta tan difícil ocupar un hotel como o noso, con tan só 32 cuartos», explica Patricia Jack, responsable de comunicación do establecemento. Adianta que a previsión para agosto é chegar ao 80 % de ocupación aínda que, como todo o sector, esa previsión depende de factores externos. Engade que o impacto o están notando moito máis no restaurante e servizos interiores, con menos reservas. En todo caso, para que os clientes manteñan as súas reservas a pesar dos cambios nas normas sanitarias, ofrecen aos clientes do restaurante a posibilidade de facer un test de antígenos, de forma gratuíta, antes de sentarse á mesa. «Moitos non veñen co certificado de vacinación ou cunha PCR feita con 72 horas de antelación, así que nós ofrecemos esta posibilidade», algo que xa están facendo moitos establecementos de certa categoría.

Máis turismo doméstico

Outro dos datos interesantes sobre o turismo na área da Coruña que achega Richard Huerta é que baixou o turismo de procedencia internacional e a maioría de reservas proveñen do turismo doméstico ou nacional. «Cunha media de dúas ou tres noites de noitadas». Engade que o turismo interno galego creceu con respecto a outros anos e, en canto ao nacional, «este ano notamos que hai moitos andaluces, supomos que buscando temperaturas máis tépedas que no sur e de espazos sen masificar, con oferta de actividades na natureza, como rutas e excursións».

MARCOS MÍGUEZ

Cañete explica que ao ser 2021 Anos Xacobeo «supostamente ía ser bo para o sector hostaleiro». Con todo, o covid retrae o consumo e hai menos movemento en bares e restaurantes. «É curioso. Antes todo o mundo quería estar nunha terraza. E, agora, o público pide estar en interior. Talvez o tempo que tivemos en xullo teña influído nisto, pero o certo é que hai un cambio de tendencia». Como exemplo, lembra que a pasada fin de semana foi a comer coa súa familia a unha cadea de comida rápida situada en Oleiros para testar o nivel de ocupación. «Era un sábado pola tarde e non había ninguén. Estaba baleiro. Como é posible que un local deste tipo estea baleiro de mocidade un sábado pola tarde? Sérvenos de indicador para ver como están as cousas agora mesmo», comenta. Cre que coas últimas restricións as festas de agosto na Coruña serán «un tanto descafeinadas», polo menos no que ten que ver co sector da hostalería. «A verdade é que hai poucas expectativas a que haxa un incremento na facturación durante o mes de agosto». En canto aos locais que pecharon nos últimos meses, Cañete indica que os que botaron o enreixado en abril aínda non saben sen serán peches definitivos ou non. E non hai un balance fiable. O que si ten claro é que «pola falta de responsabilidade xeneralizada acabamos pagando sempre os mesmos: acaban pechando a hostalería».

Actualización dos museos

O concelleiro de Turismo, Juan Ignacio Borrego, explica que o interese do Concello é atraer a un turista «que veña a gozar de experiencias, para que as chegadas sexan o máis desestacionadas posible. É dicir, buscamos unha cidade de experiencias». Asegura que A Coruña ten infinidade de posibilidades e que están a traballar nas liñas estratéxicas que chegarán cos cambios anunciados no Consorcio de Turismo e Congresos, sempre da man do sector privado e en colaboración coa Autoridade Portuaria e a Cámara de Comercio. Avanzou que entre os proxectos que se abordarán está a actualización de toda a rede museística municipal e a creación de paquetes arqueolóxicos, con visitas ao castelo de San Antón, o castro de Elviña e a Torre.

«Vimos de Valencia fuxindo da calor e das masificacións»

Ás 09.40 horas, cando abre o punto de venda de entradas para subir á torre de Hércules, xa hai unha cola de turistas agardando a súa quenda para comprar o billete. «Non nos queremos quedar sen ver o faro romano», explica Andrés, que pasa uns días coa súa familia na cidade dedicándose especialmente «ao descanso e á comida». E, claro, como a Torre lidera a lista dos monumentos máis visitados da cidade, en poucas horas esgótanse as entradas. De feito, moito dos turistas que se achegan pola mañá ao momento de venda teñen que conformarse con percorrer a contorna sen subir os 242 chanzos da Torre ou comprar entradas para a tarde... se quedan. Porque algúns días, dependendo da xornada, xa están esgotadas desde as 12 do mediodía.

Elena Silveira

Diego e María José están facendo un percorrido por Galicia cos seus fillos Elena e Guillermo. Veñen de Albacete, fuxindo da calor pero sen ánimo de tombarse na praia. «Xa nos demos conta que non vai ser a prioridade», explican. E, antes de dirixirse á Costa da Morte, fixeron unha parada na Coruña. Coas entradas xa na man, teñen que agardar dúas horas para subir ao monumento. «É que hai moi pouca capacidade», explican. De feito, permítese a entrada de dez persoas cada 45 minutos. En realidade, o percorrido fanse en media hora, pero os operarios necesitan outros 15 minutos para desinfectar as zonas máis susceptibles de contacto, como varandas ou cartelería.

Elena Silveira

Sonia Teruel e Francis Ruiz estrean moto este verán e na súa ruta desde Barcelona polo norte de España desviáronse uns quilómetros ata A Coruña para ver a torre de Hércules, antes de rematar a viaxe en Fisterra. «Eu xa estivera e quería que Sonia puidese vela. Só nos dá tempo a facer unha visita polo exterior, pero merece a pena», explican antes de retomar camiño.

Elena Silveira

As pretensións de Toño Bravo e a súa familia, que viven en Alacante aínda que naceron en León, son máis sosegadas. «Estamos de vacacións en León e achegámonos para lembrar a cidade despois de dez anos. Encántanos como quedou a zona da Marina , percorrer o paseo marítimo... A cidade está moi bonita. E o prezo da entrada á Torre non nos pareceu cara. Mañá iremos ao monte de San Pedro e subiremos no ascensor panorámico», adianta. Tamén Pepe e Amparo quedarán uns días na cidade, buscando o fresco do Atlántico lonxe de Valencia. «Si, vimos fuxindo da calor e das masificacións», confirman. E buscando, por esta orde, «gastronomía, casco antigo e monumentos».

 

MARCOS MÍGUEZ

«A que hora ábrese o paseo marítimo?»

Que visitan os turistas na Coruña? Que é o que máis interese lles esperta? Que coñecen da cidade? No top-ten de monumentos máis concorridos está, en primeiro lugar, a torre de Hércules, Patrimonio da Humanidade. Pisar o chan onde descansan os ósos de Gerión é o primeiro plan dos que chegan á Coruña, aínda que este ano, debido ás capacidades marcadas polas normativas do covid-19, moitos quedan coas ganas de ver a Torre por dentro, xa que a capacidade está moi limitado.

O monte de San Pedro co seu ascensor panorámico, a Marina e a praza de María Pita, a Casa dos Peixes (no que vai de ano xa pasaron por alí 37.474 persoas), a Domus (880), a Casa das Ciencias (5.206) e a Cidade Vella son outros elementos que se inclúen nesa lista de imprescindibles. Con todo, segundo un estudo elaborado dentro do Plan Estratéxico de Turismo da Coruña no ano 2017, destácanse outros recursos turísticos da cidade que tamén espertan interese entre os visitantes. Á marxe das igrexas, a ruta modernista, os museos, as praias ou os recursos naturais, na análise destacan como polo de atracción o sector da moda e, en concreto, as compras nas tendas de Zara. Érica Ferreiro, guía turística da cidade, confirma que algúns visitantes queren saber onde está a primeira tenda da multinacional (na rúa Juan Flórez), «aínda que agora lles remitimos á que hai na rúa Compostela», explica. Comenta que o interese polo R.C. Deportivo ha ir decaendo aínda que segue habendo xente que pregunta se o estado de Riazor se pode visitar e onde está a tenda do club. «Ademais, pregúntannos pola cervexería de Estrella Galicia en Catro Camiños, «pero, agora, remitímolos tamén á fábrica e museo da Grela», indica. Curiosamente, son os estranxeiros os que máis se interesan polo legado coruñés de Picasso e a súa casa museo, mentres que cando se celebra o Trofeo Teresa Herrera de Traiñeiras, «A Coruña énchese de vascos», apunta.

A guía asegura que, en xeral, os visitantes non agardan atoparse «unha cidade tan bonita», tendo en conta que moitos quedan a durmir en Santiago para despois programar as excursións. Aínda que tamén hai quen chega algo despistado e pregunta «por cando abre o paseo marítimo ou o horario do Acuarius, referíndose á Casa dos Peixes».

MARCOS MÍGUEZ

Novos produtos para novos escenarios

Artigo de opinión escrito por Cesáreo Pardal, presidente do Cluster de Turismo Galicia

A Coruña e a súa área contan cuns atractivos turísticos que a converten nun destino peculiar con enormes potencialidades. Conxuga os atractivos dunha cidade dinámica desde o punto de vista económico coa existencia de excelentes praias urbanas e recursos arquitectónicos únicos. A Coruña pode ofrecer un turismo menos estacional e menos dependente do clima que outras zonas. Pero é certo que, no momento actual, o turismo urbano atópase entre os que poden ter máis dificultades no proceso de recuperación tras a pandemia.

En principio, os visitantes tenden a elixir espazos abertos e en contacto coa natureza, e as viaxes planifícanse en familia e con desprazamentos en coche. Por iso é necesario realizar un maior esforzo na procura de alternativas imaxinativas para a reactivación deste tipo de turismo. A creación de produtos adaptados aos novos perfís é un reto que A Coruña comparte co resto dos destinos urbanos.

A Coruña desenvolveu nos últimos anos un traballo excelente de promoción desde o Consorcio de Turismo e Congresos. O Clúster Turismo de Galicia sempre atopou interlocución construtiva e colaboración nesta institución. Debemos por iso felicitar e agradecer esta actitude a todo o Consorcio e, de forma particular, a Lanzada Calatayud, que durante a súa etapa levou a cabo un labor excepcional. Un labor que debe continuar para a recuperación e o desenvolvemento do turismo MICE e

para a creación deses novos produtos adaptados á situación actual.

A Coruña comparte co resto dos destinos os obxectivos de potenciar a transformación dixital no sector e de desenvolver un modelo sostible desde o punto de vista medio ambiental, pero tamén con respecto ao territorio e a poboación.

O turismo debe manter a profesionalidade e evitar fórmulas que poidan molestar ou incomodar ás veciñanzas.