Cantos segundos hai que agardar para que o semáforo se poña en verde?

A Coruña CIDADE

MARCOS MÍGUEZ

Nin tarda unha eternidade nin os peóns agardan máis. Entramos na sala de pantallas da Policía Local da Coruña e os mitos veñen abaixo. Descubrimos a través dos seus cámaras como se regula o paso de peóns e vehículos na cidade

09 oct 2021 . Actualizado ás 17:26 h.

Entrar na sala de pantallas da Policía Local da Coruña é o máis parecido a facelo en Gran Hermano. É Enrico Rodríguez, que dirixe este observatorio infestado de cámaras, quen nos recibe e permítenos ver dunha plumada a cidade a través delas. El e o seu equipo, formado por seis axentes, encárganse de regular os semáforos e o tráfico. Tamén de estar alerta ante calquera alarma e de botar unha ollada ao que se coce en cada zona para garantir que todo circule correctamente. Cen cámaras axúdanlles a facelo: «Temos un programa cun mapa da cidade e cada simbolito verde que ves é unha cámara de control de tráfico . Estamos roldando as cen cámaras, e a curto prazo contamos con que haxa 15 ou 20 máis. Ademais, temos outras 20 que están inoperativas porque están a ser reguladas».

Aínda que nos pareza unha auténtica eternidade, o tempo máximo de espera ante un semáforo para poder seguir circulando móvese xeralmente entre os 95 e os 105 segundos durante o día e os 80 de noite. «Nas cidades varía o ciclo semafórico, que é desde que ti che pos no semáforo ata que despois se inicia, o tempo que tarda. Ese tempo que se establece en cada cidade hai que repartilo nese cruzamento con todas as diferentes rúas e peóns. Aquí o tempo que está establecido con carácter xeral é de 95 segundos, é dicir, non vai pasar moito máis dun minuto e medio en calquera sitio. E de noite, falariamos de 80 segundos. Outra cousa é que esteamos á saída do fútbol, por exemplo. Nese caso aumenta a 120 segundos», indican os axentes. Obviamente, logo están os imprevistos. Se se produce un accidente, toca regular con outras frecuencias. O mesmo ocorre con outros feitos que suceden previsiblemente, como a hora de saída dos colexios, con plans xa fixados.

E en pleno Nadal co comercio aberto os domingos? Conscientes do aumento do fluxo circulatorio, xa existe un plan especial. En Nadal estamos con 95 segundos tamén practicamente en todos os sitios con diferentes reparticións, e logo ampliamos a 105 en hora punta. A repartición temporal por franxas horarias repártese xeralmente así: desde as 11 da noite ata as 7 da mañá funciona o ciclo nocturno de 80 segundos; das 7 da mañá en diante entra o de 95, e despois xa subiría ao de 105 segundo as zonas e as horas. Todas esas variacións poden realizarse sobre un semáforo en concreto ou sobre subáreas que engloban distintas interseccións da mesma zona.

Xa sabemos cal é o máximo tempo de espera, pero o mínimo non está tan claro. Nalgúns casos, hai semáforos que pechan axiña que que só permiten o paso dun par de vehículos. Iso ocorre, explican os axentes, en cruces complexos nos que hai que repartir moito fluxo circulatorio. «Os tempos mínimos están establecidos polo propio sistema, aínda que queiramos deixar a frecuencia en cero, non imos poder», sinalan.

Todos abertos

O caso contrario prodúcese esas veces -poucas- nas que se aliñan os astros e collemos todos os semáforos do noso camiño abertos. «É o que chamamos onda verde, pero todo ese tempo en verde deses semáforos significa que outros están en vermello. A primeira vez que se puxo a onda verde por todo o paseo marítimo, se non lembramos mal, foi pola visita de Aznar», indican os policías. E viceversa. Eses días nos que non consegues avanzar máis de cen metros sen que se che pechen tamén teñen a súa explicación. «Ás veces iso faise intencionadamente. Se hai unha zona que está toda en verde, podes facer que a xente se dea conta e sáibao, provocando que vaian por aí. E ao contrario. Iso convennos? Pois ás veces si», apunta Rodríguez, que di que en ocasións tamén detectan que unha rúa está colapsada e deciden facernos agardar máis do normal para que non acabemos todos facendo crecer o mesmo embude.

Pero que hai do peón? O tempo estándar para eles é de metro e medio por segundo cun ciclo de 45 segundos. Algunha vez este tempo pode ser maior, pero iso adoita darse en pasos de dobre tramo. Unha queixa recorrente do viandante -na sala de pantallas tratan de atendelas sempre- é que o semáforo lles cambiou a vermello de golpe. «Iso nunca ocorre. O semáforo ten dúas fases, a fase de ámbar que adoita ser de 3 segundos e a de seguridade de 2. Ao peón sempre lle parece que o seu tempo de espera é longo, e logo observamos que moitas veces non os respectan», desvelan os axentes.

Chegados a este punto, cabe preguntarse cantos semáforos hai na cidade e onde están. En total, son 508 báculos e 804 columnas, localizados na zona centro e nas grandes arterias. «Os barrios por dentro non dispoñen de semáforos», puntualizan os policías, que na sala de pantallas ven moito máis que o fluxo circulatorio a través das cámaras.

As infraccións que máis capta este Gran Hermano nas rúas coruñesas son, en primeiro lugar, a dobre fila. Pero os peóns non quedan curtos e podería dicirse que ocupan a segunda praza no ránking. «Non respectan nin os semáforos nin as zonas de paso. O que máis vemos son, en xeral, as pillerías. Desde que xiras nun sitio no que non se pode ou algún que mira se hai un policía e pasa unha liña continua», contan os axentes, que desde o seu posto poden denunciar, aínda que non sexa o seu labor fundamental. Xunto a eles atopar os seus compañeiros de xestión de denuncias telemáticas, esas outras cámaras que non ven: as de control de tráfico .

Se hai un punto na Coruña e en Galicia que soporta unha densidade de tráfico abafadora, esa é a entrada á cidade desde a avenida de Alfonso Molina. Falamos do punto coa intensidade de circulación media diaria máis alta de toda a comunidade. «Ás 9 da mañá entrar na Coruña desde Alfonso Molina suponche entre 7 e 8 minutos. Pero é por unha razón obvia, e é que a intensidade media desa vía está ao redor dos 50.000 vehículos. Se nos imos un tramo máis atrás, que é a entrada á cidade, onde está o entroncamento xusto antes do desvío a San Cristóbal, xa estamos a falar de 130.000 vehículos diarios. Por iso é polo que este sexa o punto coa intensidade de circulación media diaria máis alta de toda Galicia. A media o ano pasado foi de 121.000 vehículos diarios, con picos de 130.000. E antes da terceira rolda era de 150.000. A zona centro ten un problema de espazo: entran 130.000 vehículos e o parque móbil da cidade é de 147.000. O noso concello ten os quilómetros que ten», explican. Traballo non lles falta.