O Chuac suma tantas faltas a citas como pacientes en lista de espera

R. Domínguez A Coruña / LA VOZ

A Coruña CIDADE

MARCOS MIGUEZ

A taxa de inasistencias en primeiras consultas, 27.500 ao ano, sobe catro puntos. Se todos os pacientes que faltaron á súa cita houbesen avisado para reprogramar a axenda, non habería lista de espera en 17 das 31 especialidades

01 oct 2018 . Actualizado ás 10:25 h.

Segundo os datos do Sergas no último balance de actividade, de xuño pasado, nos centros da área sanitaria coruñesa a demora media para ser visto por un especialista en primeira consulta estaba en 32,6 días, dez menos que un ano antes, e eran 27.523 as persoas en lista de espera. Segundo a análise de xestión de consultas que realiza o Chuac, que busca fórmulas para corrixir desaxustes e mellorar a resposta, unha cifra moi similar de pacientes, 27.500, non asistiron ás súas primeiras citas no último ano. Neste grupo non están incluídas aquelas persoas que si avisaron de que non podían acudir.

Sen entrar nas causas que pode haber detrás, e aínda tendo en conta que as equivalencias non son miméticas (non sempre coinciden as inasistencias coas consultas que acumulan máis enfermos demorados), outra conclusión derívase da análise dos datos: se todos os pacientes que faltaron á súa cita avisasen con antelación para reprogramar a axenda e chamar a outro usuario, non habería lista de espera en 17 das 31 especialidades. Nas restantes, ademais, a nómina de persoas en cola, e xa que logo o tempo para ser vistas, reduciríase sensiblemente, xa que o número total de enfermos pendentes de pasar unha primeira consulta reduciuse á cuarta parte, 4.800.

A dirección do complexo sanitario fixouse especialmente nas primeiras consultas por definir a accesibilidade ao sistema de enfermos que han de ser diagnosticados. Trátase de visitas médicas que levan a cabo todos os días en máis de dous centenares de despachos repartidos en cinco hospitais (o Hospital Universitario A Coruña, o materno Teresa Herrera, o Abente e Lago, o Sanatorio de Oza e o de Cee) e en tres centros de especialidades (Ventorrillo, Betanzos e Carballo).

A xestión de todas as consultas externas -no 2017 contabilizáronse 703.000, 199.000 delas primeiras citas - resulta especialmente complexa, máxime cando en casos existen servizos tridivididos con unidades administrativas independentes. Por esta razón, a revisión das cifras é a base sobre a que os técnicos tratan de articular medidas, organizativas e de recursos, co obxectivo de reducir tempos. Constataron, por exemplo, unha mellora significativa nas especialidades que maior demora arrastraban, como a Unidade da Dor, Neurocirugía, Alerxias ou Traumatología, cuxa espera está nunha media de 50 días, trinta menos que hai un ano. A pesar diso, han visto que a taxa de inasistencias nos dous últimos anos incrementouse en catro puntos, do 10 ao 14 %.

Por especialidades, ás consultas que máis se falla é ás de Psiquiatría, un de cada catro enfermos citados non acode, algo que os técnicos relacionan coa propia tipoloxía da patoloxía e os tabús sociais. Séguenlle, cun cociente de inasistencias por amais do 15 %, Dixestivo, Alerxias, Endocrinoloxía e Neuroloxía. Na parte baixa, con menos do 3 % de faltas, están as consultas de Oncoloxía, Cardioloxía, Hematología, Cirurxía Torácica e a Unidade da Dor.

Para tratar de evitar ocos baleiros e dar saída ás esperas, desde o Chuac anímase a utilizar os teléfonos para avisar de que non vai se é posible acudir á cita, como o 981 952 950 e o 902 077 333, e busca novas ferramentas, a través da Rede ou vía móbil, para facilitar ao usuario a anulación da consulta. Se se avisa cunha marxe de 48 horas, posibilítase citar no seu lugar ao seguinte da lista de espera. 

«Inflúe máis a posibilidade de ter algo grave que o tempo de demora»

CESAR QUIAN

Pedro Marcos Rodríguez é, ademais de neumólogo, o subdirector de da Procesos Asistenciais área sanitaria coruñesa. 

-Por que tanta inasistencia?

-Inflúen moitos factores. Hai que ter en conta tamén que agora hai máis accesibilidade para pedir citas ao especialista, no 98 % dos casos xa che dan ou tramitan a cita no centro de saúde. Antes había que desprazarse ao Ventorrillo ou a outro punto. Despois, á marxe dos imprevistos, creo que hai veces que un pide a cita, o seu problema váiselle resolvendo e non lle é necesario acudir. Outras persoas poida que non teñan comunicado un cambio de dirección e a cita halles chegado ao domicilio antigo... Para iso está ben dar de alta o móbil para que a cita che chegue directamente ao teléfono.

-Non inflúen as esperas demasiado longas?

-Habemos visto que a inasistencia está máis relacionada co diagnóstico e a sospeita dunha complicación grave que co tempo de espera. Ás que menos se falta é ás de cancro, corazón, torácica..., que se vinculan máis á posibilidade de sufrir un proceso complicado. Por exemplo, na unidade da dor, que agora está moito mellor pero pechou o 2017 con cen días de espera, só faltaron o 2,5 % dos pacientes. Con todo en alerxias, que pechou o ano con 81 e agora está en 16 días, si faltan moito a pesar da baixada da demora.