A Xunta esixe que Langosteira non sexa o único porto do país sen tren

Xosé Vázquez Gago
Xosé Gago A Coruña

A Coruña

CESAR QUIAN

A conselleira Ethel Vázquez pide ao secretario de Estado un compromiso coa obra

24 oct 2020 . Actualizado ás 05:00 h.

A Xunta move ficha para intentar que o Goberno central se comprometa coa construción do tren ao porto exterior de punta Langosteira. A conselleira de Infraestruturas, Ethel Vázquez, anunciou onte que solicitou unha reunión co secretario de Estado de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana, Pedro Saura, para pedirlle un compromiso con varios proxectos vinculados ao Corredor Atlántico de mercancías, entre eles a conexión ferroviaria do porto, para a que quere que se garanta o uso de fondos europeos.

Vázquez remitiu esta semana unha carta a Saura na que lle solicita unha reunión na que se chegue a un compromiso sobre o corredor, que ao seu xuízo está a quedar por detrás do Mediterráneo. Argumentou esa afirmación non só pola falta de compromisos claros co tren a Langosteira ou outros proxectos similares en Galicia, senón tamén porque ao mesmo tempo se garantiu financiamento para os accesos á dársena de Barcelona.

Non é a primeira vez que se expón unha diferenza de trato entre ambas as zonas do país. A decisión do Goberno central de condonar a débeda do porto de Valencia e o seu rexeitamento a facer o mesmo co da Coruña provocou unha forte reacción política de todos os partidos con representación en Galicia e mesmo en sectores do PSOE, que de forma oficial xustificou a decisión por causas legais e administrativas.

Na súa misiva, Vázquez tamén chama a atención sobre que o Corredor Mediterráneo conta cun comisionado do Goberno que «axiliza e coordina a presentación de proxectos» que poden optar ao financiamento europeo, mentres que no Atlántico non existe ningunha figura similar

O único porto sen ferrocarril

A conselleira compareceu co presidente do Porto, Enrique Losada, e co delegado da Xunta na Coruña, Gonzalo Trenor. Tanto Vázquez como Losada insistiron na necesidade de construír a ligazón por tren. A titular de Infraestruturas resumiu a excepcionalidade que sofre o porto coruñés cando sinalou que a parálise ameaza con convertelo en «o único porto sen unha conexión ferroviaria».

Esa circunstancia supón unha «desvantaxe competitiva» para a dársena, que pon en risco a súa viabilidade, explicou Losada. De feito, a Autoridade Portuaria debe facer agora fronte á débeda de 300 millóns (200 con Portos do Estado e 100 co Banco Europeo de Investimentos) polas obras de punta Langosteira.

Sen tren ao porto exterior, os terreos do porto interior continúan pechados ao público, o que tamén impide que se poida obter calquera rendibilidade deles. Como consecuencia, sinalou Losada, o Porto terá que acollerse a unha operación de «refinanciamento» ou «reordenación» da débeda que evite o seu colapso.

Pola súa banda, a conselleira lembrou que a ligazón ferroviaria conta con «un proxecto concreto con declaración de impacto ambiental», pero caducará o ano que vén se a obra non arrinca antes. Por eses motivos mostrou a súa incomprensión ante «o desinterese do Goberno de España», xa que a infraestrutura «está en condicións de licitarse». 

O BNG e os orzamentos

O portavoz do BNG, Francisco Jorquera, anunciou pola súa banda que o Bloque exporá na negociación dos orzamentos do Estado a necesidade de construír a ligazón ferroviaria e abordar o problema da débeda do Porto. Os nacionalistas xa expuxeron esas cuestións na negociación da investidura de Pedro Sánchez, pero entón non se logrou un compromiso concreto.

Losada lembra que o Goberno se comprometeu no 2018 a financiar a infraestrutura

O presidente do Porto, Enrique Losada, fixo un repaso pola cronoloxía do proxecto, marcada polos atrasos, e sinalou que hai xusto dous anos, o 23 de outubro do 2018, a entón presidenta de Portos do Estado, Ornella Chacón -xa co actual Ministro de Transportes- e el mesmo aprobaron o Plan de Empresa para o 2019. Na acta da reunión, explicou Losada, en concreto na páxina 21, coa firma de ambos, dise: «Tanto a Autoridade Portuaria da Coruña como Portos do Estado entenden que devandito acceso non debe ser financiado pola Autoridade Portuaria, dado o volume de endebedamento que actualmente ten. Portos do Estado comprométese a reunirse co ADIF para buscar fórmulas de financiamento domesmo ».

O presidente engadiu que ao ano seguinte, «o 3 de outubro do 2019, na acta do Plan de Empresa do 2020, co entón presidente de Portos do Estado, Salvador da Encina », dise: «É preciso avanzar en dous aspectos fundamentais: o financiamento da conexión ferroviaria do porto exterior, tras o protocolo de actuación asinado entre o Ministerio de Fomento, a Xunta de Galicia, Portos do Estado e a Autoridade Portuaria». Ademais engadíase, lembrou Losada, que «o ramal de acceso ao porto exterior é totalmente executable, de acordo co proxecto que obra xa no ADIF».

A pesar desas afirmacións, recollidas nas actas e documentos mencionados, o Goberno central evitou por agora fixar datas para iniciar a construción da ligazón ferroviaria e tampouco concretou as vías de financiamento ás que recorrerá para construílo.