Preto de 1.500 taxistas repártense a provincia con 190 vehículos VTC

Alberto Mahía A Coruña

A Coruña

PACO RODRÍGUEZ

A competencia de Uber e Cabify, a seguridade e o transporte pirata, os grandes problemas

09 dic 2019 . Actualizado ás 05:00 h.

Se un quere ser taxista nestes tempos, que prepare o peto. Porque unha licenza na Coruña se está pagando a 60.000 euros. Cantidades similares ou un pouco superiores ás de Santiago ou Ferrol. O investimento é importante a pesar de que nestes momentos o sector non acende puros con billetes. Duns anos para aquí, máis aló da crise económica que azoutou o país, o gremio non está para moitas alegrías. Non xa pola entrada de plataformas como Uber ou Cabify na Coruña; senón tamén polo pirateo —particulares que traen e levan xente ás agachadas e a menor prezo—; a inseguridade; a desunión que hai no sector, pois a división é palpable en case todas as cidades e vilas de a provincia entre diferentes asociacións, e mesmo a mellora do transporte interurbano, con maiores frecuencias e destinos que aí atrás, cando ir a un hospital ou ao médico obrigaba a coller un taxi.

A día de hoxe existen 1.484 licenzas de taxis convencionais na provincia. A eles hai que sumar 190 permisos para operar con Vehículo de Transporte con Condutor (VTC). Iso significa que por cada 8 taxistas, un pertence a algún tipo de plataforma. Os primeiros quéixanse de que a porcentaxe é alto, que debería baixar.

Máis oferta que demanda

Debe engadirse, segundo Manuel Sánchez Quindimil, presidente da Federación Galega de Autónomos do Taxi, que en moitos lugares hai máis licenzas das debidas. A oferta supera á demanda. Por exemplo, A Coruña conta actualmente cun total de 522 licenzas, unha cantidade «excesiva» en palabras dun sector que afronta tamén un novo fenómeno: o dos coches que dobran quendas. Nos anos de bonanza, os taxistas cumprían co seu horario e, ao finalizar, aparcaban o coche ata a próxima xornada. Agora, cos elevados índices de paro, moitos son os donos dunha licenza aos que, no mesmo día, tómalles a testemuña do volante un familiar ou amigo para poder lograr uns ingresos. «Isto ocorre agora porque hai moito paro, que se non a xente escapa do sector do taxi. A consecuencia é que, con esta práctica, saias á hora que saias vai haber moito taxi facendo carreiras», lamenta o condutor Valentín García.

No caso da start-up Uber, esta recoñeceu a pasada semana que A Coruña era unha das cidades do norte de España onde máis demanda do seu servizo percibiron nos últimos meses.

Atracos

A inseguridade tamén é outro dos grandes quebradizos de cabeza no sector. Houbo un tempo non moi afastado moito peor, no que para ser taxista había que ser antes un inconsciente. Porque escasas profesións había no mundo máis perigosas e peor pagas. Sufrían atracos a diario e de moitos saían gravemente feridos. Ou mortos. A dos noventa «foi unha época horrorosa», lembra Daniel Gómez, que leva 32 anos virando o volante. Para os toxicómanos, os taxis eran caixeiros facilmente vulnerables. Hoxe, co GPS, a conexión coa central, a cousa mellorou. Pero non o suficiente.

E, para rematar, a desunión no gremio. Nos grandes núcleos de poboación da provincia os profesionais hanse partido en dous.

Un exemplo é Ferrol, onde os taxistas se separaron en dúas compañas a finais do 2016. Por unha banda está Radio Taxi Ferrol e por outro Teletaxi Ferrolterra. As 91 licenzas que hai activas neste momento repártenllas en 69 e 22, respectivamente.

Dous euros de diferenza en ir ao aeroporto nun tradicional e noutro de plataforma

Imaxínense que mañá teñen que tomar un voo. Por exemplo, en Alvedro . E, ademais, queren comparar  a viaxe ao aeroporto nun taxi convencional e un VTC. Para ver as diferenzas entre uns e outros. Se se opta primeiro por un Cabify, hai que facer a reserva con antelación. Minutos antes da hora convida, a aplicación avisa: está chegando o seu condutor, chámase fulanito, leva determinada marca de coche, e vai de camiño á súa casa por tal zona. O condutor leva traxe e dá conversación. Partimos da Zapateira. No traxecto, o condutor pregunta se se prefire música, que tipo de música, ou algún informativo da emisora que desexe o cliente. Ofrece unha botella de auga e informa, ademais, de que o vehículo conta con wifi e que non entende estar «mal visto» polos taxistas convencionais .

O traxecto dura 13 minutos. O prezo, que xa o informa no momento no que se sobe o viaxeiro ao vehículo, sábese de antemán. Son 14 euros.

Para regresar a casa e continuar co traballo de campo, elíxese un taxi convencional con licenza do Concello de Culleredo. A baixada de bandeira é de 4,40 euros e o suplemento por aeroporto, 3,60. O condutor dá tamén conversación e quéixase de que a lexislación das VTC fíxoos po». Foron 12 minutos de traxecto, sen equipaxe. O prezo total: 16 euros co suplemento. A baixada de bandeira do taxi na Coruña é de 3,90 euros. O prezo máis baixo para o Cabify, día e noite, é de 5.50.

Juan José Vigo. Taxista de Ferrol. «A delincuencia é brutal. Sufrimos atracos debido ao tráfico de drogas». Juan José Vigo é un dos 91 taxistas que traballan en Ferrol. Unha cidade moi castigada polo tráfico de drogas, por iso é polo que os profesionais, «que estamos en primeira liña, levando e traendo a toxicómanos», vivan con medo. «A delincuencia é brutal. Sufrimos moitos atracos», lamenta Vigo. O mellor é que en Ferrol, segundo di, as VTC non están nin se lles agarda nunca».

Antonio Iglesias. Taxista de Ribeira. «Somos vinte na comarca, pero a demanda é moi pouca». Antonio Iglesias non quere pertencer a ningunha asociación. Presume de «ir por libre». Cuestionado sobre o principal problema do sector no seu municipio, non llo pensa: «a demanda é moi pouca. Somos Vinte na comarca e sobramos». A ampliación do transporte interurbano, asegura, fíxolles dano. Tamén manter a parada onde está «e non trasladala ao porto».

José Manuel Queijo. Taxista de Carballo. «Xubilados que seguen traballando, esposas que dobran quenda...». José Manuel Queijo non ten pelos na lingua. Ao preguntarlle sobre os problemas do sector en Carballo (30 licenzas), responde rápido: O pirateo. E tan malo como iso é que no sector «continúan xubilados traballando e outros que poñen á esposa para dobrar quendas sen pagar autónomos». Tamén lamenta a proliferación de empresas privadas ou particulares que «fan o noso traballo».

Manuel Sánchez Quindimil. Taxista da Coruña. «Para competir coas VTC, o mellor é que nos deixen pactar descontos». Os taxistas da Coruña (522 licenzas) apoian a proposta da Xunta de pactar descontos cos clientes, pero só en traxectos interurbanos. «É algo que xa pediramos, para premiar ao cliente habitual», expón o presidente da Asociación Teletaxi da Coruña, Manuel Sánchez Quindimil, quen apunta que as rebaixas «deberán facerse só en viaxes interurbanas». 

Jesús García Gómez. Taxista de Santiago. «Contamos cun sistema de xeolocalización en tempo real». O presidente de Radio Taxi Compostela, Jesús García Gómez, tras o asasinato recente dun compañeiro, preocúpalle sobre todo a seguridade. Destaca que «contan cun sistema de xeolocalización que permite coñecer o seu posicionamento en tempo real e que, grazas ao aviso de urxencia a través do 112 Galicia, poden alertar de inmediato dunha incidencia».