As contas do Estado pasan de longo

Santiago Garrido Rial
s. g. rial CARBALLO / LA VOZ

CARBALLO

Ana Garcia

As últimas grandes investimentos foron as derivadas do Prestige

15 oct 2021 . Actualizado ás 05:00 h.

Un ano máis, a Costa da Morte queda sen diñeiro directo dos Orzamentos Xerais do Estado. É certo que as áreas de competencias estatais na zona son escasas, pero noutras ocasións eran as mesmas e si houbo partidas millonarias. Pero diso hai cada vez máis tempo.

Canto inviste o Estado na Costa da Morte? Máis aló do necesario en mantemento e bens correntes naquilo que é da súa competencia (faros, Costas...) nada. Nada de xeito directo nos Orzamentos que acaba de presentar, nos que si aparecen investimentos en Melide, Palas de Rei, Arzúa, O Barco, Marín, Cambados, O Porriño, Poio, Sanxenxo... E, por suposto, as grandes cidades. Pero dicir que nada de xeito categórico tamén é inxusto, porque moitas das actuacións que levan a cabo no litoral adoitan estar dentro de partidas máis xenéricas. Por exemplo, o reforzo dos taludes de Razo, que xa parecen un clásico. Ou toda a reforma dos baños do Parador de Muxía , que obviamente non constaban citados como tales, pero a factura vai a eses orzamentos. E así, máis obras.

Foi sempre así? Non. A Costa da Morte, a pesar de estar fóra da influencia competencial das áreas estatais logrou investimentos millonarios, pero iso debeuse ás catástrofes ou a que algún alto cargo ha velado especialmente pola comarca. O exemplo máis evidente foi o Prestige, hai 19 anos. Durante os seguintes, numerosos investimentos chegaron grazas aos compromisos adquiridos: o radar de Salvamento Marítimo de Chan dás Lagoas, en Berdeogas (Dumbría). O buque anticontaminación e acción rápida Don Inda, con base en Brens . E, por suposto, o parador de Muxía, que ano tras ano aparecía nas contas estatais con consignacións estatais que nunca se cumprían. Daba igual que se citasen cen mil euros que catro millóns, porque nunca se executaba nada, e así unha e outra vez. Ata que Tragsa, tamén estatal, asumiu os custos e o polígono fíxose realidade o ano pasado. Tamén chegaron polígonos industriais grazas a unha sociedade estatal que en Galicia xestiona SEXA. E a base de helicópteros de Salvamento para Ruibo, en Lires, Cee. Non foi un investimento directo derivado do Prestige, pero aproveitou a onda investidora posterior, igual que axudas para construír máis polígonos (como o privado da Ponte do Porto) e outras actuacións industriais. Todas elas probas de que, se hai vontade política, aínda que sexa como compensación a unha zona afectada por balances negativos (polo motivo que sexa) si se pode investir na comarca.

E pódense facer investimentos directas en concellos? Si, e xa as houbo. Só nun caso, pero moi importante. No 2009, o entón deputado do BNG no Congreso, Francisco Jorquera, na negociación para apoiar os Orzamentos Xerais do Estado ao presidente Zapatero , pediu máis de tres millóns de euros para Carballo, e logrounos. E así chegaron 1,8 millóns para a reforma do mercado municipal na primeira anualidade, e 1,5 para a biblioteca Rego dá Balsa, na segunda. E quedaron pendentes outros 500.000 euros máis para a mellora das rúas Gran Vía e Desiderio Varela que, aínda que estaban consignadas nas contas de Facenda e publicadas no BOE, nunca chegaron a ingresarse nas arcas municipais como si o fixeron nos outros dous casos de xeito inmediato. Nese 2009 tamén houbo diñeiro parta o santuario da Barca, en Muxía, e para a Praza de Castelao de Corcubión..