As aeroliñas avanzan cara á oferta coordinada entre Lavacolla e Alvedro

s. lorenzo SANTIAGO / LA VOZ

CARBALLO

ANGEL MANSO

Santiago centraliza os voos exteriores, pero terá 345 menos con Madrid ata abril

22 oct 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

A lóxica do mercado pode máis que os cálculos políticos, e a programación dos aeroportos de Santiago e A Coruña é unha boa proba diso. As recomendacións que os técnicos de Aena deixaron sobre a mesa do errado comité de rutas convertéronse en papel mollado ante os intereses localistas dos alcaldes, incapaces de chegar a un acordo sobre unha oferta coordinada de voos que beneficie ás tres terminais galegas, pero remataron por imporse na programación das aeroliñas. A proba do algodón está nunha centralización cada vez máis evidente das conexións exteriores en Lavacolla, sobre todo tras o fracaso da perda do voo A Coruña-Lisboa, e tamén no reforzo das ligazóns con Madrid desde Alvedro en detrimento de Santiago. Na tempada de inverno que comeza o vindeiro sábado, A Coruña terá unha media de 55 frecuencias semanais con Barajas , e Lavacolla, 40, é dicir, 345 menos que Alvedro ata abril.

É a plasmación da estratexia que aconsellou Aena para reforzar as viaxes de negocios na Coruña, deixando a Santiago os turísticos. De feito, a potenciación dos voos con Barajas desde Alvedro aumentará na nova tempada invernal con respecto á anterior. A terminal coruñesa mantén os mesmos ligazóns (55 á semana de media ata finais de marzo), pero a compostelá perde dúas (de 42 pasa a 40). E isto a pesar do reforzo que aplicará Iberia Express, con dúas ligazóns semanais máis desde Santiago que, ademais, operará con avións de maior capacidade. Esta é practicamente a única novidade positiva para Lavacolla dunha tempada de inverno na que perde servizos con Londres (Vueling) e Milán (EasyJet), e deberá conformarse coas conexións do Nadal dos chárter para maquillar a súa oferta internacional.

O aeroporto de Santiago si conservará ata finais de marzo máis conexións coa outra urbe de referencia no ámbito dos negocios, Barcelona, con 23 frecuencias semanais fronte ás 19 do da Coruña. E seguirá capitalizando as conexións con Bilbao, con 15 servizos. No plano internacional, Xenebra e Frankfurt son as cidades con máis conexións desde Lavacolla, con catro semanais cada unha, seguidas de Londres, Basilea, París e Dublín, con tres.

Aena sostén que as compañas deciden segundo as súas estratexias

Os directores dos aeroportos eluden situarse sobre a coordinación entre as terminais, un debate, esgrimen, que excede ás súas competencias. Si o fai Aena, aínda que para constatar unha evidencia. «Son as compañas aéreas as que definen as rutas desde os aeroportos en función das súas estratexias empresariais. Desde Aena pomos a disposición das compañas unhas infraestruturas de alta calidade, modernas e que resultan cómodas para as operacións das compañas», argumenta o xestor aeroportuario.

Por descontado, Aena tampouco entra a analizar outros factores que tamén resultan decisivos para que as aeroliñas aposten por operar ou reforzar unha ruta concreta. Entre eles, o que demostrou ser tan efectivo como distorsionador do mercado é o das axudas públicas, que as compañas veñen percibindo desde hai anos nos tres aeroportos galegos a través dos concellos e da Xunta, que achegou de forma desigual 15 millóns entre o 2005 e o 2012, cando prescindiu de subvencionar a captación de voos para aplacar as disputas entre os alcaldes pola súa distribución. En canto aos concellos, a pesar de que os actuais gobernos municipais pecharon a billa, as arcas da Coruña aínda achegan 1,4 millóns para subvencionar voos a través dun convenio con Vueling, e as de Santiago, 850.000 euros a cambio de publicidade da cidade nos destinos que operan as aeroliñas desde Lavacolla.

Pero as dúas urbes tamén promoveron nos últimos meses unha estratexia nova para captar máis voos. A finais de maio, na última reunión celebrada ata a data polo comité de rutas, expuxeron a creación dun fondo común de financiamento con ese obxectivo, unha «caixa común» que nutrirían os tres concellos con aeroportos, a Xunta e as dúas deputacións provinciais. Os concelleiros de Santiago e A Coruña ameazaron mesmo con non volver sentarse no comité ata que non se concrete a achega de máis recursos para competir co Porto. O Concello de Vigo pediu garantías antes de negociar. Fomento limitouse a recoller a idea.

Menos avións entre Santiago e Barajas , pero con maior capacidade ou máis cheos

Nos voos regulares con Madrid o incremento progresivo do número de conexións desde A Coruña contrasta co feito de que Santiago está a mover máis viaxeiros nesa ruta. Nos nove primeiros meses do ano, 506.111 usuarios voaron entre Lavacolla e Barajas , e 480.582 fixérono entre Alvedro e a terminal madrileña. Ese maior movemento de viaxeiros con menos voos significa que as aeroliñas utilizan en Santiago avións con maior capacidade que os que operan na Coruña ou ben que van máis cheos.

Pero este balance parcial tampouco implica que ese liderado de Santiago na ruta con máis tráfico dos aeroportos galegos vaia a manterse ao peche deste exercicio. De feito, Lavacolla comezou a perder nos últimos anos a supremacía que ostentou tradicionalmente no tráfico comercial con Madrid. No 2014 Alvedro empezou a liderar esa ruta entre os tres aeroportos galegos, unha posición que repetiu no 2015 e no 2017, neste último ano por tan só 51 viaxeiros de diferenza.