O pazo de Meirás, 120 anos de ficción en fotos

Dos guardias civiles sacan del pazo un retrato del dictador para evitar su destrucción por las llamas

Naceu como un lugar de creación á medida de Emilia Pardo Bazán e nun atropelo da historia durante 82 anos serviu de sede oficial ao réxime de Franco e residencia de verán da súa familia. Este 2020, pasados 45 anos da morte do ditador, unha xuíza ordenou a devolución do pazo usurpado mediante «unha ficción» e todos os bens que garda

10 dic 2020 . Actualizado ás 11:50 h.
Dos guardias civiles sacan del pazo un retrato del dictador para evitar su destrucción por las llamas
1/19 Dous gardas civís sacan do pazo un retrato do ditador para evitar a súa destrución polas chamas XOSÉ CASTRO
Emilia Pardo Bazán concibe las Torres de Meirás en un estilo neomedieval y romántico característico del siglo XIX y ordena su construcción alrededor de 1893. En la fotografía, fechada en 1903, la escritora (a la izquierda, de espaldas) observa la fachada oeste del palacio, aún sin finalizar, con la capilla en el cuerpo central. Aquel mismo año, a mediados de junio, Miguel de Unamuno se alojará en el pazo invitado por la novelista
2/19 Emilia Pardo Bazán concibe as Torres de Meirás nun estilo neomedieval e romántico característico do século XIX e ordena a súa construción ao redor de 1893. Na fotografía, datada en 1903, a escritora (á esquerda, de costas) observa a fachada oeste do palacio, aínda sen finalizar, coa capela no corpo central. Aquel mesmo ano, a mediados de xuño, Miguel de Unamuno aloxarase no pazo invitado pola novelista
Emilia Pardo Bazán, en la entrada de la capilla de la Granja de Meirás -como la escritora llamaba al pazo-, donde se casó en 1868, a los 16 años, con José Quiroga. En el interior permanece expuesto un retablo barroco dedicado a san Francisco perteneciente al pazo de Santa María de Sada, también citado como pazo de Ouces, que Pardo Bazán recibió como regalo.
3/19 Emilia Pardo Bazán, na entrada da capela da Granxa de Meirás -como a escritora chamaba ao pazo-, onde casou en 1868, aos 16 anos, con José Quiroga. No interior permanece exposto un retablo barroco dedicado a san Francisco pertencente ao pazo de Santa María de Sada, tamén citado como pazo de Ouces, que Pardo Bazán recibiu como agasallo.
Fotografía de marzo de 1898 en la que aparecen en un salón de Meirás, a la izquierda, Ignacio Colmeiro y la condesa de Pardo Bazán y madre de Emilia, Amalia de la Rúa-Figueroa; la escritora, de pie; sus hijas Blanca y Carmen Quiroga Pardo Bazán, el futuro ministro Leonardo Rodríguez y el primogénito de la novelista, Jaime Quiroga.
4/19 Fotografías de marzo de 1898 na que aparecen nun salón de Meirás, á esquerda, Ignacio Colmeiro e a condesa de Pardo Bazán e nai de Emilia, Amalia da Rúa-Figueroa; a escritora, de pé; as súas fillas Branca e Carmen Quiroga Pardo Bazán, o futuro ministro Leonardo Rodríguez e o primoxénito da novelista, Jaime Quiroga.ARQUIVO ALFREDO PARDO
Blanca Quiroga, hija de Emilia Pardo Bazán, en una de las salas que su madre utilizaba para trabajar, además del despacho biblioteca que tenía  en la torre de la Quimera, la más alta de las tres, en el extremo sureste del edificio
5/19 Brancas Quiroga, filla de Emilia Pardo Bazán, nunha das salas que a súa nai utilizaba para traballar, ademais do despacho biblioteca que tiña na torre da Quimera, a máis alta das tres, no extremo sueste do edificioReal Academia Galega
La Junta Provincial pro Pazo del Caudillo emprendió en 1938 una campaña para adquirir y acondicionar el edificio a base de donativos, en parte forzosos, antes de entregar la mansión al generalísimo. En plena Guerra Civil, la junta recomendó a los alcaldes «visitar personalmente a sus convecinos» para la colecta
6/19 A Junta Provincial prol Pazo do Caudillo emprendeu en 1938 unha campaña para adquirir e acondicionar o edificio a base de donativos, en parte forzosos, antes de entregar a mansión ao generalísimo. En plena Guerra Civil, a xunta recomendou aos alcaldes «visitar persoalmente aos seus conveciños» para a colecta
Pergamino de entrega de las Torres de Meirás al dictador, con fecha del 28 de marzo de 1938 y firmado por Franco en diciembre del mismo año
7/19 Pergamiños de entrega das Torres de Meirás ao ditador, con data do 28 de marzo de 1938 e asinado por Franco en decembro do mesmo ano
Fotografía de 1961 en la que se ve un juego de sillas de brazos de madera con arabescos y asientos de cuerda debajo de un cuadro de gran formato pintado, según algunas fuentes, por Franco. Patrimonio catalogó decenas de cabezas de ciervo, corzo y otros ejemplares abatidos por el dictador
8/19 Fotografías de 1961 na que se ve un xogo de cadeiras de brazos de madeira con arabescos e asentos de corda debaixo dun cadro de gran formato pintado, segundo algunhas fontes, por Franco. Patrimonio catalogou decenas de cabezas de cervo, corzo e outros exemplares abatidos polo ditador
Consejo de ministros presidido por el entonces príncipe Juan Carlos en una de las estancias del pazo, en la que se aprecia un tapiz cubriendo una de las paredes, trofeos de caza y una de las chimeneas monumentales de la planta baja
9/19 Consellos de ministros presidido polo entón príncipe Juan Carlos nunha das estancias do pazo, na que se aprecia un tapiz cubrindo unha das paredes, trofeos de caza e unha das chemineas monumentais da planta baixaALBERTO MARTI VILLARDEFRANCOS
Franco y sus ministros, entre ellos, Manuel Fraga (en el extremo izquierdo de la imagen), posan en la entrada principal de las Torres de Meirás. La portada, enmarcada por una frondosa buganvilla, está apoyada sobre dos columnas cilíndricas con capiteles decorados y un arco de medio punto que acoge en su tímpano una Virgen con Niño dentro de una hornacina
10/19 Francos e os seus ministros, entre eles, Manuel Fraga (no extremo esquerdo da imaxe), posan na entrada principal das Torres de Meirás. A portada, enmarcada por unha frondosa buganvilla, está apoiada sobre dúas columnas cilíndricas con capiteis decorados e un arco de medio punto que acolle no seu tímpano unha Virxe con Neno dentro dunha hornacina
Carmen Polo recibe a Pedro Barrié de la Maza y Carmela Arias en uno de los salones del pazo. Al fondo se ve una de las chimeneas inventariadas por Patrimonio, una gran estructura que se eleva hasta el techo con un friso compuesto por un medallón central en forma de cabeza humana, apoyado en columnas con capiteles decorados con blasones
11/19 Carmen Polo recibe a Pedro Barrié da Maza e Carmela Arias nun dos salóns do pazo. Ao fondo vese unha das chemineas inventariadas por Patrimonio, unha gran estrutura que se eleva ata o teito cun friso composto por un medallón central en forma de cabeza humana, apoiado en columnas con capiteis decorados con brasóns
En julio de 1971 los entonces príncipes Juan Carlos de Borbón y Sofía de Grecia, acompañados por su hijo Felipe, actual rey, fueron recibidos en Meirás por el generalísimo y por su mujer, Carmen Polo. En la fotografia, tomada en el vestíbulo, aparecen al final del primer tramo de la escalera las dos lámparas con figura humana sobre pilastras catalogadas por Patrimonio este noviembre
12/19 En xullo de 1971 os entón príncipes Juan Carlos de Borbón e Sofía de Grecia, acompañados polo seu fillo Felipe , actual rei, foron recibidos en Meirás polo generalísimo e pola súa muller, Carmen Polo. Na fotografia, tomada no vestíbulo, aparecen ao final do primeiro tramo da escaleira as dúas lámpadas con figura humana sobre pilastras catalogadas por Patrimonio este novembroALBERTO MARTI VILLARDEFRANCOS
13/19 Cambios de garda na leira de Meirás en xullo de 1966
Fotógrafos de prensa esperan el permiso para entrar en el pazo con motivo de un consejo de ministros presidido por el dictador
14/19 Fotógrafos de prensa agardan o permiso para entrar no pazo co gallo de un consello de ministros presidido polo ditadorALBERTO MARTI VILLARDEFRANCOS
Un portavoz de la familia, que dos días después del incendio dudó de la versión del cortocircuito en una entrevista en La Voz de Galicia, lamentó la pérdida de piezas de gran valor como un tapiz regalado por el sha de Persia a la familia Franco
15/19 Un portavoz da familia, que dous días despois do incendio dubidou da versión do curtocircuíto nunha entrevista en La Voz de Galicia, lamentou a perda de pezas de gran valor como un tapiz regalado polo xa de Persia á familia FrancoXOSÉ CASTRO
Un grupo de soldados retiran volúmenes de una de las dos bibliotecas de las torres ante el avance de las llamas en la madrugada del 19 de febrero de 1978
16/19 Un grupo de soldados retiran volumes dunha das dúas bibliotecas das torres ante o avance das chamas na madrugada do 19 de febreiro de 1978XOSE CASTRO
Miembros de los equipos de extinción, en el salón de la planta baja donde se celebraban los consejos de ministros, completamente arrasado por las llamas
17/19 Membros dos equipos de extinción, no salón da planta baixa onde se celebraban os consellos de ministros, completamente arrasado polas chamasXOSE CASTRO
Estado en que quedó el salón donde se reunía el Consejo de Ministros después del incendio
18/19 Estados en que quedou o salón onde se reunía o Consello de Ministros despois do incendioXOSE CASTRO
Muebles, obras de artes, objetos decorativos y enseres diversos quedaron apilados en la explanada de las Torres el 19 de febrero de 1978 después de una madrugada de trasiego en la que militares y guardias civiles sacaron del edificio en llamas las piezas más significativas, entre ellas, el retrato del dictador que encabeza este álbum
19/19 Mobles, obras de artes, obxectos decorativos e aveños diversos quedaron apilados na chaira das Torres o 19 de febreiro de 1978 despois dunha madrugada de trasfega na que militares e gardas civís sacaron do edificio en chamas as pezas máis significativas, entre elas, o retrato do ditador que encabeza este álbumALBERTO MARTI VILLARDEFRANCOS