Á espera do tren máis rápido

> Moncho Núñez Centella

LA VOZ DA ESCOLA

«Lluvia, vapor y velocidad», óleo conocido también como «El gran ferrocarril del Oeste», obra de Joseph Mallord William Turner (1775- 1851). National Gallery, Londres
«Choiva, vapor e velocidade», óleo coñecido tamén como «O gran ferrocarril do Oeste», obra de Joseph Mallord William Turner (1775- 1851). National Gallery, Londres Cadro

O tren de alta velocidade española (AVE ) é o segundo máis rápido de Europa

26 abr 2017 . Actualizado ás 05:00 h.

O descubrimento da velocidade como beleza adoita asignarse ao primeiro manifesto do futurismo, en febreiro de 1909, onde o poeta Filippo Tommaso Marinetti falaba de «locomotoras de peito ancho que trepidan sobre os raíles como enormes cabalos de aceiro embridados de tubos». Entón xa pasara máis de medio século desde que Turner pintara o GWR (gran ferrocarril do oeste) atravesando orgulloso a ponte sobre o Támesis, arrastrado por unha máquina de vapor que conseguía no traxecto medias de 80 kms/h. O paradigma romántico do pintor enriquécese aquí cun elemento representativo da revolución industrial, que había vindo para quedar, e déixanos unha imaxe icónica para a historia da locomoción. A evolución do ferrocarril continúa nos nosos días, cando o tren máis rápido do mundo xa voa, e así, grazas á levitación magnética, redúcese por completo o rozamiento cos raíles. Con esa tecnoloxía, no Xapón o Maglev xa excedeu en probas os 600 km/h. Aínda que sexa en voo rasante, as aves poden ser moi rápidas. En consonancia con iso, o chamado tren de alta velocidade española (AVE ) é o segundo de Europa en canto a celeridade, despois dos franceses. Algún día chegará a Galicia.

Todos os rexistros de marca de velocidade no mundo animal están encabezados por aves, das que o falcón peregrino é a que leva a medalla de ouro, ao conseguir ata 360 kms/h na modalidade de voo en picado. Tras el clasifícanse a aguia real e algunhas especies de alcatraces. En voo máis ou menos horizontal algúns vencejos chegan a conseguir os 200 km/h. Se deixamos o aire, onde algúns insectos tamén son rápidos cal tábanos, as maiores velocidades obtéñense en natación, e o marraxo común álzase coa vitoria, mentres que en terra o liderado corresponde ao consabido guepardo. Aínda tendo en conta que hai animais moi lentos, e a este respecto son referenciales os carafio e as tartarugas, as marcas dos seres humanos son ridículas, e por iso recorremos ás máquinas cando temos présa. O caso é que rematou por gustarnos iso de ir máis rápido en case todo. Ata hai pouco tempo, un criterio para a venda de coches era a máxima velocidade alcanzábel, e tamén un reto para mentes xuvenís. Esa materia xa está aprobada. Hai un século, o máis en automobilismo era o Woods Dual Power (1917), un vehículo híbrido que arrincando co motor eléctrico chegaba a acadar 30 kms/h, pero que se usaba tamén o de gasolina púñase ata a 56 kms/h. No Campionato de España de Motociclismo de 1917, unha Harley Davidson deu a volta máis rápida a 91,76 kms/h. O importante é deixar as carreiras para a competición.

Naquel bochornoso manifesto futurista (toda unha exaltación da violencia) foi tamén onde Marinetti deixou escrita a famosa sentenza de que «un automóbil rugiente, que parece correr sobre a metralla, é máis fermoso que a Victoria de Samotracia». É algo máis escrito sobre gustos, pero, mire vostede por onde, ao final a historia quitou a razón a quen soñaba co vehículo motorizado como símbolo de velocidade. Vexamos. A maxestosa estatua alada que se conserva no Louvre corresponde a Niké, que na mitoloxía grega era a deusa da vitoria, e é por ese motivo polo que figura no anverso das medallas olímpicas, outorgadas aos gañadores. Represéntalla con ás e portando na man unha coroa de loureiro. Pois ben, esa deusa Niké serviu de inspiración á famosa marca de pezas deportivas, a que utiliza como emblema un signo que trata de suxerir movemento. A estudante de deseño que creou ese isotipo (ou imagotipo), Carolyn Davidson, dixo inspirarse nunha á da Victoria de Samotracia, e vendeu os seus dereitos pola creación do símbolo ao empresario Phil Knight por 35 dólares en 1971. A saber o prezo actual desa marca. O crecemento da empresa desde entón foi moi rápido. O atractivo da velocidade.

Palabras con historia

Prefiro o bastón da experiencia que o carro rápido da fortuna. O filósofo viaxa a pé

Pitágoras de Samos (569-475 antes de Cristo)

O «hardware» é o que fai a unha máquina rápida; o «software» é o que fai que unha máquina rápida se volva lenta

Craig Bruce Reucassel (1977-)

Sei lento coa lingua e rápido co ollo

Miguel de Cervantes (1547-1616)

Non hai nada máis rápido que a calumnia

Marco Tulio Cicerón (106-43 antes de Cristo)

En circunstancias especiais, a acción debe ser máis rápida que o pensamento

Hernán Cortés (1485-1547)

Profundo é, por definición, o que está lonxe do coñecemento. Superficial é o de coñecemento doado e rápido

Paul Valéry (1871-1945)

O ben é lento porque vai costa arriba. O mal é rápido porque vai costa abaixo

Alejandro Dumas (1802-1870)

Actividade

1. Hai non moitos anos unha proba para seleccionar persoal de oficina consistía en escribir a máquina un texto, e a valoración establecíase segundo polo menor número de erros dando o maior número posible de pulsaciones por minuto. O «Libro Guinness das marcas» rexistra que a mecanógrafa máis rápida da historia foi Barbara Blackburn, que en 1985 logrou escribir durante 50 minutos 37.500 pulsaciones, ou sexa que lle dá unha media de 750 golpes de tecla por minuto. Cal é a túa velocidade escribindo sen erros unha mensaxe co móbil?

2. Mentres se segue falando dos inimaxinables computadores cuánticos, a velocidade véndese en todas as perspectivas do mundo informático. Hai publicidade para o navegador máis rápido, o computador máis rápido, a conexión a Internet máis veloz, sexa con liña de ADSL ou con fibra óptica. Investiga cal é a velocidade de transmisión de datos de cada un dos dispositivos que usas.

3. O lema olímpico resúmese en tres palabras latinas: «Citius, altius, fortius». Investiga o seu significado e clasifica as probas olímpicas en cada un desas tres aspiracións.

4. Un tábano pode chegar a voar a 145 kms/h. Como che imaxinas que se puido medir esa velocidade?

5. O topo pode escavar en terra 5 metros por hora. Calcula o tempo empregado pola tuneladora en Bolaños, nas obras do AVE a Galicia, entre os municipios de Castrelo do Val e Vilariño de Conso, que perforou 6.776 metros.

6. As lebres (aquí, a de Durero) son famosas pola súa velocidade. Tamén se di que algo é rápido como unha bala, como unha frecha, como un raio ou como un raio. Ordena de maior a menor esas velocidades.