Carlos Gil: «Hai menos delitos de tráfico porque a xente se coida de non conducir se bebe »

e. v. pita VIGO / LA VOZ

GALICIA

M.MORALEJO

A Fiscalía planea estudar o perfil do condutor temerario para facer un prognóstico de perigo

25 sep 2016 . Actualizado ás 05:00 h.

O ano pasado descendeu o número de procedementos penais incoados e dos escritos de acusación e sentenzas condenatorias en delitos contra a seguridade viaria. Das 7.466 denuncias de tráfico que os fiscais galegos cualificaron como delito no 2014 pasouse a 5.379. «É unha caída común aos demais delitos», confirma o fiscal coordinador de Seguridade Viaria de Galicia, Carlos Gil. «A xente cóidase máis de non conducir cando bebe e tamén hai máis controis», di.

-Por que baixan os delitos?

-Iso pode deberse, entre outras circunstancias, á efectividade e rapidez na resposta penal fronte a este tipo de delincuencia xunto coa resposta sancionadora de carácter administrativo, pero tamén a unha concienciación viaria da cidadanía máis interiorizada.

-Ve unha relación co descenso da criminalidade en España?

-Non creo que os delitos de tráfico sexan parecidos a outros tipos de comportamentos delituosos. O delincuente viario ten polo xeral unhas características propias e non foron historicamente perseguidos coa mesma intensidade que outros pola estendida crenza de que eran delitos de «xente honrada», pois calquera de nós podía algún día cometelos ou verse implicado nun accidente, e que, por iso, non merecían un forte reproche social. Esta conceptuación afortunadamente está a cambiar, aínda que queda moito camiño por percorrer.

-Inflúe a nova lei?

-Desde o 2006 houbo un gran cambio na lexislación de tráfico. Hai 10 anos que se introduciu o carné por puntos, daquela a gran reforma que dá unha resposta penal proporcionada, disuasoria e rehabilitadora a este tipo de delincuencia. A coordinación e unificación de criterios a través das fiscalías e as relacións coas distintas policías han xerado positivos resultados na investigación.

-O condutor só se volve prudente sen puntos ou con cárcere?

-Estas medidas poden axudar e así é, pero hai outras máis importantes e a represión penal é a última á que acudir.

-Os controis policiais nas estradas son tan disuasorios?

-Non cabe dúbida de que o establecemento de controis e outras formas de vixilancia teñen o seu efecto sobre o comportamento dos condutores. O importante para evitar os comportamentos ilegais non radica na dureza da sanción, senón en que se teña a convicción de que esas condutas serán denunciadas. É importante eliminar un certo sentimento de impunidade que aínda está latente.

-Cambiou a conduta do condutor á hora de beber e decidir se logo conduce?

-As sancións administrativas, as penais, as campañas divulgativas e as educacionales están a fornecer efecto e fan que hoxe en día as persoas sexan máis coidadosas porque saben non soamente as consecuencias legais que a súa conduta pode ter, senón tamén os posibles prexuízos persoais en forma de feridos graves ou falecementos que se poden derivar e derívanse das conducións sen cumprir as garantías para ser seguras.

-Está o galego concienciado?

-Claro, os galegos e o resto do país. As estatísticas de Galicia equipásense ao resto, tampouco nisto somos diferentes.

-Que opina do accidente mortal causado por un mozo kamikaze?

-Que afortunadamente este caso non se repite con frecuencia e, sobre todo, sinto dor pola persoa que morreu sen ter asumido ningún risco.

-Hai máis kamikazes agora?

-Non. En moitas ocasións oímos falar de que se sorprendeu a un kamikaze conducindo en dirección contraria, pero isto é un abuso do termo, porque na inmensa maioría dos casos estes comportamentos hanse debido a erros dos que os cometeron, talvez porque xa non tiñan as facultades necesarias para conducir. A maior parte destes casos detectados en Galicia no último ano foron de condutores de moi avanzada idade.

-Atallaríase con leis duras? -As leis xa permiten unha resposta penal adecuada para este caso. Aínda que non haxa lesionados pola conduta, estas accións poden ser condenadas con penas de prisión de ata 5 anos e privación do carné de 10 anos.

-Ve progresos para reducir a delincuencia viaria en Galicia?

-É comparable á do resto de España, aínda que Galicia é unha comunidade na que, como algunha outra, é preocupante a tolerancia social do consumo de alcol unida ao feito da condución. Nesta concienciación hase progresado moito, pero tamén é moito o camiño por percorrer.

-Contra o condutor ebrio, máis controis ou educación?

-Falta unha boa educación viaria que debe empezar polos colexios e demais niveis educativos e tamén na familia e grupos sociais. O principal obxectivo da pena é a rehabilitación do delincuente e o poder ser reintegrado á sociedade como un cidadán máis, pero hai que ter en conta que en moitos casos nos atopamos con delincuentes viarios que están afectados por graves patoloxías e que se non son tratadas e curadas de nada servirá a simple imposición de sancións. Unha resposta penal pode ser a dos tratamentos rehabilitadores e reeducadores, como talleres ou un programa deshabituador das súas adiccións.

-Que proxectos ten a Fiscalía de Seguridade Viaria en Galicia?

-No que queda de ano iniciaremos un proxecto novo de estudo criminolóxico. Non é pioneiro, pero analizará a multitude de circunstancias de toda índole que concorren no delincuente viario que é condenado, para poder fundar un prognóstico de perigo e así lograr unha mellor adaptación das respostas penais ás condicións do delincuente. E a Garda Civil de Tráfico de Galicia investiga nas catro provincias a actuación dalgúns centros de recoñecemento de condutores que non cumpren as súas obrigacións.