O céntimo sanitario cambaléase e varias empresas reclaman a súa devolución

f. fernández REDACCIÓN / LA VOZ

ECONOMÍA

MARTINA MISER

Defenden que o tributo, legalizado no 2013, segue fóra da lexislación europea

25 jul 2017 . Actualizado ás 16:00 h.

Un despacho de avogados de Lugo pode destapar a caixa de Pandora e facer saltar polo aire o tramo autonómico do imposto especial de hidrocarburos, o popularmente coñecido como céntimo sanitario. En Galicia, cada litro de gasolina ou gasoil que se enche está gravado con 4,8 céntimos. Recádaos a Axencia Tributaria (o Ministerio de Facenda, vaia), que os transfire logo á Xunta. E é tamén a Administración autonómica a que decide se se cobra ou non e que tipo aplícase, ata un máximo fixado polo ministerio, que son precisamente eses 4,8 céntimos por litro. Grazas a este gravame, a comunidade ingresa ao redor de 80 millóns ao ano. En toda España son 1.300 millóns.

Ben, pois o despacho Pin & Do Pino Avogados presentou ata o momento ante a Axencia Tributaria unhas sesenta reclamacións en representación de empresas de toda España nas que solicita a devolución aos seus clientes do actual tramo autonómico do imposto, posto que Do Pino considérao «contrario a dereito».

Pero por que? O gravame actual foi redeseñado polo Goberno central no 2013. Ese ano decidiu integrar o tributo das comunidades no imposto especial de hidrocarburos. Fíxoo para lavar a cara (legalizar) unha carga fiscal creada no 2002 que foi anulada polo Tribunal de Xustiza da Unión Europea. A sala declarou ilegal o tributo cobrado entre o 2002 e o 2012, o que abriu a porta á presentación dunha choiva de recursos reclamando a súa devolución.

Directiva, ao caixón

A reforma do gravame no 2013 parecía ter arranxado a situación. Con todo, tal e como explica Do Pino , ese cambio impositivo en España tiña que ter sido incorporado á lexislación europea para que a manobra se axustase realmente a dereito. Intentouse, pero a directiva comunitaria que debía legalizar a reforma non chegou a debaterse e foi retirada por falta de consenso. Isto «deixa sen base legal a incorporación do tramo autonómico no imposto de hidrocarburos, polo que se abre a posibilidade de recuperalo desde o ano 2013 en diante», resume o avogado.

As reclamacións, de momento, discorren pola vía administrativa. Se chegan ao ámbito xudicial -que o farán, seguramente- e un tribunal anula o gravame, repetirase a historia vivida polo primeiro céntimo sanitario.

Xa en marzo pasado, a Confederación Nacional de Distribuidores de Gasóleo (Codigasoil), con sede en Santiago, denunciou o tributo autonómico ante a Comisión Europea con eses mesmos argumentos.

Os que perseguen o reintegro: fabricantes e distribuidores de hidrocarburos

Os clientes de De o Pino que están reclamado a Facenda a devolución do imposto autonómico en vigor son fabricantes e distribuidores de hidrocarburos, sobre os que repercute directamente o tributo. Porque, en realidade, o feito impoñible é a fabricación e importación de hidrocarburos, e os que deben cumprir coas obrigacións tributarias son os titulares de fábricas ou depósitos fiscais, os importadores e os destinatarios rexistrados.

O avogado aclara que tamén interpuxo reclamacións en nome de consumidores finais, como empresas de construción. Transportistas hai poucos, porque en realidade Facenda xa lles reintegra o que pagan de céntimo sanitario. Iso si, as devolucións prodúcense meses despois de consumir o carburante e sempre tras recibir a pertinente solicitude acompañada das facturas de gasto.

Carlos do Pino explica que teoricamente os pequenos consumidores tamén poden reclamar o reintegro, aínda que as opcións de éxito son escasas porque o tributo está diluído dentro doutro gravame.

Respaldo do Supremo

O Supremo obrigou a Facenda a reintegrar todo o céntimo sanitario cobrado desde o 2002, incluídos todos os exercicios prescritos. O tribunal recibiu 4.000 recursos e hai un ano emitiu as primeiras sentenzas favorables. O proceso vai lento, explicou Alberto Vila, coordinador da federación Fegatrans.