Galicia empeza a gañar mercado nas grandes economías emerxentes

Mario Beramendi Álvarez
mario beramendi SANTIAGO / LA VOZ

ECONOMÍA

Exportaciones gallegas a los BRIC
La Voz

Máis de 750 empresas exportan xa a Brasil, China , India e Rusia e moven 420 millóns

18 abr 2017 . Actualizado ás 09:57 h.

O poder exportador dun territorio é un elemento clave para avaliar a súa competitividade, pero serve tamén para medir cal é a súa capacidade para crecer de forma sostida. Por vez primeira, Galicia empeza a corrixir un dos desequilibrios que arrastraba no seu sector exterior: a elevada dependencia xeográfica da UE e a súa escasa capacidade para gañar novos mercados. Ao peche do pasado ano 2016, a cifra de empresas que venderon produtos nas chamadas economías emerxentes -é dicir, Brasil, India, China e Rusia, os BRIC- situouse en 756, o que supón un crecemento interanual do 6,2 %, porcentaxe moi superior ao 1,4 % rexistrado no conxunto da economía española.

Os datos do Ministerio de Economía mostran que as vendas a eses países sumaron o pasado ano 421 millóns de euros, o que supón un crecemento de case o 2 %, tamén por amais da media española (un punto neste caso).

«Galicia exportou no 2016 o 7,9 % do total exportado pola economía española, mentres que o noso número de empresas exportadoras acada o 4,5 % das españolas. Se ben segue habendo unha fenda respecto do noso peso no PIB español (que é do 5,2 %), o certo é que no 2016 a incorporación de empresas á exportación foi máis intensa en Galicia, e foino singularmente cara ás grandes economías emerxentes, mentres que cara á UE se anota un retroceso», explica o último Barómetro Exportador de Galicia, un informe periódico elaborado polo Foro Económico de Galicia.

Chegados a este punto, xorde a pregunta de por que é determinante para Galicia avanzar na diversidade xeográfica das súas exportacións e, sobre todo, gañar cota de mercado nos chamados BRIC. O profesor Albino Prada apunta tres razoes. A primeira, porque se trata de economías infinitas para un pequeno país como Galicia, é dicir, que ofrecen un enorme potencial de crecemento. A segunda, porque avanzar en cota de mercado neses territorios significa que Galicia está a facer algo máis que producir máis barato e competir en custos laborais. E a terceira e última, porque a diferenza do que ocorre con outras comunidades -como é o caso de Madrid ou de Cataluña-, a galega presenta un saldo exportador negativo no intercambio de mercancías co resto de España.

Un ano histórico

O pasado ano 2016 marcou unha marca para as exportacións galegas. Unha cifra que superou mesmo os rexistros dos anos 2013 e 2015. As vendas de mercancía nos mercados internacionais acadaban os 20.038,4 millóns de euros, un 6,4 % máis que o ano anterior, o que multiplica case por catro o ritmo exportador mostrado pola economía galega.

A marca explícase, fundamentalmente, pola contribución de dúas compañas multinacionais, como son Citroën e Inditex, pero sobre todo pola multinacional téxtil. De feito, manufactúralas de consumo supoñen o 30 % de todas as exportacións do 2016, por amais dos 6.000 millóns, dato que evidencia a relevancia que ten o xigante fundado por Amancio Ortega.

O mesmo barómetro mostra que nas actividades de confección «a cualificación exportadora é máis sobresaínte, ao supoñer máis dun terzo das exportacións españolas».

O auxe dunha nova clase media dispara as oportunidades no territorio chinés

Unha parte das grandes expectativas que ten Galicia na diversificación das súas exportacións áchanse depositadas en China ; o xigante asiático ten un enorme potencial pola súa dimensión de habitantes - case 1.400 millóns- e pola súa crecente demanda, unha variable que está inducida pola ampliación dunha clase media de alto poder adquisitivo. Calcúlase que este segmento constituirá case o 35 % da poboación no ano 2030.

«As cifras dan conta da dimensión que pode supor conseguir que os produtos e servizos galegos entren nese mercado: en China existen 16 millóns de millonarios, o seu PIB é 10 veces superior ao noso, aínda que a súa renda per cápita é aínda inferior á de España», explica Víctor Ladreda, conselleiro de Audicon, unha empresa que onte organizou co Club Financeiro de Santiago unha xornada para analizar as perspectivas de internacionalización das empresas galegas no mercado chinés.

Para Ladreda é imposible abordar un proceso de internacionalización con proxección sen contar cunha oficina in situ. Ata agora só 700 empresas lograron implantarse en todo o territorio e a penetración dos produtos españois é, ao seu xuízo, aínda moi escasa. «Trátase dun país cheo de oportunidades, un país por facer», expuxo Ladreda, quen recalcou que aí radica a importancia de Hengqin como zona de libre comercio na nova apertura económica de China .