Sergio Do Muíño: «No campesinado hai un rancor que en moitos casos está xustificado»

Tamara Montero
tamara montero SANTIAGO / LA VOZ

CULTURA

XOAN A. ADOITAR

O seu libro «A España baleira» viaxa a través dos restos dunha cultura que quedou reducida a mero folclore

25 abr 2017 . Actualizado ás 05:00 h.

España está baleira. En realidade, nunca se encheu do todo. Sergio do Muíño (Madrid, 1979) emprendeu unha viaxe por ese país que nunca foi para despois contalo no seu ensaio A España baleira (Turner), todo un éxito de vendas.

-Por que está baleira?

-As causas afúndense mesmo antes da Idade Media. Son estruturais, seculares, teñen que ver con como se concibiu a repartición da propiedade da terra en España. Pero a causa máis próxima e o que nos importa ten que ver coa revolución industrial e demográfica e con como iso só afecta a unha parte do país. Ábrese unha fenda enorme, insalvable a partir sobre todo dos anos 50. Para min ese é o punto de partida, porque non me interesan tanto as causas como as consecuencias para o país de agora, se iso ten algún tipo de reflexo en como vivimos hoxe.

-O éxodo rural deuse en todos os países europeos. Por que en España é distinto?

-Primeiro porque o éxodo é moito máis tardío, chega mesmo cen ou 150 anos máis tarde. A memoria é moito máis recente e as consecuencias son moito máis visibles, están na biografía da xente viva hoxe. Tamén porque o campo español parte dunha situación de pobreza e de fraxilidade moito maior que no resto de campesinados de Europa occidental. En canto comeza o éxodo, esa cultura, que é moi fráxil, non ten posibilidade de sobrevivir e desaparece como un sopro. É a desaparición dunha cultura moito máis de subsistencia, moito máis estraña, moito máis exótica con respecto ao país moderno -porque creo que había unha incomprensión entre ambos os moito maior-, e á vez moito máis fráxil, o que fai que hoxe só exista de xeito folclórico. É moi difícil atopar cultura campesiña hoxe en España.

-A España urbana e a rural están condenadas a non entenderse?

-A relación é moi complicada e ten moito de heterofobia, de desprezo mutuo. Tamén é certo que cando hai dous Españas hai unha terceira que nunca se ve, que para min está representada en Miguel Delibes, que sería un desas pontes que hai e que apenas ven, que comprende , que está en ambos os mundos e que ademais a súa obra reflicte a comprensión mutua entre eles e que é posible entenderse, que a fenda non é absoluta nin radical.

-En Galicia puxéronse en marcha políticas para intentar reverter o éxodo rural. Loitamos con muíños de vento?

-Si. É moi difícil. A tendencia natural do sistema no que vivimos é a concentración urbana. Isto fai que a poboación dispersa resulte moi caro administrala, e fai moito máis difícil á xente vivir, co que necesita incentivos. E os que se trasladan fano desde unhas conviccións, ou con aire, militantes, pero non é unha decisión na maioría dos casos natural. O cómodo e o sensato é vivir nun centro urbano. En xeral as políticas de desenvolvemento rural foron brinde ao sol, porque intentan reverter un fenómeno que vai moito máis alá da acción política, porque é como está organizado o mundo. Habería que cambiar de arriba a abaixo o modelo.

-A fractura brutal viuse por exemplo co balbordo que creou Nega, da banda de rap Os Chikos do Millo, coa súa experiencia en Fuentidueña de Texo.

-Si [Ri]. A identidade constrúese en termos tribais e o tribal implica que exista un outro ao cal oporche. Iso ocorre coa cidade respecto ao campo e tamén co campo respecto da cidade. No caso do campesinado o que hai é un sentimento de rancor que vén de séculos, unha sensación de menosprezo e ninguneo, e en moitos aspectos o seu sentimento está xustificado. A súa cultura foi desprezada e é normal que teñan un sentimento de autodefensa e que a mera visita do señorito de cidade véxase como unha agresión. Doutra banda, a cidade explícase como lugar de ascenso social, hai que marcar distancia co outro e faise desde o desprezo.